دولت اردن همچنان درباره ایجاد روابط با سوریه تعلل کرده و حتی خواسته نمایندگان پارلمان برای توسعه روابط با ایران را نیز نادیده گرفته است.

رأی‌الیوم از مدارا کردن اردن با اسرائیل و تعلل در احیای روابط با سوریه و ایران خبر دادبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از رأی‌الیوم، با وجود اینکه نمایندگان پارلمان اردن در حال رقابت برای برقراری روابط با سوریه هستند، اما دولت اردن همچنان در این پرونده به کُندی پیش می‌رود و چند روز پیش نیز در اقدامی منفعلانه تنها به تعیین کاردار در سفارت اردن در دمشق اکتفا کرد و حتی تا به این لحظه خواسته نمایندگان پارلمان برای توسعه روابط با ایران را نیز نادیده گرفته است.

در مقابل این تصمیم اردن، شاهد تعامل مقامات اردن با پرونده فرودگاه رژیم صهیونیستی در مرز اردن بودیم که با وجود تأکید مقامات اردن بر پیگیری این موضوع، اما تحرکات اردنی‌ها و حتی معاهده صلح وادی‌عربه و روابط دیپلماتیک دو طرف نتوانست مانع این رژیم برای نقض حاکمیت اردن شود و این کشور را از احداث فرودگاه رامون در مرز اردن که مانعی در برابر فعالیت فرودگاه ملک حسین است، بازنداشت.

کاپیتان هیثم میستو رئیس سازمان هواپیمایی غیرنظامی اردن در این باره تأکید کرد که فرودگاه رامون رژیم صهیونیستی بر خلاف استاندارد‌های بین‌المللی مربوط به حاکمیت کشور‌ها و حریم هوایی است و حتی در روز افتتاح این فرودگاه، ابراهیم الجازی وزیر اسبق اردنی گفت که افتتاح این فرودگاه به صورت یکجانبه صورت گرفت و بر خلاف توافقنامه‌های صلح و توافقنامه شیکاگو ویژه پرواز‌های غیرنظامی است.

به نوشته رأی‌الیوم، با وجود اظهارنظر‌های منفعلانه مقامات اردن در این باره، اما به نظر می‌رسد که دولت این کشور با وجود اقدامات تحریک‌آمیز رژیم صهیونیستی به دنبال تحرکات دیپلماتیک است و این مسئله را در پرونده منطقه الباقوره و الغمر، تجاوزات مکرر به اماکن مقدس، ایجاد کانال دریایی و ... شاهد هستیم همچنانکه غسان المجالی سفیر این رژیم نیز همچنان در دفتر خود در تل‌آویو حضور دارد.

همزمان با افتتاح این فرودگاه، اردن اعلام کرد که یک دیپلمات را به عنوان کاردار در سفارت این کشور در دمشق تعیین کرده است در حالی‌که اردن همچنان از اینکه سطح روابط دیپلماتیک خود با تل‌آویو را کاهش دهد، خودداری می‌کند.

در همین ارتباط، چند تن از نمایندگان پارلمان اردن با مجتبی فردوسی‌پور سفیر تهران در امان نیز دیدار کردند و نضال الطعانی رئیس کمیته امور خارجه پارلمان اردن خواستار ایجای فضایی برای توسعه روابط بین اردن و ایران به خصوص در سطح روابط پارلمانی شد.

بنابر این گزارش، نمایندگان پارلمان اردن در زمینه برقراری روابط با سوریه و متحدان آن به مراتب جلوتر از دولت این کشور حرکت می‌کنند در حالی‌که دولت اردن نیز در زمینه برقراری ارتباط با رژیم صهیونیستی جلوتر از نمایندگان پارلمان است. پس از گذشت بیش از یک ماه از سفر هیأت پارلمانی اردن به دمشق، عاطف الطراونه رئیس پارلمان اردن از همتای سوری خود رسما برای حضور در کنفرانس پارلمان‌های عربی در امان دعوت کرد.

به نوشته رأ‌ی‌الیوم، اگرچه برخی‌ها اصرار بر این دارند که الطراونه بدون مشورت دولت تصمیم‌گیری می‌کند، اما همین مسئله نشان می‌دهد که دولت اردن در زمینه بهبود روابط با دمشق بسیار کُند عمل می‌کند و البته این سیاست را به صورت معکوس در برخورد با رژیم صهیونیستی و پاسخ به اقدامات آن که نقض حاکمیت اردن است، اعمال می‌کند.

این روزنامه در پایان نوشت که در هر صورت استمرار این خط‌مشی اردن مثبت به نظر نمی‌رسد به خصوص اینکه اقدام دیرهنگامی که اردن در برقراری روابط با بغداد اتخاذ کرد نیازمند گسترش آن با محیط اطراف خود است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار