رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از تشکیل بیش از ۱۱۲ هزار پرونده در حوزه قاچاق کالا در ۹ ماهه نخست سال جاری خبر داد.

تشکیل ۱۱۲ هزار پرونده قاچاق کالا در ۹ ماهه نخست سال جاری/ لابی‌گری‌ها مانع پایین کشیدن تابلو برندهای قاچاق شده استبه گزارش خبرنگار حوزه حوادث و انتظامی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، سردار علی مویدی رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در نشست تخصصی مبارزه با قاچاق کالا و ارز که امروز (یکشنبه ۷ بهمن ماه) برگزار شد، اظهار کرد: در ۹ ماهه نخست سال جاری بیش از ۱۱۲ هزار پرونده در حوزه قاچاق کالا تشکیل شد که ۹۰ درصد از کشفیات حاصل تلاش نیروی انتظامی بوده است.

وی افزود: این پرونده‌ها از نظر ارزش ریالی ۸۹ درصد و از نظر وزن نیز ۱۸ درصد نسبت به ۹ ماهه سال گذشته افزایش داشته‌اند.

مویدی ادامه داد: تمرکز خود را در سال جاری بر روی ضربه زدن به باندهای قاچاق قرار دادیم و در این مدت ناجا و واجا با همکاری قوه قضاییه برای کشف کالاهای قاچاق  بسیار تلاش کردند، اما اقتصاد کشور در سال‌های گذشته به گونه‌ای بوده است که باعث شده زمینه و بستر کار قاچاق مهیا باشد، لذا باید در سال آینده با اقدامات عملی و به صورت جدی در این زمینه گام برداریم.

وی در پاسخ به این سوال که برای کالاهایی که با مجوز رسمی به کشور وارد شده‌اند، اما به عنوان کالای قاچاق ضبط شده‌اند چه تصمیمی گرفته شده است؟ گفت: در آغاز سال ۹۷ و همزمان با شروع برجام شرایط خاصی بر جامعه و اقتصاد ما حاکم بود که به دلیل این شرایط مواردی این چنینی وجود داشت، اما به دلیل اینکه کالا‌های مجاز دارای مبادی ورودی و مدارک مشخص هستند، بعد از بررسی به صاحبان آن‌ها تحویل داده شد و در چند ماه اخیر از این گونه موارد دیگر مشاهده نشده است.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در رابطه با قاچاق دام گفت: به دستور رئیس جمهور در خصوص قاچاق دام، همه سطوح مدیریتی در امر مبارزه با قاچاق کالا ورود کردند و هماهنگی‌های زیادی در حوزه مرزی و استانی انجام شده است، اما توقع داریم وزارت جهاد کشاورزی تلاش خود را بیشتر کند تا با سازماندهی کار‌ها شاهد حفظ سرمایه مردم باشیم.

سردار مویدی تصریح کرد: میزان قاچاق دام در کشور پایین آمده است و ممکن از در مبادی‌ای از کشور قاچاق دام رخ دهد، اما کلان نیست و باید جلوی همین موارد کوچک را هم بگیریم.


بیشتر بخوانید: کاهش چشمگیر قاچاق سوخت و احشام در کشور


وی در رابطه با انبار‌های تملیکی کالا بیان کرد: در گذشته مشکلاتی در خصوص املاک مکشوفه با سازمان املاک تملیکی داشتیم و با هماهنگی‌های انجام شده قرار است وزارت اقتصاد و سازمان املاک تملیکی، کالا‌های کشف شده را تا پایان سال تعیین تکلیف کنند و از سازمان املاک تملیکی انتظار داریم تلاش خود را بیشتر کند، اما تا امروز شاهد اقدامی از جانب آن‌ها نبودیم.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: از قوه قضاییه که پرونده‌های ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز را رسیدگی می‌کند، تشکر می‌کنیم و انتظار داریم جرائم این پرونده‌ها به خزانه واریز شود.

سردار مویدی ادامه داد: ما طی ۲۴ ساعت کلاسه‌ها و آمار پرونده‌ها را در اختیار قوه قضاییه قرار دادیم و انتظار داریم ۲ هزار میلیارد تومان جرائم این پرونده‌ها به دست قوه قضاییه وصول و به حساب خزانه واریز شود.

وی افزود: از ۱۱۲ هزار پرونده کشف شده در ۹ ماهه نخست سال جاری، فقط ۱۰ درصد آن‌ها ارزش ریالی بالای ۵۰۰ میلیون تومان داشتند و کشفیات ناجا در خصوص پرونده‌های با ارزش ریالی بالای ۵۰۰ میلیون تومان، ۲ برابر شده است.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در رابطه با قاچاق کالا از اسکله‌ها گفت: تاکنون گزارش رسمی از قاچاق کالا از اسکله‌ها نداشتیم.

سردار مویدی در خصوص مقابله با قاچاق پوشاک بیان کرد: طی این سال‌ها شاهد دهن کجی و توهین به قوانین از سوی برخی برند‌های کالای قاچاق بودیم و سال‌ها بود که دست اندکاران مبارزه با قاچاق کالا قصد داشتند که تابلوی این برند‌ها را پایین بکشند که با لابی‌گری این برند‌ها، موفق نبودیم.

وی افزود: طی چند ماه اخیر ۱۱۰ برند قاچاق پوشاک که در تهران و مراکز خرید بزرگ حضور داشتند را پایین کشیدیم و شاهد بودیم که این مراکز خرید از پوشاک قاچاق خالی شده‌اند که این کار می‌تواند امیدی برای تولید کنندگان داخلی باشد.

سردار مویدی گفت: تلاش داریم بعد از تهران در استان‌های دیگر نیز با تلاش استانداران کار مبارزه با قاچاق پوشاک را آغاز کنیم.

انتهای پیام/

توضیحات سردار مویدی درباره قاچاق دام و پوشاک در کشور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.