سالانه ۸۰ هزارتن گوشت لاشه مرغ در استان آذربایجان شرقی تولید می‌شود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، آذربایجان شرقی جایگاه مناسبی در صنعت مرغداری کشور دارد به گونه‌ای که سالانه ۸۰ هزارتن گوشت لاشه مرغ در این استان تولید می‌شود.

تولید ۱۰ درصد تخم مرغ کشور در آذربایجان شرقی نیز این استان را به قطب تولید این محصول تبدیل کرده است.

نگاهی به وضعیت صنعت مرغداری در آذربایجان شرقی

سالانه ۸۰ هزار و ۳۹۴ تن تخم مرغ در ۲۳۲ واحد مرغداری آذربایجان شرقی تولید می‌شود

بهروزین مدیر امور طیور سازمان جهادکشاورزی استان در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، افزود: سالانه ۸۰ هزار و ۳۹۴ تن تخم مرغ در ۲۳۲ واحد مرغداری آذربایجان شرقی تولید می‌شود.

وی ادامه داد: بیش از ۳۷ هزار تن تخم مرغ تولید شده در استان مازاد بر مصرف است که به سایر استان‌ها و کشور‌های همجوار صادر می‌شود.

مدیر امور طیور سازمان جهادکشاورزی استان سرانه تولید تخم مرغ در آذربایجان شرقی را ۲۰.۳۵ کیلوگرم اعلام کرد و گفت: این میزان تولید از سرانه تولید کشور که ۱۰.۹۸ کیلوگرم است ۹.۴۲ کیلو گرم بیشتر است.

نگاهی به وضعیت صنعت مرغداری در آذربایجان شرقی

آذربایجان شرقی رتبه نخست کشور را در تولید تخم مرغ به خود اختصاص داده است

محمد حسین اقدم رییس هیئت مدیره اتحادیه مرغداران استان نیز به خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،  گفت: این اتحادیه رتبه نخست کشور را در تولید تخم مرغ در کشور به خود اختصاص داده که این موضوع بیشتر به علت وجود کارخانجات متعدد شکلات سازی و بیسکویت سازی در آذربایجان شرقی است.

نگاهی به وضعیت صنعت مرغداری در آذربایجان شرقی

آذربایجان شرقی سالانه ۱۰۰ هزار تن گوشت مرغ نیاز دارد

شریفیان معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان نیز درگفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،  گفت: آذربایجان شرقی سالانه ۱۰۰ هزار تن گوشت مرغ نیاز دارد، ولی ما حدود ۸۰ هزارتن در استان تولید داریم که حدود ۲۰ هزارتن دیگر را از طریق استان‌های همجوار تامین می‌کنیم.

وی قیمت ابلاغی و مصوب مرغ در استان را حدود ۹۸۰۰ تومان اعلام کرد و افزود:متاسفانه به دلیل افزایش قیمت نهاده‌های دامی شاهد این هستیم که در فروشگاه‌های استان مرغ با قیمت ۱۳ هزار ۵۰۰ تومان یا ۱۴ هزار تومان عرضه می‌شودکه باید با اتخاذ راهکار‌های لازم و آوردن پایین قیمت نهاده‌های دامی، قیمت مرغ را نیز کاهش دهیم.

نگاهی به وضعیت صنعت مرغداری در آذربایجان شرقی

تهیه مواد اولیه و قیمت بالای جوجه  از مهمترین مشکلات مرغداری‌های استان

حسنی مسئول یکی از مرغداری‌های استان نیز به خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، گفت:من یک واحد ۵۰ هزار قطعه‌ای مرغ گوشتی دارم که سالیانه ۶۰۰ تن گوشت مرغ تولید می‌کنم.

وی تهیه مواد اولیه و قیمت بالای جوجه را از مهمترین مشکلات مرغداری‌های استان ذکر کرد.

نگاهی به وضعیت صنعت مرغداری در آذربایجان شرقی

اکبری صاحب یکی دیگر از مرغداری‌های استان نیز به خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، گفت:حدود ۳۰ سال است که در این صنعت مشغول به کار هستم.

وی افزود:واحد گوشتی ما ۲۰ هزار قطعه‌ای است وهر بار ۵۵ تن مرغ به بازار عرضه می‌کنیم.

اکبری نیز هزینه‌های جانبی و هزینه‌های واکسن را از دیگر مشکلات این صنف عنوان می‌کند.نگاهی به وضعیت صنعت مرغداری در آذربایجان شرقی

ایجاد واحد پرورش پولت و کارخانه بسته بندی تخم مرغ

شکری فرماندار شهرستان ویژه مراغه نیز به خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، گفت: با ایجاد واحد پرورش پولت و کارخانه بسته بندی تخم مرغ، چرخه تولید و فرآوری این دو محصول در این شهرستان تکمیل می‌شود.

وی افزود: در تکمیل زنجیره تولید این دو محصول ۲۳۰ میلیارد ریال نیز تسهیلات در اختیار تعاونی مرغداران شهرستان مراغه قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه ۱۶ درصد مرغ و تخم مرغ استان در مراغه تولید می‌شود گفت: در این شهرستان ۱۷۰ واحد مرغداری تخمی و گوشتی فعال است.

فرماندار شهرستان ویژه مراغه همچنین از اجرای طرح مکانیزاسیون در ۳ واحد مرغداری شهرستان خبر داد و افزود: برای نوسازی این واحد‌ها ۹۰ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است.

شکری گفت:سالانه در شهرستان مراغه ۸ هزار و ۲۰۰ تن گوشت مرغ و ۲۲ هزار تن تخم مرغ تولید و روانه بازار می‌شود.

نگاهی به وضعیت صنعت مرغداری در آذربایجان شرقی

تولید سالانه ۳۰ میلیون قطعه جوجه در شهرستان ملکان

محمدباقر خانی فرماندار ملکان نیز درگفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، از تولید سالانه ۳۰ میلیون قطعه جوجه در این شهرستان خبرداد.

وی گفت: علاوه بر تولید این مقدار قطعه جوجه، سالانه تعداد ۱۵میلیون عدد تخم مرغ نیز از مرغداری‌های ملکان روانه بازار مصرف می‌شود.

وی افزود:۶۲واحد مرغداری گوشتی و تخم گذار در این شهرستان وجود دارد که بزرگترین مرغداری تخم گذار خاورمیانه در ملکان واقع است که این واحد با تولید ۱۴۰هزار قطعه در هر دوره علاوه بر تامین نیاز‌های داخلی تولیدات خود را به خارج از کشور نیز صادر می‌کند.

محمدباقر خانی گفت: شهرستان ملکان رتبه نخست تولید و پرورش جوجه را در آذربایجان شرقی دارد.

 

انتهای پیام/ش

 

برچسب ها: اشتغال ، صنعت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.