پورفتح اله گفت: از زمان انجام نخستین پیوند در سال ۹۱ تاکنون ۱۵ مورد پیوند با استفاده از سلول‌های خون بند ناف انجام شده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، علی اکبر پورفتح اله در ارتباط با توسعه انتقال خون در کشور در سال‌های پس از انقلاب اسلامی اظهار داشت: برنامه ریزی و اجرای مداوم راهکار‌هایی در جهت کمک به ارتقای سطح آگاهی عمومی و فرهنگ سازی در زمینه اهدای خون داوطلبانه، اهمیت رفتار‌های پر خطر و زدودن باور‌های غلط از طریق برگزاری جلسات عمومی و جلب مشارکت نشریات، رسانه ها، سازمان‌های دولتی و غیر دولتی مردم نهاد و تلاش در جهت ارتقای رضایتمندی اهدا کننندگان طی این سال‌ها صورت گرفته است.

وی با اشاره به محول کردن وظیفه تهیه و توزیع خون و فرآورده‌های خونی به یک سازمان ملی واحد با تاسیس سازمان ملی انتقال خون گفت: موفقیت به دستیابی به حذف اهدای خون پولی، الزامی کردن انجام تست غربالگری HBSAg برای تمامی خون‌های اهدایی، افتخار توفیق در تهیه و توزیع به موقع و کافی خون و فراورده‌های خون مورد نیاز مجروحین دفاع مقدس، گسترش چشمگیر تعداد مراکز اهدای خون ثابت و سیار از دیگر اقدامات است.

پورفتح اله ادامه داد: از زمان تاسیس این مسئله تاکنون بیش از ۴ هزار خون بند ناف با کیفیت بالا و به صورت کاملا مکانیزه پردازش و ذخیره سازی شده است که اولین پیوند از بانک خون بند ناف در بیمارستان شریعتی در سال ۱۳۹۱ انجام شده است و تاکنون ۱۵ مورد پیوند با استفاده از این سلول‌های خون بند ناف ذخیره شده با موفقیت انجام شده است. مدیر عامل سازمان انتقال خون با اشاره به الزامی کردن انجام تست غربالگری HIVAb برای تمامی خون‌های اهدایی، الزام کردن انجام تست غربالگری HCVAb برای تمامی خون‌های اهدایی، گفت: بانک خون بند ناف سازمان انتقال خون ایران در سال ۱۳۸۹ راه اندازی شده است خون بند ناف حاوی شمار زیادی از سلول‌های بنیادی خونساز است، که توانایی تکثیر و تمایز به رده‌های خونی را داشته و معمولا پس از زایمان دور ریخته می‌شود.

وی گفت: همچنین افزایش و تمدید استقرار نظام مراقبت از خون (هموویژلانس) در بیمارستان‌های سراسر کشور بطوریکه از ابتدای فعالیت بخش هموویژلانس تاکنون تقریبا در ۸۰ درصد مراکز درمانی (۷۲۰ بیمارستان از ۹۰۳ بیمارستان کشور) نظام مراقبت از خون (هموویژلانس) استقرار یافته است.

مدیر عامل سازمان انتقال خون با اشاره به استقرار برنامه اتوماسیون فنی و اطلاعات اهدا کنندگان و بارکد کدینگ در تمام کشور گفت: حذف اهدای خون جایگزین و اتکای کامل به اهدای خون صرفا داوطلبانه بدون چشمداشت مادی در تمام کشور وبهبود چشمگیر در وضعیت فضای فیزیکی، تجهیزات، روش ها، ایستگاه‌ها و مهارت نیروی انسانی و به تبع آن ارتقای کیفیت محصول از دیگر اقدامات انجام شده است.


بیشتر بخوانید: کاهش اهدای خون در پاییز و زمستان/ ٢٥ نکته‌ای که قبل و بعد از اهدای خون باید بدانید


پورفتح اله با اشاره به افزایش چشمگیر سهم اهدای خون مستمر از کل اهدای خون کشور در ارتباط با پلاکت فرزیس گفت: اولین پلاکت فرزیس تولیدی در ایران به روش کاملا اتوماتیک در سال ۱۳۸۴ در استان تهران آغاز شد و تاکنون در ۲۹ استان کشور تعداد ۹۲ دستگاه آفرزیس راه‌اندازی و بهره‌برداری شد و در حال حاضر شاخص تولید پلاکت فرزیس به پلاکت فرزیس رندوم به ۱۱ درصد افزایش یافته است.

وی بیان داشت: فرایند پلاسما فرزیس تولیدی در ۱۱ استان کشور از سال ۱۳۹۵ به بهره برداری از پنجاه دستگاه پلاسما فرزیس آغاز و منجر به تولید ۹۵۰۰ لیتر پلاسما تاکنون شده است.

مدیر عامل سازمان انتقال خون در مرود پرتو دهی خون گفت: در حال حاضر ۹ مرکز مجهز به دستگاه پرتودهی خون است و از سال ۱۳۸۷ کیسه‌های فیلتردار جهت تهیه فرآروده‌های کم لکوسیت در سازمان انتقال خون ایران مورد استفاده قرار گرفت که شامل فیلتر‌های مخصوص خون تام، فیلتر‌های مخصوص کلبولد قرمز متراکم و فیلتر‌های مخصوص مجموعه پلاکتی متراکم است و در حال حاضر ۳۵۴ درصد از خون‌های تولیدی به صورت کم لکوسیت است.

پورفتح‌اله خاطرنشان کرد: برگزیده شدن سازمان انتقال خون از سال ۱۳۹۲ به عنوان همکار سازمان جهانی بهداشت در امور آموزش و پژوهش سلامت خون و امضای ۱۲ تفاهم نامه همکاری با کشور‌های مختلف برای برگزاری کارگاه‌های آموزشی و اعزام کارشناسان برای گذراندن دوره‌های آموزشی کوتاه مدت از دیگر اقدامات صورت گرفته است.

منبع: فارس

انتهای پیام/

از ذخیره سازی ۴ هزار خون بند ناف تا فرایند پلاسما فرزیس در ۱۱ استان کشور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.