سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بوکان گفت: عملیات مرمت و حفاظت سه اثر تاریخی این شهرستان به زودی آغاز می‌شود.

اسماعیل رحیمی سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بوکان در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه،با اعلام اینکه عملیات مرمت و حفاظت سه اثر تاریخی تپه قلایچی، پل سلطان و مسجد جامع حمامیان به زودی آغاز می‌شود، گفت: امسال ۹٤۰ میلیون ریال اعتبار برای ساماندهی این اماکن تاریخی اختصاص یافته است.

وی تصریح کرد: از مجموع اعتبارات اختصاص یافته، ۵۰۰ میلیون ریال برای فنس کشی محوطه تپه باستانی قلایچی در نظر گرفته شده است که در فاز نخست اجرای این طرح برای حفاظت از این محوطه،۳۵۰ متر مربع فنس کشی انجام خواهد شد و مابقی محوطه نیز که یک هکتار است، در سال‌های آتی اجرا می‌گردد.

رحیمی با بیان اینکه امسال ۳۰۰ میلیون ریال برای اجرای سنگ فرش، محوطه سازی و بند کشی دیوار‌های مسجد جامع حمامیان اختصاص یافته است، افزود: جهت مرمت و بازسازی پل تاریخی سلطان که با ٦۰۰ سال قدمت از آثار ماندگار دوره صفویه بوکان به شمار می‌رود نیز، ۱۴۰ میلیون ریال اختصاص یافته و کار مرمت این اثر به پیمانکار واگذار شده است که به محض مساعد بودن شرایط جوی، عملیات مرمت آن آغاز می‌شود.

پل تاریخی سلطان در یکی از روستا‌های بخش مرکزی بوکان قرار دارد و ۶۰۰ سال قدمت دارد که تنها قسمتی از گوشه شرقی آن دچار آسیب جزئی شده است که امسال مرمت می شود.

محوطه باستانی قلایچی نیز، در هشت کیلومتری شمال شرقی بوکان و در مجاورت روستای قلایچی قرار دارد که بازمانده یکی از مراکز مهم تمدن مانایی‌ها در هزاره اول پیش از میلاد مسیح است که در تاریخ ۱٨ اردیبهشت سال ۱۳٨۰ به شماره ثبت ۳٨۲۳ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.همچنین مسجد حمامیان از آثار دوره قاجاریه بوده و در روستایی به همین نام معروف است.

 

انتهای پیام/ت

توجه به آثار تاریخی و باستانی به منظور تقویت صنعت توریسم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.