دریافت عوارض تردد در محدوده زوج یا فرد از رانندگان به کلافی سردرگم تبدیل شده و شهرداری تهران میگوید این کار قانونی است، اما شورای شهر و فرمانداری بر غیرقانونی بودن آن تأکید دارند.
به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، اواخر سال گذشته تغییرات در اجرای طرح ترافیک، این موضوع را در کانون توجهات قرار داد.
معاونت ترافیک در اولین اقدام، ساعت اجرای طرح ترافیک در سال ۹۷ را از ساعت ۱۷ به ۱۹ افزایش داد و ساز و کار جدیدی را در پرداخت عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک وضع کرد.
اگرچه سال گذشته معاونت ترافیک شهرداری تهران تلاش کرد ورود به محدوده زوج یا فرد را هم منوط به پرداخت عوارض کند، اما این موضوع از سوی شورای شهر تهران رد شد و اعضای شورای شهر فقط برای تردد در محدوده طرح ترافیک عوارض تصویب کردند.
با اجرای طرح جدید ترافیک شهروندانی که بدون شارژ حساب کاربری خود، وارد محدوده طرح ترافیک و یا زوج یا فرد میشوند، پیامکهایی از معاونت ترافیک شهرداری دریافت میکنند که به آنها اعلام کرده است باید بابت ورود به محدوده طرح ترافیک و یا زوج یا فرد مبلغی را پرداخت کنند.
محمد علیخانی، رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران، روز گذشته به خبرنگاران گفت: هیچ مصوبهای برای اخذ عوارض تردد در محدوده زوج یا فرد وجود ندارد و اخذ هرگونه هزینه برای تردد در محدوده زوج یا فرد غیرقانونی است.
وی ارسال پیامکهای بدهکاری به شهروندان از سوی معاونت ترافیک را فاقد ارزش استناد بر شمرد و تأکید کرد: هر کسی که سندی مبنی بر پرداخت عوارض تردد در زوج یا فرد به شورا ارائه دهد، ما به این موضوع ورود میکنیم و مانع از اقدامات غیرقانونی میشویم.
پورسیدآقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران در این باره گفت: اگر کسی در روز مخالف پلاک خودرو، در محدوده زوج و فرد تردد کند، باید عوارض پرداخت کند.
وی تصریح کرد: این اقدام کاملا قانونی است و شورا در این باره مصوبه دارد.
علیخانی رئیس کمیسون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران هم که دیگر امیدی به تأثیر سخنانش بر پورسیدآقایی ندارد، در این باره گفت: من به ریاست شورا اعلام کردهام که این کار غیرقانونی است و از این مرحله به بعد تصمیم با رئیس شورا است که غیرقانونی بودن این طرح را به شهرداری اعلام کند.
بیشتر بخوانید: طرح زوج یا فرد از ابتدای سال ۹۸ حذف میشود/اعلام تعرفه ورود به طرح زوج یا فرد
اما شهرداری تهران به گونهای در برابر خواسته شورای شهر مقاومت میکند که گویا کفگیر شهرداری به ته دیگ خورده است و اخذ عوارض از شهروندان بیش از آن که به منظور کنترل ترافیک باشد، به منظور کسب درآمد است.
پیروز حناچی شهردار تازه نفس تهران هم که انتظار میرفت به خواسته شورای شهر تمکین کند، صبح امروز آب پاکی را بر روی دست همه ریخت تا برای فیصله دادن به این ماجرا، پای سایر مسئولان هم باز شود.
شهردار تهران صبح امروز به خبرنگاران گفت: اخذ عوارض برای تردد در محدوده زوج یا فرد بر اساس مصوبه شورا انجام میشود.
ساعتی بعد غلامحسین آرام معاون فنی و عمرانی فرمانداری تهران هم اظهاراتی کرد که نشان از بی اطلاعی حناچی از اصلاح مصوبه مورد اشاره او داشت.
معاون فنی و عمرانی فرمانداری تهران با بیان اینکه شهرداری تهران در سال گذشته در مصوبه اول عنوان کرده بود، عوارض تردد در حلقه اول طرح ترافیک با ضریب ۱.۵ و در محدوده زوج یا فرد (حلقه دوم) هم با ضریب ۰.۵ باشد، گفت: فرمانداری نسبت به این مصوبه اعتراض کرد و با اصلاحی که در جدول شماره ۱ انجام شد، فقط محدوده طرح ترافیک با ضریب ۱.۵ در آن لحاظ شد و محدوده زوج یا فرد از جدول شماره یک با ضریب ۰.۵ حذف شد.
وی افزود: در صورت تردد غیرمجاز در محدوده زوج یا فرد، رانندگان فقط مشمول جریمه راهنمایی و رانندگی خواهند شد و اخذ هرگونه عوارض از سوی شهرداری ممنوع است و شورای اسلامی شهر باید این مطلب را مشخص کند که اگر خلافی اتفاق افتاده و مبالغی از شهروندان اخذ شده باید عودت داده شود.
در حالی که بسیاری از مقامات مسئول خبر از غیر قانونی بودن اخذ هزینه زوج یا فرد در سال جاری میدهند، اما شواهد و قرائن حاکی از آن است که فرآیند قانونی شدن این کار برای سال آینده با جدیت در حال انجام است.
سردار محمدرضا مهماندار رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در خصوص اجرای حذف زوج یا فرد اظهار کرد: به طور طبیعی از اثر بخشی طرح زوج یا فرد که ابتدای شروع آن به سال ۸۴ باز میگردد، کاسته شده است.
وی افزود: سال ۸۴، تعداد ۲ میلیون خودرو در سطح شهر تهران در حال تردد بودند و همه روزه یک میلیون «معادل ۵۰ درصد» آن اجازه ورود به محدوده را داشتند.
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ بیان کرد: در حال حاضر اگر صرفا پلاک خودروهای شهر تهران را در نظر بگیریم، حدود ۴ میلیون پلاک تهران در سامانه شمارهگذاری ثبت شده است که طبعاً ما شاهد افزایش نسبی حجم ترافیک و آلودگی ناشی از آن هستیم.
سردار مهماندار گفت: در شرایط فعلی، راه برون رفت از مسئله آلودگی هوا و کاهش حجم ترافیک محدوده زوج یا فرد، تغییر در مدیریت این محدوده است و در این شرایط اگر بخواهیم به مردم فشار اقتصادی نیاوریم و طرحهای غیر عوارضی و غیر پولی ورود به این محدوده را دنبال کنیم، به نظر میرسد تقسیم بندی پلاکهای خودروها به ۳ دسته به نحوی که از ۶ روز هفته هرکدام از این دستهها قادر به استفاده و تردد در دو روز هفته باشند، راهکار مناسب تری برای کاهش ترافیک و آلودگی هوا باشد.
روز گذشته شورای شهر تهران در جریان یکصد و نوزدهمین جلسه خود به یک فوریت طرح اخذ عوارض برای تردد در محدوده زوج یا فرد رأی مثبت داد.
اکنون مدیریت شهری یک قدم به پولی کردن محدوده زوج یا فرد نزدیکتر شده است، اما نکته دیگر این است که پلیس خود را مرجع قانونی برای تعیین تکلیف زوج و یا فرد میداند.
سردار رحیمی فرمانده انتظامی تهران بزرگ مسئولیت تعین تکلیف در مورد زوج یا فرد را وظیفه پلیس دانست و گفت: موضوع حذف طرح زوج یا فرد با قانون مغایرت دارد و چون پلیس ترافیک را هدایت میکند، اصلیترین دستگاه در رابطه با این موضوع هم پلیس است.
انتهای پیام/
مشکل اینه که مسئولان در اعمال مدیریت بصورت سلیقه عمل می کننند و با خودشان مشکل دارند!!!!