مدیر اجرایی نهمین جشنواره فیلم فجر در اصفهان گفت : جشنواره فیلم فجر در اصفهان به دلیل نمایش فیلم ها در پردیس سینمایی سیتی سنتر متفاوت تر از سال های قبل شده است.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،دوباره بهمن ماه رسید و بازهم جشن انقلاب ، اما این سال ها آنچه بیشتر به این جشن رونق بخشیده برگزاری بزرگترین رویداد فرهنگی کشور یعنی جشنواره بین المللی فیلم فجر بوده است؛ جشنواره ای که نهمین بار در اصفهان برگزار شده و هنرمندان و فرهنگ دوستان را به پای ثابت خود تبدیل کرده است.

حال این بار خبر رسیده که این رویداد مهم در اصفهان در پردیس سینمایی سیتی سنتر که دقیقا در جنوبی ترین نقطه شهر اصفهان واقع شده ، قرار است برگزار شود؛ این انتخاب یقینا ابهام ها و سوالات زیادی را در ذهن ها ایجاد کرده است که دلیل این انتخاب چه بوده است؛ برهمین اساس تصمیم گرفتیم تا با رضا دهقانی، مدیر اجرایی نهمین جشنواره فیلم فجر در اصفهان به گفتگو بنشینیم.

باشگاه خبرنگاران جوان: درباره جشنواره امسال شنیده شده که گویا هر 22 فیلم به اصفهان می آید؟

دهقانی: بحث 22 تا فیلمی که وعده دادیم به اصفهان وارد بشود قطعا یک مطالبه مردمی و هنرمندان اصفهان است که این بخش اصلی جشنواره باید وارد اصفهان بشود؛ این مسئله از تعهدات پردیس سینمایی سیتی سنتر هم هست و برای این مسئله از طریق پردیس مربوطه تأمین بودجه نیز شده است.

شروط اعلام شد؛ سیتی سنتر 100 درصد پذیرفت؛ ساحل نه

باشگاه خبرنگاران جوان : برای خیلی سوال است که با وجود سینماهای بسیار در مرکز شهر مانند پردیس سینمایی چهارباغ ، سینما سپاهان ، سینما فلسطین و موارد دیگر چرا پردیس سینمایی سیتی سنتر با آن همه فاصله از مرکز شهر انتخاب شد؟

دهقانی: اینکه هدف گذاری این باشد که یک پردیس مشخصی از قبل مشخص باشد و به آن جشنواره اختصاص یابد این گونه نیست و چنین چیزی درست نیست ؛ به نظر من اطلاع رسانی درست اگر انجام بشود این شائبه از بین می رود ؛ هدف ما این بود که پردیس های مدرن به مسئله جشنواره ورود کنند، دلیل آن هم مشخص است ؛ تکریم هنرمندان و اصحاب هنر و فرهنگ و رسانه؛ این سیاست هایی بوده است که ما در این خصوص دنبال می کردیم.

از جشنواره فیلم فجر 97 چه خبر؟

بحث بر سر این بود که ما یک دعوت نامه ای به مدیران دو پردیس دادیم و یکی از اولویت های ما اختصاص سالن ویژه هنرمندان و اصحاب هنر و فرهنگ رو رسانه برای جشنواره امسال بود ؛ که در هشت دوره گذشته چنین چیزی اتفاق نیفتاده و یک کار جدیدی بود که فکر می کنم اصفهان اولین شهرستانی است که این کار را انجام می دهد؛ هدف از این کار هم مشخص است که برای تکریم این مسئله را دنبال می کنیم ؛ ما به عنوان یک دستگاه نظارتی ، حاکمیتی و حمایتی به دنبال تحقق این هدف هستیم.

یکی از بندهایی که در تفاهم نامه ما لحاظ شد با پردیس های سینمایی این بود که تعهد کنند که سالن اختصاصی هنرمندان و اصحاب هنر و فرهنگ و رسانه را تدارک ببینند ؛ یکی از سیاست هایی که ما داشتیم در برگزاری جشنواره امسال سعی کردیم تکریم هنرمندان را دنبال کنیم به این صورت که یکی از شروط ما برای تفاهم نامه با پردیس های سینمایی که درجه مدرن دارند اختصاص سالن مجزا برای هنرمندان و اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه بود.

خرید و اکران همه فیلم های جشنواره و اختصاص سالن ویژه برای هنرمندان مهمترین شروط ارشاد

یکی از شروط دیگر ما این بود که همه فیلم های بخش سودای سیمرغ در جشنواره فجر امسال تعهد کنند که به استان وارد بشود چراکه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هزینه می کند و از 11 تا 14 فیلم را خریداری می کند که این فیلم ها ترکیبی از بخش سودای سیمرغ و بخش های دیگر جشنواره است؛ اما باقی فیلم های جشنواره را باید جبران کند و همه فیلم های بخش اصلی وارد اصفهان شود.

و موارد دیگری که مفصل در بندهای تفاهم ما آمده بود ؛ بحث تسهیل رفت و آمد و راحتی آن محل بوده است ، شأن هنرمندان و مردم رعایت بشود نیز از اهداف ما بوده و داخل تفاهم نامه آمده و کاملا هم شفاف است؛ در این مسئله همچنین فردی هم تصمیم گیری نشده است؛ از این رو ما به مدیران دو پردیس درجه مدرن دعوت نامه دادیم و یک روز را مشخص کردیم که به اداره کل آمدند و هم اندیشی و ارزیابی کنیم تا بسنجیم کدامیک آمادگی بیشتری برای برگزاری جشنواره دارد.

مدیران پردیس سینمایی ساحل و سیتی سنتر دعوت شدند و در حضور شورای سیاست گذاری جشنواره جلسه صورت گرفت و مدیران دو پردیس رو در رو نشسته و شروط اعلام شد، بحث تفاهم نامه و تعهدات نیز اعلام شد و بررسی ها صورت گرفت و نهایتا حدود 50 درصد تعهدات را پردیس سینمایی ساحل قبول نکرد و گفت : من باید مشورت کنم.

شورای سیاست گذاری جشنواره در آن جلسه این اختیار را داد که مشورت کند و آمدند و در جلسه بعدی برخی تعهدات را قبول نکردند که از این تعهدات اختصاص سالن ویژه هنرمندان بود ؛ این مسئله مستند و همه سخنان من مستند است و در راستای شفافیت ، فایل صوتی آن و صورت جلسات آن موجود است ؛ وقتی که حدود 50 درصد تعهدات را یک پردیس نپذیرد ؛ در مقابل پردیس سیتی سنتر همه تعهدات را قبول کرد یعنی 100 درصد تعهداتی را که اعلام شده بود ، پردیس سیتی سنتر قبول کرد و این پذیرش تعهدات در برابر مدیر پردیس سینمایی ساحل صورت گرفت.

بعدها شورا تصمیم گیری کرد و به این نتیجه رسید که پردیس سیتی سنتر شرایط بسیار بهتری دارد و تسهیلاتی که در اختیار می گذارد و فضایی که آماده کرده است به مراتب بهتر از شرایط پردیس ساحل است ؛ از نظر جایگاهی که چرا مرکز شهر را انتخاب نکردیم ، باید این مسئله را قبول کنیم که شهر اصفهان یک شهر پهناور و بزرگی است و ما نگاه متمرکز که حتما همه چیز مرکز شهر باشد کار را با مشکل مواجه می کند.

از طرفی هم باید به بخش خصوصی بها داد و باید بخش خصوصی را درگیر کرد ؛ سیاست سازمان ، ادارات دولتی این است که برای کیفیت بهتر جشنواره برون سپاری کنند ؛ برای آن اهدافی که خود نظام دارد در بحث برون سپاری و فعال کردن بخش خصوصی این مسئله مورد توجه قرار گرفت ؛ از این رو این کار انجام گرفت.

قطعا خود مدیر پردیس سیتی سنتر در مصاحبه ها اعلام می کنند که چه تسهیلاتی برای رفت و آمد در نظر گرفته اند؛ برخی برنامه ریزی هایی در آنجا کرده اند؛ حداقل این مسئله این است که مشکل ترافیکی و پارک خودرویی در این منطقه نداریم و فضایی دیده شده برای جایگاه هنرمندان و خبرنگاران؛ تکریم واقعا قرار است صورت بگیرد و این تعهداتی است که گرفته ایم ؛ همچنین در این راستا تضمین هایی هم گرفته شده است و اینگونه نیست که ضمانت هم از آنها گرفته نشده باشد.

اکران فیلم های اصفهانی و فیلم های کودک و نوجوان در کنار جشنواره

اینکه بعدها اعلام کنند که ما همه تعهدات را قبول داریم من فکر نمی کنم این کار درستی باشد ؛ هرچند ما خیلی دوست داشتیم ممکن بود در همه سالن ها ما اکران داشته باشیم اما مشکل این است که ستاد مرکز برگزاری جشنواره محدودیت گذاشت که تنها در دو سالن باید اکران شود ، بر همین اساس تصمیم گرفتیم که این دو سالن در کنار هم باشند تا تردد میان این دو سالن راحت انجام شود.

استقبال هنرمندان نیز در این مسئله بسیار خوب بوده است؛ همچنین ما یک بخش افزون بر جشنواره اضافه کرده ایم یعنی ما اگر دو سالن جشنواره برای فیلم فجر در نظر گرفته ایم یک سالن هم ویژه اکران تولیدات فیلم های بلند فیلمسازان اصفهانی در نظر گرفتیم؛ این مسئله نخستین بار است که انجام می گیرد و برای فیلمسازان ما یک تشویق است.

فیلم های نود دقیقه ای که ساخته شده در این چند سال اخیر ممکن است در جایی دیده نشده باشد و بهای لازم به آن داده نشده باشد؛ چه امتیازی بهتر از اینکه در کنار جشنواره فیلم فجر این فیلمسازان فیلم های خود را اکران کنند مردم از این فیلم ها استفاده کنند، فیلم ها دیده بشود و کارگاه های تخصصی که با حضور فیلمسازان و عوامل فیلم برگزار می شود و شور و هیجان ایجاد کند.

در این زمینه در حال رایزنی هستیم که اگر این امکان وجود داشته باشد مروری بر آثار فیلم های برگزیده جشنواره کودک و نوجوان داشته باشیم و پردیس سینمایی سیتی سنتر این آمادگی را اعلام کرده است که یک سالن هم برای این مسئله در نظر گرفته شود؛ همچنین بخشی هم به عنوان سودای پروانه ها در نظر گرفته ایم که ویژه دانش آموزان است و صبح ها صورت می گیرد؛ در این راستا چهار فیلم منتخب جشنواره فیلم کودک و نوجوان اکران می شود و اولویت ما با مدارس مناطق محروم است و در این خصوص مکاتبه با آموزش و پرورش برای معرفی این مدارس شده است.

اختصاص تاکسی های اینترنتی به مقصد سیتی سنتر با 50 درصد تخفیف/ 18 و 19 بهمن جشنواره تعطیل است

باشگاه خبرنگاران جوان: در مورد پردیس سینمایی سیتی سنتر شرایط خوبی را شاهد هستیم برای نمونه وجود پارکینگ برای مردم؛ اما حمل و نقل عمومی در این بخش از شهر ترددی ندارد؛ برای این مسئله هم فکری شده است ؟ همچنین مسئله دیگر ترافیک شدید در ورودی سیتی سنتر در روزهای پنجشنبه و جمعه است ؛ برای این مسئله چه فکری کرده اید؟

دهقانی : بحث حمل و نقل عمومی را مدیر پردیس صحبت هایی کرده اند اما رسانه ای نشده است؛ جلساتی با یکی از شرکت های تاکسی اینترنتی گذاشته اند تا در مدت زمان جشنواره با 50 درصد تخفیف از هر نقطه شهر مخاطبان جشنواره را به محل اکران فیلم ها برسانند؛ همچنین در حال رایزنی با شرکت اتوبوسرانی شهرداری اصفهان هستند تا به صورت رایگان اتوبوس ها از میدان آزادی (دروازه شیراز) یا پایانه صفه به سیتی سنتر حمل و نقل صورت بگیرد.

از جشنواره فیلم فجر 97 چه خبر؟

این تعهدات مهم است که پردیس سیتی سنتر قبول کرده است؛ البته در مورد اوج ترافیکی روزهای پنجشنبه و جمعه ما یک جمعه بیشتر برنامه نداریم و پنجشنبه و جمعه بعدی آن (18 و 19 بهمن) تعطیل است و به دلیل تقارن با شهادت حضرت زهرا(س) اکران نداریم؛ به همین دلیل مراسم افتتاحیه هم ساعت 15 روز جمعه (12 بهمن) برگزار می شود.

بحث ترافیک را به شدت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان پیگیر است و هماهنگی هایی هم با پلیس راهور صورت می گیرد؛ البته برخی هماهنگی هایی را درون خود بخش های پردیس سینمایی را می طلبد که دوستان سیتی سنتر آن را دنبال می کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان: در مورد ساعت پخش فیلم ها قرار است چه زمانی اکران ها انجام شود؟

دهقانی: در مورد اکران فیلم ها چیزی که تا الان برنامه ریزی کرده ایم از ساعت 16 تا 22  است و گمان می کنم تا چند روز آینده این مسئله هم مشخص شود؛ امسال ما بخش های مختلفی را داریم از پخش فیلم های اصفهان تا سودای پروانه ها و موارد دیگر؛ بر اساس این مسئله جدول اعلام خواهد شد و ممکن است سأنس فوق العاده در ساعت 22 تا 24 را داشته باشیم و اگر نیاز شد سأنس های دیگر هم اضافه کنیم؛ این هماهنگی ها حین اجرای جشنواره بر اساس استقبالی که از فیلم ها می شود اجرا می شود و در این مسئله بن بستی وجود ندارد.

سأنس های قبل از ساعت 16 مورد استقبال قرار نمی گیرد و به همین دلیل ما سعی کردیم نخستین سئانس از ساعت 16 آغاز شود اما در سأنس ویژه مدارس از صبح تا ساعت 12:30 اکران ها صورت می گیرد.

باشگاه خبرنگاران جوان: چه برنامه هایی برای افتتاحیه دارید؟

دهقانی: در مورد افتتاحیه اجازه بدهید در مصاحبه های بعدی اعلام شود؛ قطعا در مراسم افتتاحیه بزرگداشت یک سینمادار پیشکسوت و یک سینمادار را خواهیم داشت و از دو خانواده شهید هم تجلیل خواهد شد و این قطعیتی است که در برنامه افتتاحیه صورت می گیرد اما ریز برنامه در مصاحبه های آتی اعلام خواهد شد.

قیمت بلیت ها گران تر از سال گذشته نخواهد شد

باشگاه خبرنگاران جوان: با توجه به اینکه سالن های پردیس سینمایی سیتی سنتر از بهترین هاست قیمت بلیت های آن به چه صورت خواهد بود؟

دهقانی: باید قیمت بلیت های جشنواره فیلم فجر تصویب بشود و گمان نمی کنیم که پردیس سینمایی سیتی سنتر مقاومتی در برابر کاهش قیمت بلیت ها داشته باشد چراکه بر اساس رتبه ها این قیمت ها مصوب می شود اما مطمئن باشید که عددی که لحاظ می شود عدد بالایی نیست و گمان می کنم قیمت امسال نیز بالاتر از قیمت بلیت در سال گذشته نباشد.

باشگاه خبرنگاران جوان: آیا اکران فیلم های اصفهانی در کنار جشنواره باعث نادیده گرفته شدن این فیلم ها در کنار جشنواره نمی شود؟

دهقانی: ما امتیازی که قائل شده ایم این است که فیلم های اصفهانی در جدول جشنواره قرار می گیرد و این تشویقی برای آن فیلم ساز است؛ این مسئله نیز با استقبال تهیه کنندگان و کارگردانان مواجه شده است ؛ من فکر می کنم استقبالی که از طرف اینها شده بیانگر چنین مسئله ای نباشد و یک فضایی را ایجاد کرده است که هم برای فیلم ها تبلیغات رایگان صورت بگیرد و سالن به او اختصاص داده می شود و فیلم در حداقل سه سأانس اکران می شود؛ همچنین تسهیلات دیگری هم ما برای این فیلم سازان در نظر گرفته ایم و با یک نگاه ویژه این فیلم ها حمایت می شوند.

من فکر می کنم استقبال بد نباشد و به گونه ای جدول تنظیم شده است که همه بتوانند استفاده کنند و فیلم قربانی جشنواره نشود؛ البته تهیه کنندگان و عوامل فیلم می توانند موثر باشند و حتی برای چاپ بلیت و اختصاص سالن هم از تهیه کنندگان هزینه ای دریافت نشده است.

باشگاه خبرنگاران جوان: سخن آخر؟

دهقانی: من فکر می کنم این جشنواره با هشت دوره گذشته خود بسیار متفاوت باشد و از نظر کیفیت و نگاه ویژه به هنرمندان قابل مقایسه نیست.

 

انتهای پیام/م

 

سین جیم از سیدسعید ابطحی

برچسب ها: تولید فیلم ، دهه فجر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.