رییس شبکه دامپزشکی مهاباد از آغاز طرح مایه کوبی ۲۲ هزار راس دام‌های سنگین علیه بیماری لمپی اسکین در شهرستان مهاباد خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، بایزید حسن پور رییس شبکه دامپزشکی مهاباد گفت: مایه کوبی ۲۲ هزار راس دام سنگین این شهرستان، علیه بیماری لمپی اسکین با همکار چهار گروه دامپزشکی در واحد‌های دامداری صنعتی و سنتی این شهرستان آغاز شده و تا مایه کوبی تمامی جمعیت دام سنگین تداوم دارد.

وی اضافه کرد: واکسن مورد نیاز این طرح به صورت رایگان از سوی دولت تامین شده و دامداران تنها هزینه مایه کوبی و به ازای هر راس ۲۰ هزار ریال را پرداخت می‌کنند.

حسن پور، با اشاره به اینکه در سه سال گذشته هیچ مواردی از این بیماری در مهاباد مشاهده نشده، افزود: این طرح تنها با هدف پیشگیری از شیوع بیماری در بین دام‌های سنگین اجرا می‌شود.

وی یادآور شد: بیماری لمپی اسکین در سال ۱۳۹۲ از طریق مرز‌های غربی وارد کشور شد و با شیوع آن در جمعیت دامی استان خسارت زیادی به دامداران وارد کرد.

حسن پور با اشاره به اینکه دام‌های آبستن سنگین و گوساله‌های کمتر از سه ماه سن تحت پوشش این طرح قرار نمی‌گیرند افزود: دامداران در صورت هر گونه سوالی در مورد اجرای این طرح می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۲۴۴۲۲۲۸ و ۴۲۴۴۲۲۲۹ با شبکه دامپزشکی مهاباد تماس بگیرند.

بیماری لمپی اسکین یا (LSD) نوعی بیماری عفونی حاد تا مزمن، عموماً با ضایعات پوستی در گاو‌ها است که عامل آن ویروسی از خانواده Pox virus است.

این بیماری ویروسی واگیر دامی بوده که بطور عمده در دام‌های بزرگ منجر به بروز تلفات و کاهش تولید می‌شود و از طریق حشرات و یا انتقال دام‌های بیمار بروز و ظهور می‌کند.

انتهای پیام/ج

مایه کوبی دام‌های سنگین علیه بیماری لمپی اسکین در شهرستان مهاباد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.