سردار سلیمانی گفت: قاچاق دام زنده به خارج از کشور تاثیری بر افزایش قیمت گوشت نداشته است.

قاچاق دام زنده تاثیری برافزایش قیمت گوشت نداردبه گزارش خبرنگار حوزه حوادث و انتظامی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، سردار ایوب سلیمانی جانشین فرمانده ناجا در حاشیه نشست تخصصی مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار کرد:در ۱۰ ماهه نخست امسال میزان کشفیات قاچاق دام حدود ۳ هزار تن برآورد شده است.

جانشین فرمانده ناجا با بیان اینکه در این مدت ۱۶ درصد افزایش کشفیات قاچاق دام داشتیم که بالغ بر ۱۶۴ هزار راس دام بود، افزود: حدود ۵۰ درصد دام قاچاق شده از کشور را کشف کرده ایم.

وی با اشاره به اینکه میزان دام قاچاق شده از کشور کمتر از یک درصد از مصرف گوشت کشور است، گفت: این مقدار تاثیری بر افزایش قیمت گوشت ندارد، اما جوسازی‌ها و خبرسازی‌ها آنقدر افزایش پیدا می‌کند که همین یک درصد هم می‌تواند تاثیر منفی ۷۰ درصدی بر بازار داشته باشد.

سردار سلیمانی تاکید کرد: عده‌ای مطرح کرده اند که در کشور قحطی گوشت وجود دارد که درست نیست.

وی گفت: ما از ابتدای سال می‌دانستیم که با قاچاق دام مواجهه خواهیم شد، به همین دلیل به تمام پلیس‌ها در مرز‌های جنوبی، شرقی و غربی تاکیدات لازم را کردیم و آمادگی لازم برای مقابله با قاچاق دام ایجاد شد.

 جانشین فرمانده ناجا با بیان اینکه در برخورد با افرادی که با رزق مردم بازی می‌کنند کوتاهی نمی‌کنیم، افزود: در این مسیر وظیفه خود را خوبی انجام داده ایم.

سردار سلیمانی با اشاره به قاچاق سوخت نیز اظهار کرد: تفاوت قیمت ارز باعث شده است که قاچاق سوخت برای برخی افراد جذابیت داشته باشد و سوخت لیتری هزار تومان را در خارج از مرز‌ها  به ۸ تا ۹ هزار تومان به فروش برسانند.

وی بیان کرد: تا حدود زیادی جلوی قاچاق سوخت را گرفته ایم و با توجه به تاکید وزارت نفت، قاچاق سوخت از کشور شیب کمتری پیدا کرده است.

 جانشین فرمانده ناجا با اشاره به اینکه برای جلوگیری از قاچاق کالا به کشور به سامانه‌ها و دستگاه‌های ایکس ری و نصب تراشه های الکترونیک روی کالاها نیاز داریم و عزم ما برای مقابله با قاچاق کالا جدی است، گفت: قرارگاه جهادی مبارزه با قاچاق کالا را به همین منظور تشکیل دادیم و اعتقاد داریم بخشی از قاچاق کالا از مبادی رسمی انجام می‌شوند.

سردار سلیمانی تاکید کرد: در حوزه قاچاق کالا بخشی از قوانین نیز مشکل دارند، به طور مثال در بحث ته لنجی و کالاهای ملوانی می‌بینیم که بخش زیادی از کالا‌های یک لنج ته لنجی محسوب می‌شوند و نمی‌توانیم بگویم قاچاق هستند.

جانشین فرمانده ناجا گفت: برای جلوگیری از قاچاق کالا به کشور نیاز به استقرار پلیس‌های تخصصی و آموزش دیده در گمرکات هستیم، زیرا کارمندان گمرک به کار‌های پلیسی و کارآگاهی آشنا نیستند.

سردار سلیمانی اضافه کرد: در گمرک‌ها دستگاه‌های ایکس ری و باسکول برای بررسی کالا‌های وارداتی نداریم و پلیس در مبادی دیگر و جاده‌ها به دنبال کالای قاچاق است.

وی تصریح کرد: کالا‌هایی در مبدا پلمپ می‌شوند و برای اینکه پلمپ‌ها باز و کالا‌های وارداتی در مسیر جابجا نشوند نیاز داریم روی آن‌ها تراشه‌های الکترونیک نصب کنیم تا کالا تا رسیدن به مقصد مورد بررسی قرار گیرد.

جانشین فرمانده ناجا با اشاره به اینکه قرار است در ۱۵ گلوگاه حساس کشور دستگاه‌های ایکس ری نصب شوند، اظهار کرد: آمادگی استقرار پلیس تخصصی در گمرک‌ها داریم.

سردار سلیمانی درباره کوله بر‌ها نیز گفت: در مورد کوله بر‌ها دو بحث مطرح است و در مواردی هم برخی ملاحظات درباره نحوه برخورد با آن‌ها وجود دارد.

وی بیان کرد: کوله بر کسی است که از مبادی رسمی طرف مقابل اقدام به انتقال مقداری کالا به حسب توان خود به مبادی رسمی کشور می‌کند و در بازارچه‌ها آن را می‌فروشد که این نوع کوله بری مجاز است.

جانشین فرمانده ناجا ادامه داد: گاهی اوقات می‌بینیم که کامیون‌های کالای قاچاق در مرز مقابل توقف کرده اند که مشخص است این کالا‌ها برای یک شخص خاص است و افرادی اقدام به انتقال این کالا به داخل کشور از طریق مرز‌های غیر رسمی می‌کنند و کامیون‌ها نیز این طرف مرز برای انتقال آن‌ها مستقر می‌شوند.

سردار سلیمانی خاطرنشان کرد: باید این دو مقوله را از هم تفکیک کنیم و زمانی که پلیس می‌خواهد با کوله بر‌های غیر قانونی برخورد کند عده‌ای ندانسته می‌گویند که پلیس با فقرا برخورد کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۳ ۰۷ بهمن ۱۳۹۷
قاچاق دام تآثیری برگرانی گوشت ندارد
آخرین اخبار