کلانتری با بیان اینکه سالانه ۲۲۰ هزار نفر به جمعیت استان تهران اضافه می‌شود، گفت: ۳۴ درصد جمعیت تهران ساکن حواشی هستند.

روز‌های پنج‌شنبه آلوده‌تر شده‌اند/ سالانه ۲۲۰ هزار نفر به جمعیت تهران اضافه می‌شودبه گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، کیومرث کلانتری مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در نشست کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران که امروز (یکشنبه 7 بهمن ماه) برگزار شد، با بیان اینکه بزرگ‌ترین چالش در تهران ترافیک و آلودگی هوا است، اظهار کرد: در حال حاضر به دلیل اینکه تردد در روز‌های پنج‌شنبه در محدوده طرح ترافیک آزاد شده است، آلودگی هوا هم در این روز بیشتر شده و این وضعیت نشان می‌دهد که ترافیک نقش مؤثری در آلودگی هوا دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با بیان اینکه امسال نسبت به سال قبل ۳۲ روز هوای سالم بیشتر داشتیم، تصریح کرد: بخش عظیمی از این وضعیت مدیون ناپایداری جوی است.

وی در ادامه با بیان اینکه ۷۶ درصد اتوبوس‌های شهر تهران فرسوده هستند، افزود: تا کی باید ما سوار این قراضه‌ها بشویم و تا وقتی که وضعیت حمل و نقل عمومی ما خوب نشود، حال محیط زیست هم خوب نمی‌شود و اگر برای محیط زیست پولی خرج نکنیم، وضع بهتر نمی‌شود.

کلانتری با بیان اینکه نمی‌توان به تهران مانند یک شهر یا استان نگاه کرد، گفت: باید فراتر از یک شهر به تهران نگاه شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران تصریح کرد: تا زمانی که مشکل ترافیک حل نشود، ما با آلودگی هوا مواجه هستیم و محصول ترافیک آلودگی هوا است.

وی با بیان اینکه مشکل بعدی ما بعد از آلودگی مربوط به پسماند می‌شود، افزود: اینکه ما پسماند‌ها را به آرادکوه ببریم و بر روی هم انباشته کنیم، نامش مدیریت پسماند نیست.

کلانتری با بیان اینکه در مدیریت پسماند بر ضرورت تفکیک پسماند از مبدأ تأکید شده است، تصریح کرد: چرا شهرداری به این نکته توجه نمی‌کند؟

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران افزود: چون تفکیک از مبدأ نداریم نمی‌توانیم از کمپوست استفاده کنیم و زمانی می‌توانیم از کمپوست استفاده کنیم که طرح تفکیک از مبدأ را داشته باشیم.

وی با اشاره به افتتاح نیروگاهی که با استفاده از پسماند تولید انرژی می‌کند، افزود: کدام نیروگاه را ساخته‌ایم. آیا استفاده از ۱۰۰ تن پسماند در مقابل ۱۰۰ هزار تن پسماند جایی برای توجه دارد؟

کلانتری با بیان اینکه سالانه ۲۲۰ هزار نفر به جمعیت استان تهران اضافه می‌شود، گفت: بیشتر این‌ها در حواشی تهران مستقر و در اماکنی ساکن می‌شوند که روزی به عنوان ریه‌های تنفسی تهران بودند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با بیان اینکه در دهه چهل، ۹۵ درصد جمعیت در تهران ساکن بودند، تصریح کرد: امروز ۶۶ درصد در تهران و ۳۴ درصد در حواشی هستند و سالی ۲۲۰ هزار نفر هم اضافه می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه در دهه چهل گفته می‌شد ظرفیت تهران ۴ میلیون نفر است، افزود: این سخن اشتباه نبود و بر اساس منابع زیستی چنین مطلبی عنوان شده بود.

کلانتری با بیان اینکه آنکارا ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر جمعیت دارد، گفت: حالا باید پرسید که چگونه ۱۷ میلیون نفر در تهران زندگی می‌کنند و با این وضعیت اوضاع برای محیط زیست بدتر می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با بیان اینکه در آنکارا در هر کیلومتر ۲ هزار و ۶۰۰ نفر زندگی می‌کنند، گفت: در تهران در هر کیلومتر ۱۱ هزار نفر زندگی می‌کنند.

وی افزود:،چون ما آمایش سرزمینی نداشتیم، جمعیت و صنعت را به تهران سرازیر کردیم و اوضاع به شکل کنونی شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار