مدیرکل کنترل سیل و رسوب سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور گفت:۶۷ درصد بارش های کشور تبخیر می شود و باید فکری برای کاهش تبخیر بارش ها کرد.

با عملیات آبخیزداری می‌توان به کاهش تبخیر کمک کردبه گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد  ، ابوالقاسم حسین پور مدیرکل کنترل سیل و رسوب سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور صبح یکشنبه در حاشیه بازدید از اولین سد زیرزمینی خراسان رضوی در کلات گفت: احداث سد زیر زمینی به منظور تهیه آب برای کشاورزی و دامداری، بهره برداری بهینه و بهبود وضعیت آب‌های زیرزمینی و گامی موثر در راستای اقتصاد مقاومتی و خودکفایی پایدارکشاورزی است.

وی تصریح کرد: اولین سد زیر زمینی در حوزه آبخیزداری در شهرستان کلات با پیشرفت ۵۰ درصدی در حال اجراست ودر نهایت ۳۵ سد زیرزمینی در استان پیش بینی شده است.

مدیرکل دفتر کنترل سیل و رسوب سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور گفت: احداث پروژه‌های پخش سیلاب و آبخیزداری یکی از اساسی‌ترین راهکار‌ها جهت کنترل سیلاب و تغذیه منابع آبی است و در حالی که ۶۷ درصد بارش‌های کشور تبخیر می‌شود با عملیات آبخیزداری می‌توان به کاهش تبخیر کمک کرد.

حسین پور افزود: شرایط اقلیمی و محیطی کشور به‌گونه‌ای است که فعالیت‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری می‌توانند نقش مؤثری را در تعادل بخشی و پایداری منابع آب، خاک و زیستی حوزه‌های آبخیز داشته باشند.

محمود روشندل معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی خراسان رضوی هم در این بازدید گفت: امسال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی ۲۰۰ میلیون دلار برای اجرای عملیات آبخیزداری در کشور اختصاص یافت که ۲۶۴ میلیارد ریال آن سهم خراسان رضوی است و هم اینک با استفاده از همین اعتبار علمیات آبخیزداری ۶۴ حوزه آبخیز در سطح ۲۸ شهرستان استان خراسان رضوی در حال اجرا است.

وی تصریح کرد: سد زیرزمینی کلات در حوزه کرناوه شیرین اجرا می‌شود که این حوزه یکی از حوزه‌های رودخانه‌های مرزی استان می‌باشد و از آنجائیکه مخزن آب در زیر سطح زمین واقع می‌شود کاهش افت سطح آب مخزن آن‌ها بدلیل تبخیر کم بسیار ناچیز است و در معرض خطر آلودگی نیز نمی‌باشد.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی خراسان رضوی گفت: پایداری این سد‌ها زیاد بوده ودر معرض خطر تخریب بر اثر طغیان سیلاب قرار نمی‌گیرند و این سد‌ها هیچگونه تهدیدی برای مناطق پایین دست ایجاد نمی‌کند.
 
انتهای پیام//ج.ر
 

عملیات آبخیزداری راهی برای کاهش تبخیر بارش ها

برچسب ها: محیط زیست ، آب و هوا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.