گزارشگر ویژه سابق سازمان ملل متحد گفت: تحریم‌های آمریکا علیه ونزوئلا غیرقانونی و مصداق جنایت علیه بشریت است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روزنامه ایندیپندنت، آلفرد د. زایاس، نخستین گزارشگر سازمان ملل متحد که طی ۲۱ سال به ونزوئلا سفر کرده به روزنامه ایندیپندنت گفت: تحریم‌های آمریکا علیه ونزوئلا غیرقانونی است و بر اساس قوانین بین المللی مصداق جنایت علیه بشریت است.

آلفرد د. زایاس که ماه مارس گذشته دوره اش در سازمان ملل متحد به پایان رسید، از آمریکا به خاطر جنگ اقتصادی علیه ونزوئلا انتقاد کرده و گفته است که این تحریم‌ها به اقتصاد این کشور آسیب زده و مردم ونزوئلا را نابود کرده است. این اظهارات در حالی بیان می‌شود که تنش‌ها در ونزوئلا به خاطر حمایت آمریکا و انگلیس از خوان گوایدو، رئیس‌جمهور خودخوانده ونزوئلا بالا گرفته است. 

رهبران اروپایی خواستار برگزاری انتخابات دیگری در ونزوئلا هستند. اما روسیه و ترکیه همچنان حامیان کلیدی نیکولاس مادورو هستند.

د. زایاس، دبیر سابق شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد و کارشناس حوزه حقوق بین الملل پس از آن با ایندیپندنت مصاحبه کرد که ماه سپتامبر گزارش خود در مورد ونزوئلا را به شورای حقوق بشر سازمان ملل ارائه کرد.

او گفت گزارشش از سوی سازمان ملل نادیده گرفته شده و مباحثه عمومی در مورد آن اتفاق نیفتاده است، در صورتی که این گزارش ارزش مباحثه عمومی را داشته است.

د. زایاس به روزنامه ایندیپندنت گفت: تحریم‌ها کشنده هستند. تحریم‌ها بیشتر بر مردم فقیر جامعه تأثیر می‌گذارد و به خاطر کمبود غذا و دارو باعث مرگ و میر بیشتر می‌شود، باعث نقض حقوق بشر می‌گردد و تغییرات اقتصادی بوجود می‌آورد.

او درباره مأموریت حقیقت یابی خود در ونزوئلا در اواخر سال ۲۰۱۷ گفت: جنگ اقتصادی آمریکا، اتحادیه اروپا و کانادا علیه این کشور عوامل مهم بحران اقتصادی ونزوئلا هستند.

د. زایاس در گزارش خود پیشنهاد داد دادگاه بین المللی کیفری تحریم‌های اقتصادی علیه ونزوئلا را بر اساس ماده ۷ اساسنامه رم به عنوان جنایت علیه بشریت مورد تحقیق قرار دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار