برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب با موضوع افزایش حقوق کارکنان دولت برگزار شد.

گفت‌وگوی ویژه خبریبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب (یکشنبه، ۷ بهمن ماه) با موضوع افزایش حقوق کارکنان دولت، با حضور عبدالرضا مصری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی و محمد حسن‌نژاد عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

در ابتدای برنامه مصری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارکنان دولت گفت: ما جلسات مکرری با کمیسیون تلفیق برای بررسی گزینه‌های مختلف داشتیم تا بهترین گزینه انتخاب شود. یکی از چالش‌های جدی ترکیب بین گروه‌های حقوق بگیر است که باید تناسبی بین آن‌ها ایجاد شود.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه ادامه داد: در لایحه بودجه فقط حقوق کارکنان دولت را داریم اما در واقعیت جامعه کارکنان کشوری، لشکری، کارکنانی که تابع قانون کار یا تامین اجتماعی، مستمری بگیران کمیته امداد خمینی «ره» و سازمان بهزیستی هم هستند و در کنار اینها  بازنشستگان را هم داریم؛ لذا مهم‌ترین موضوع این است که برای همه حقوق بگیران ثابت باید یک نظمی وجود داشته باشد و تفاوت معناداری در دریافتی آن‌ها ایجاد نشود.

وی با بیان اینکه دولت افزایش ۲۰ درصدی حقوق را صرفا برای کارکنان خود قرار داده است، تصریح کرد: از سوی دیگر دولت ۲۰ درصد افزایش حقوق بازنشستگان را به صورت عمومی پیشنهاد داده که آن را لحاظ کرده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تاکید کرد: اگر بنا بود که قدرت خرید مردم با رها شدن بازار همراه باشد؛ می‌توان گفت که با ۲۰ یا ۳۰ درصد توان رقابت با رها بودن بازار وجود ندارد، ضمن اینکه ما ۱۴ میلیارد دلار از سرمایه ارزی برای کالای اساسی طبق ارز ۴۲۰۰ تومان اختصاص دادیم، از طرفی امسال هم همین ارقام پرداخت شده است و در مقابل ما حدود ۴۰ درصد با تورم اقلام اساسی هم همراه بودیم.

وی با بیان اینکه نظام عادلانه توزیع وجود ندارد، بیان کرد: مشکل صرفا افزایش حقوق نیست ما باید قدرت خرید مردم را حفظ کنیم، این قدرت خرید ممکن است هم با افزایش حقوق و هم با کاهش قیمت‌ها صورت بگیرد.

حسن نژاد، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: افزایش حقوق کارکنان دولتی ۲۰ درصد بوده است چرا که طبق قانون و منطق دولت باید عددی پیشنهاد کند که تورم را پوشش دهد؛ از طرفی تورم نقطه به نقطه تاکنون ۴۰ درصد است و پیش بینی افزایش آن تا ۵۰ درصد تا پایان سال هم مطرح شده است.

وی افزود:به نظرم ما باید حدود ۴۰ درصد افزایش حقوق می‌داشتیم چرا که به عنوان حاکمیت و کارفرما نباید اجازه دهیم سفره مردم کوچک شود.

حسن نژاد ادامه داد: چند مورد در بودجه ۹۸ با چالش مواجه شده و تصمیمی درباره آن گرفته نشده است که می‌توان به دستمزد و نحوه دریافت مالیات، نرخ ارز کالا‌های اساسی، نرخ بنرین و ... اشاره کرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: حقوق‌ها باید به یک میزان افزایش پیدا کند اما مالیات‌ها طبقه بندی شود.

در ادامه مژگان خانلو، سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه و بودجه کشور طی ارتباط تلفنی گفت: دولت در لایحه بودجه ۹۸ مبنا را برای افزایش ضریب حقوقی ۲۰ درصد یکسان برای تمامی کارمندان و بازنشستگان منظور کرده است و موضوع دیگر مالیات پلکانی برای حقوق بالاتر مطرح شده است.

مژگان خانلو، سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه ریزی و بودجه کشور با اشاره به اینکه نظر دولت در تامین معیشت مردم، اصلاح رویه‌های موجود برای استفاده از ۱۴ میلیارد دلار کالای اساسی با نرخ ۴۲۰۰ تومان است لذا باید شیوه‌های توزیع آسیب شناسی شود، خاطرنشان کرد: کالا‌های اساسی، یارانه، نهاد‌ه‌های تولید، دارو و تجهیزات تولید باید با قیمت مشخص به دست مصرف کننده برسد، با اصلاح راهکار‌های موجود می‌توان موفق عمل کرد، بحث صرفه جویی در هزینه شرکت‌های دولتی اساسا معنا دار نیست.

وی با اشاره به پیشنهاد عدد ثابت به حقوق ادامه داد: در پیشنهاد عدد ثابت به حقوق و کاهش پلکانی افزایش حقوق ارزش زدایی در تحصیلات، سابقه و تجربه می‌شود، کسی که حقوق بالاتری دریافت می‌کند قطعا از سابقه و تحصیلات بالاتری برخوردار است، امسال برای حقوق‌های بالای ۵ میلیون تومان افزایش حقوق حتی برای مقامات نداشتیم و با مالیات پلکانی افزایش حقوق نداشتند و به عبارتی مالیات بیشتر را این قشر پرداخت کردند، گزینه اصلح از سوی دولت اعمال ضریب یکسان برای تمامی پرسنل است.

محمد حسن نژاد، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه سال بعد تورم زیر ۲۰ درصد خواهد بود، افزود: هیچ کسی در این مملکت قبول ندارد اقتصاد علم است، در بازار اگر دو نرخ داشته باشیم فساد ایجاد می‌شود لذا پول‌هایی که می‌دهیم به دست مردم نمی‌رسد و حیف و میل می‌شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه در اقتصاد با چسبندگی قیمت مواجه هستیم، گفت: مردمان کشور‌هایی که سوبسید ندارند بیشتر از مردم ما راضی هستند، بنزین باید در بازار آزاد شود به طوری که ۱۸۰ هزار میلیارد تومان از این طریق به دست مان می‌رسد، همه جا خواستیم با پول نفت عیب‌ها را بپوشانیم لذا باید قیمت‌ها واقعی شود.

عبدالرضا مصری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه سال آینده برای کالا‌های اساسی ۵۶ هزار میلیارد تومان اختصاص داده شده است، ادامه داد: صرفه جویی در همه جای اقتصاد ممکن است، اثر تورم بر روی دهک‌های مختلف یکسان نیست.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به پیشنهاد پلکانی معکوس گفت: پیشنهاد دیگر، افزایش ۲۰ درصدی حقوق برای همه و مالیات به صورت پلکانی و یا اضافه کردن ۵۰۰ هزار تومان به حقوق‌ها است، در پلکانی معکوس هر کسی که حقوق کمتر‌ی دریافت می‌کرد به حقوقش ۲۰ درصد اضافه می‌شد و هر کسی که حقوق بالایی دریافت می‌کند ۱۰ درصد افزایش حقوق داشت.

وی با اشاره به اینکه در پیشنهاد اضافه کردن ۵۰۰ هزار تومان به حقوق برای افرادی که حقوق پایینی دارند شاهد افزایش ۵۰ درصدی خواهیم بود، ادامه داد: در سیستم کوپنی عدالت حاکم بود و هر کسی می‌دانست که سهمیه اش چقدر است، دو ماه پیش در مجلس طرحی ارائه شد تا کالا‌های اساسی با سیستم عادلانه در اختیار مردم قرار بگیرد، اما دولت مخالفت کرد و در مجلس رای نیاورد.

مصری با اشاره به اینکه کالا باید با قیمت اصلی و واقعی به دست مردم برسد، افزود: در دوران جنگ مردم به صورت الکترونیک سهمیه خود را دریافت می‌کردند، صرفه جویی در همه جای اقتصاد قابل انجام است، اگر کالا را با قیمت پایین‌تر به مردم بدهیم بهتر از پول دادن به آن‌ها است.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۰ ۰۹ بهمن ۱۳۹۷
این هنر نیست که حقوق 40 درصد افزایش پیدا کنه این همت برای پایین آوردن قیمت ها داشته باشید تا به پولمون ارزش ببخشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۴ ۰۸ بهمن ۱۳۹۷
کدام افزایش حقوق اینا همش تبلیغاته سال ۹۷ هم قرار بود ۲۰درصد اضاف بشه اما کو کجا رفت همه میگن خوش به حال شما کارمندا یه چیزی سر ماه دارید اما نمیدونن من وامثال من هستن که با ۱۴ سال خدمت از برج ۱۰ سال ۹۶ تا حالا یه کیلو گوشت تو خونمون نیومده چطور دریافتی دولت از مردم در زمینه عوارض خروج از کشور،بیمه های تکمیلی و...۳۰۰ تا۶۰۰ درصد افزایش داشته اما حقوق کارکنان ۲۰ درصد افزایش ایا اگر خو ریئس جمهور هم جای ما بود با این افزایش حوقوق موافقت میکرد تو کشوری که دیانت وازادگی بمیره همه چی مردست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۵ ۰۸ بهمن ۱۳۹۷
افزایش بیشتر حقوق کارمندوکارگرو بازنشسته و.. یعنی توان خرج کردن این افراد برای ماشین خانه. و... واین یعنی اشتغال و کمک به تولید وگردش چرخ اقتصاد نقدینگی حال حاضر به خاطر کافی نبودن ثروت دست عموم ونیزعدم اطمینان به اینده حقوق ک پرداخت وام در صورت دریافت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۴ ۰۸ بهمن ۱۳۹۷
ارز۴۲۰۰ تومان یعنی جیب عده ای بنام مردم پر میشه.
ارز ۱۲ هزار تومان بدین مابه التفاوت به حقوق اضافه کنید مطمئن باشید کارمند بلده خرجش کنه نگران نباشید.با۲۰% هیچ اتفاقی نمیافته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۹ ۰۸ بهمن ۱۳۹۷
حقوق کارگران هم صد درصد افزایش یابد وقتی خودرو دوبرابر میشود انتظار دارید حقوق کارگر که ستون اقتصاد است تغییر نکند!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۵ ۰۸ بهمن ۱۳۹۷
باید ساده زیستی بین مردم تبلیغ شود و تبیلغ شود که زندگی در تهران و شهرستان و روستا فرقی ندارد زندگی در شهرستان خیلی راحت تر است و زندگی در روستا آرزوی هر کسی است، به خاطر این مسائل مردم خودشان را نکشند، تمام خرج خوراک یک نفر شاید در ماه صد هزار تومان باشد به شرطی اقلام ضروری خریده شود،و به شرطی که مواد غذایی سالم و غذاهای ساده بخوریم باید برای این چیزها تبلیغ شود، اینهمه غذاهای رنگین که ایرانی ها می خورند اشتباه است، فقط برای مهمانی ها باید باشد، از خریدهای بیهوده نیز باید جلوگیری شود، الان کارمندها بیشتر از همه ولخرجی می کنند، باید مشاغل جدید ایجاد شود، مثلا در روستاها شغل دامداری گوسفند و کشاورزی مثل یک شغل تحت نظارت دولت ایجاد شود، که با توسعه دامداری کشاورزی قیمت آنها نیز پایین بیاید، در شهرستان ها مشاغلی که تهرانی ها نمی توانند انجام دهند ایجاد شود، مثل پرورش ماهی، عسل و سایر مشاغل که در تهران فضا نداریم، باید مشاغل بین مردم تا حد امکان تقسیم شود، که مشکل بیکاری حل شود و جامعه به دو طبقه کارمند و غیر کارمند تقسیم نشود و کار آزاد نیز رونق داشته باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۹ ۰۸ بهمن ۱۳۹۷
حقوق کارمندان خیلی هم بالاست، باید اشتغال بیشتر ایجاد شود، چون بیکاری زیاد است و مردم به این خاطر در فشارند، بعضی اقوام ما که کارمند هستند خیلی حقوق بالایی دارند با اینکه فقط شاید منشی هستند، یا معلم ها، پس بقیه مردم چه کار کنند؟ این باعث می شود کسی دیگر دنبال کار آزاد نرود و اینهمه مشکل مثلا در مورد گوشت داریم به این دلیل است، الان جامعه دو طبقه شده یکی کارمندان یکی بقیه، باید مشاغل بین مردم تقسیم شود
Iran (Islamic Republic of)
عبدالله
۱۳:۳۸ ۰۸ بهمن ۱۳۹۷
افزایش حقوق مبلغ ثابت خیانت است به مدرک.سنوات و....
افزایش حداقل ۵۰ درصد.
۵ درصد حقوق بگیران زیر۲ونیم میلیون نیستند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۴ ۰۸ بهمن ۱۳۹۷
یکی از موتورهای اقتصاد کشور حقوق کارکنان دولت است هر چقدر قدرت خرید کارکنان دولت بالاتر باشد چرخه اقتصادی بخش های دیگر بهتر میچرخد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۰ ۰۸ بهمن ۱۳۹۷
14 میلیارد دلار رقم خیلیییییییییییییییییییییی زیادی هست

حتما بایستی تو صحن مجلس جلوی این رقم رو بگیرند چون ارز 4200 حداقل حداقل نصفش میرسه دست رانت و دزدی و...

بایستی ارز همان ارز سامانه نیما باشه و این 14 میلیارد دلار رو اضاف کنن به پول یارانه ها یا اینکه تقسیم بصورت کالا بین نیازمندان یا حتی کارهای عمرانی و....

در کل اختصاص 14 میلیارد دلاررررررررررر به ارز 4200 کاملا اشتباه و خلاف و رانت اور است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۸ ۰۸ بهمن ۱۳۹۷
به چه حسابی چهل درصد اضافه شه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۱ ۰۸ بهمن ۱۳۹۷
وقتی همه چی 300 درصد گران شده و هنوز گرانی سال 98 هم میاد رو این 300 درصد چطوری با افزایش 40 درصد بشه جبران شکم گرسنه خانواده را کرد؟ با کدام محاسبات دولت داره برای مردم و کارمنداش نقشه میکشه؟ به همه کسبه محل از سوپری و قصابی .و سبزی فروشی و لوازم خانگی و تعمیر کار و لوازم آرایشی و ... بدهکار و شرمنده شده ایم.
Iran (Islamic Republic of)
Abc
۰۸:۴۶ ۰۸ بهمن ۱۳۹۷
افزایش 40 درصد حقوق یعنی افزایش نقدینگی یعنی تورم بیشتر یعنی رکود در بازار. چاره کار افزایش حقوق نیست. افزایش ارزش پول ملیه. چیزی که هیچ یک از مسئولین حتی به فکرش هم نیستن. چون مشکله سوء مدیریت های قبلی رو اصلاح کنن و بگن اشتباه کردن.
Iran (Islamic Republic of)
ع ف
۰۸:۴۳ ۰۸ بهمن ۱۳۹۷
ضرری که این گرانی و درآمد اندک بر سلامت جسمی و روانی مردم میگذارد هزینه اش خیلی بیشتر از هزینه ای است که با افزایش یارانه تا سقف نفری هشتصد هزار تومان بر بودجه دولت تحمیل میشود دولت یک سال به صورت آزمایشی این طرح را اجرا کند تا آثار آن بر اقتصاد کشور مشاهده گردد با کوچک کردن دولت وشناسایی هزینه های غیر ضروری و سربار وکلی مخارج قسمت اعظمی از این بودجه را تامین کرد..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۴ ۰۸ بهمن ۱۳۹۷
افزایش حقوق 20 یا 40 درصدی میتونه با افزایش قیمتهای 400 درصدی مقابله کنه؟!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۱ ۰۸ بهمن ۱۳۹۷
دولت در واقع داره از جیب خلیفه می بخشه و خیالش هم نیست که کارمندان چه وضعی دارن!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۱ ۰۸ بهمن ۱۳۹۷
خدایا
همه خسته شده ایم
Iran (Islamic Republic of)
بویراحمد
۰۸:۱۰ ۰۸ بهمن ۱۳۹۷
مردم نابود شده اند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۰ ۰۸ بهمن ۱۳۹۷
اولین قربانیان تورم ، شوک اقتصادی ، تحریمها ، افزایش سطح عمومی قیمتها ، ریاضت اقتصادی و ... کارمندان دولت و بخش خصوصی هستن که هیچکس بفکرشون هم نیست!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۸ ۰۸ بهمن ۱۳۹۷
حقوق کارمندان دولت حداقل باید به 3000دلاربرسد لطفا قطره چکانی کارنکنید تورم سال قبل 500درصد بوده نه 10درصد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۷ ۰۸ بهمن ۱۳۹۷
گویا غیر از کارمندان بدبخت کس دیگه ای نباید جور این افزایش قیمت کالاها تا 400 درصد رو بکشه؟!
آخه با این افزایش حقوق آبکی میشه قدرت خرید این قشر بیچاره رو احیاء کرد؟!!
Iran (Islamic Republic of)
ملکوت
۰۸:۰۷ ۰۸ بهمن ۱۳۹۷
بعضيها از تورم و گرانی خیلی خوششان میاد و میخواهند مردم ناراضی باشند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۴ ۰۸ بهمن ۱۳۹۷
آقای حسن نژاد!
ما را به خیر شما امیدی نیست لطفاً شر مرسانید!!!
کافیه مالیات کارمندان رو تعدیل کنید یا حداقل امسال اضافه نکنید!
برای افزایش درآمد مالیاتی هم باید جلوی فرار مالیاتی رو بگیرید.
Iran (Islamic Republic of)
کارمند ساده
۰۷:۵۸ ۰۸ بهمن ۱۳۹۷
با تشکر؛ بالاخره یک نفر پیدا شد که به اصل مطلب بپردازد و آن اینکه زمانی که دلار و ارز نیمایی نزدیک به 9000 تومان شده است و ما کارمندان و کارگران ساده با آن سرو کار داریم و تمامی اجناس و اقلام و ... بین 30 الی 70 درصد گرانی را آورده پس یا باید همان 40 درصد افزایش حقوق داشته باشیم و یا ارزش ریالی پرداختی ما به همان 40 درصد بیشتر برسد.... و به خط فقر تهران و مراکز استان ها که 5 میلیون تومان در ماه است برسد
Iran (Islamic Republic of)
بهرام
۰۷:۵۰ ۰۸ بهمن ۱۳۹۷
سلام
با افزایش حقوق کارگران و کارمندان دولت به طور یقین تورم ایجاد شده بالاتر میرود و تمامی اصناف و کسبه قیمت اجناس و خدمات خود را افزایش میدهند. لذا باید قدرت خرید مردم در این شرایط بالا برود و همچنین با حمایت از کالای ایرانی مردم بوسیله بن کارت که ماهیانه مبلغی در آن واریز و امکان نقد شدن نداشته باشد و فقط بتوان از طریق کارتخوان خرید نمایند در اختیارشان قرار داد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۲ ۰۸ بهمن ۱۳۹۷
باور کنید 40 درصد هم کمه
Iran (Islamic Republic of)
محمدمحمدی
۰۷:۴۱ ۰۸ بهمن ۱۳۹۷
خوبه دیگه تو این شرایط سخت۴۰درصدم حق رو به اونا بدین.مردم هیچی نیستن.
Iran (Islamic Republic of)
محمدمحمدی
۰۷:۴۱ ۰۸ بهمن ۱۳۹۷
خوبه دیگه تو این شرایط سخت۴۰درصدم حق رو به اونا بدین.مردم هیچی نیستن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۲ ۰۸ بهمن ۱۳۹۷
کوپنی کنید مثل زمان جنگ
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۶:۵۶ ۰۸ بهمن ۱۳۹۷
درود بر حسن نژاد که درد کارمندان را خوب درک می کند
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۸:۴۷ ۰۸ بهمن ۱۳۹۷
محمدآقا خیلی ساده لوحی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۱ ۰۸ بهمن ۱۳۹۷
این گرانی سال آینده حتما دوبرابر خواهد شد چون جای دیگری مدیریت میشود و هیچ نظارتی هم نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۶ ۰۸ بهمن ۱۳۹۷
مجلسی که مجلس معتمدین باشد و نه مجلس متخصصین تصمیمگیری هایش از این بهتر نمیشود افزایش حقوق باید یکسان باشد و رقم مالیات به نسبت حقوق کم یا زیاد باشد و در مورد ۱۴ میلیارد دلار بهتر است دولت این پول را با ازای هر نفر ۶۱۲۵۰ هزار تومن ماهانه بدهد تا عادلانه به دست مردم برسد اگر کاری عیر از این باشد دولت از سرمایه داران حمایت میکند تا جیب خود و سرمایه داران را پر کرده و زندگی و معیشت مردم را سخت تر کند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۳ ۰۸ بهمن ۱۳۹۷
بیست درصد درد حقوق بگیران مستصعف را
درمان نمی کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۱ ۰۸ بهمن ۱۳۹۷
بفکر آبروی کارمندان و بازنشستگان و مستمری بگیران باشید، مخصوصاً بازنشستگان که خرید شان نزدیک به صفر برسد، فقر و بی پولی
کمرشان را شکست، چرا می گویید ولی عمل نمی کنید، ای داد، ای بیداد،قدری به فکر آبروی
فقیران مستصعف باشید و از خدا بترسید
آخرین اخبار