منابعی در گروه طالبان اعلام کردند آمریکا با پیش‌نویس توافق‌نامه صلحی موافقت کرده است که بر خروج نیرو‌های خارجی از افغانستان تأکید می‌کند.

توافق آمریکا با خروج نیروهای نظامی‌اش از افغانستان

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، مقامات طالبان اعلام کردند آمریکا با پیش‌نویس توافق‌نامه صلح در افغانستان موافقت کرده است.

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه طالبان گزارش داد که مذاکره‌کنندگان آمریکایی با پیش‌نویس صلح در افغانستان موافقت کرده‌اند که تأکید می‌کند نیرو‌های خارجی باید ظرف ۱۸ ماه پس از امضای این توافق‌نامه خاک افغانستان را ترک کنند.

به گفته این منابع، گروه طالبان نیز تضمین داده است که اجازه نخواهد داد عناصر داعش و القاعده از خاک افغانستان برای حمله به نیرو‌های آمریکا و متحدانش استفاده کند.

به نوشته رویترز مشخص نیست که آیا این پیش‌نویس که مورد توافق دو طرف قرار گرفته است تکمیل شده یا همچنان احتمال تغییر در مفاد آن وجود دارد.

این منابع همچنین تأکید می‌کنند که مهمترین بخش این توافق‌نامه برقراری آتش‌بس در افغانستان است، اما تاکنون بر سر زمان این آتش‌بس توافقی ایجاد نشده است. طالبان تنها هنگامی حاضر به گفتگو با نمایندگان دولت افغانستان است که آتش‌بس در این  کشور اجرایی شده باشد.

چهارمین دور از گفتگو‌های صلح میان هیئت آمریکایی به سرپرستی «زلمای خلیل‌زاد» با مقامات طالبان هم‌اکنون در دوحه قطر در جریان است.

رویترز این خبر را در ششمین روز این گفتگو‌ها گزارش کرده است. در حال حاضر هیچ کدام از طرف‌ها بیانیه‌ای رسمی درباره توافق بر سر پیش‌نویس توافق‌نامه صلح منتشر نکرده‌اند و مقامات آمریکا نیز تاکنون واکنشی به این خبر نداشته‌اند.

پیش از این نیز روزنامه نیویورک تایمز از توافق قریب الوقوع آمریکا و طالبان خبر داد و افزود طرفین در حال بررسی نهایی این توافق هستند. به نوشته نیویورک تایمز، بر اساس این توافق، طالبان باید قطع حمایت خود را از گروه‌های تروریستی بین المللی اعلام کند و علاوه بر این متعهد شود از افغانستان به عنوان پایگاهی برای حمله به منافع آمریکا استفاده نکند.

انتهای پیام/

برچسب ها: افغانستان ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار