بنا به اعلام خبرگزاری آسوشیتدپرس، دولت آمریکا به کشور‌های اروپایی درباره راه‌اندازی سازوکار مالی ویژه تجارت با ایران به منظور دور زدن تحریم‌های تهران هشدار داد.

هشدار آمریکا به اروپا در خصوص سازوکار مالی ویژه تجارت با ایرانبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از نزدیک تلاش‌های اروپا را برای ایجاد سازوکار مالی ویژه تجارت با ایران (SPV) زیر نظر دارد و به آن‌ها در خصوص دور زدن تحریم‌های واشنگتن علیه تهران هشدار داده است.

بنا بر گزارش آسوشیتدپرس، کاخ سفید اروپایی‌ها را مطلع کرده که اگر آن‌ها سعی در دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران داشته باشند، با جریمه و مجازات سنگین روبرو خواهند شد. بدون شک اتحادیه اروپا در حال پیشبرد برنامه سازو کار مالی ویژه خود است و در صورتی که اجرایی شود می‌تواند روابط فرا آتلانتیک را بیشتر دچار تنش کند.

بنا به گفته یکی از مشاوران دولت ترامپ، آمریکا نگرانی‌های بسیاری در خصوص سازوکار مالی ویژه اتحادیه اروپا برای تسهیل تجارت با ایران دارد. نگرانی دراز مدت آمریکا این است که سازوکار مالی ویژه اروپا بتواند با موفقیت با نظام انتقالات بانکی موسوم به «سوئیفت» رقابت کند. همچنین مقامات کاخ سفید نگران هستند که سازو کار مالی جدید در نهایت جایگزین سیستم سوئیفت شود.

همچنین بنا به گفته این مشاور ترامپ، دومین نگرانی آمریکا این است کشور‌های دیگر نیز ممکن است تلاش کند تا با توسل به این سیستم اروپایی برای مبادلات تجاری خود، اقدام به دور زدن تحریم‌های واشنگتن کنند. سومین نگرانی واشنگتن این است که در حالی که مقامات اروپایی اعلام کردند که سازوکار جدید مالی تنها برای انجام معاملات بشردوستانه مورد استفاده قرار می‌گیرد، آمریکا در این باره تردید دارد و می‌گوید که این سیستم می‌تواند برای انجام معاملات غیربشردوستانه و به منظور فرار از تحریم‌های آمریکا عمل کند.

مارکو روبیو، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی در این باره به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: ما باید با تلاش‌های مربوط به ایجاد کانال‌های مالی خارجی که ایران با استفاده از آنها می‌تواند کمپین فشار حداکثری ما را دور بزند، مخالفت کنیم به ویژه اینکه استثنائات مربوط به موارد بشردوستانه در قوانین تحریم آمریکا لحاظ شده است.

در حالی که بلومبرگ بر اساس پیش‌نویس سندی که به آن دست یافته است، گزارش داد انگلیس، فرانسه و آلمان قرار است امروز (دوشنبه) ایجاد سازوکار مالی ویژه خود برای بهبود تجارت با ایران را علی‌رغم تحریم‌های آمریکا اعلام کنند، خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از یک منبع مطلع در بروکسل (مقر اتحادیه اروپا) اعلام کرد سازوکار ویژه مالی اروپا با ایران برای عبور از تحریم‌های آمریکا، تا چند ماه دیگر فعالیت خود را آغاز نخواهد کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار