سیدمجتبی حسینی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سمینار علمی پژوهشی «تئاتر پس از انقلاب اسلامی» گفت: بسیاری از شهرها می‌توانند در زمینه هنر فعالیت کنند اما با کمبود زیرساخت‌های تخصصی مواجه هستند.

به گزارش حوزه تئاتر  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، سمینار علمی پژوهشی «تئاتر پس از انقلاب اسلامی» با حضور سیدمجتبی حسینی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرام کرمی مدیرکل هنر‌های نمایشی، کوروش زارعی رئیس مرکز هنر‌های نمایشی حوزه هنری، مهدی حامد سقایان دبیر سمینار و جمعی از هنرمندان عرصه تئاتر امروز (شنبه) ششم بهمن در سالن کنفرانس مجموعه تئاترشهر آغاز شد.

سیدمجتبی حسینی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان یکی از سخنرانان این مراسم گفت: هنر بازتاب‌دهنده مختصات و مشخصات زمانی و مکانی است، از فرهنگ و جامعه، اقتصاد و معیشت، از دغدغه‌ها و اندیشه‌ها، شناخت این پدیده جز از راه شناخت دقیق موقعیت آن، ممکن نخواهد شد. تئاتر به عنوان هنری خاص و حاضر در لحظه‌های زندگی مستثنی نیست.

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی مقطع مهمی از تاریخ ایران عزیز ماست. انقلاب عرصه نفوذ هنر را به طبقات مختلف اجتماعی وسعت شگفت‌انگیزی داد و روند رشد تئاتر در عرصه اندیشه و اجرا، رشدی تحسین‌ برانگیز را رقم زد. امروز پس از ۴۰ سال می‌توان دوره‌های مختلف تئاتر در جمهوری اسلامی ایران را بررسی کرد تا راه پیش رو را برای دهه پنجم و دهه‌های بعد به درستی ارزیابی کرد و نیز نقطه عطف انقلاب اسلامی را با مشخصه‌های اجتماعی، فرهنگی در مناظر مختلف و از حوزه‌های گوناگون تئاتر مطالعه کرد.
حسینی افزود: مفاهیم نو به اقتضای زمان و توسعه و رشد جوانب امر فارغ از هرگونه داوری در عرصه هنر به جریان در آمده است. در دهه شصت تئاتر خصوصی اصطلاحی غریب بود مثل حراج نقاشی و بسیاری از این قبیل مفاهیم که امروز به منصه ظهور رسیده و در رشته‌های مختلف علم، فرهنگ و هنر و در اینجا تئاتر قابل رصد شده است. یکی از چالش‌های جدی امروز، رشد نامتوازن هنر در نسبت با جوانب آن است.

معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: بر این باورم که انقلاب اسلامی ایران و توجه به انسان و اعتماد به انتخاب جوانان و فرصت‌های ایجاد شده در حوزه آموزشی و تربیتی موجب رشد رشک‌برانگیز و افتخارآفرین تعداد هنرمندان در عرصه‌ها و رشته‌های مختلف شده و جوانانی به عرصه آمده‌اند که جلوه‌های پختگی و استادی در آثارشان قابل تحسین است، اما نامتوازن بودن، آنگاه به چشم می‌آید که ببینیم زیرساخت‌ها و امکانات و تجهیزات برای فراهم کردن بستر تجلی این تربیت‌یافتگان مکتب انقلاب، همخوان نیست. 

وی افزود:باید پذیرفت که مدینه‌سازی از یک وجه رشد کرده و مدنیت‌پروی از جهتی و سویی در ترقی بوده، اما نداشتن حلقه وصل مدبرانه میان این دو مفهوم، توازن و تناسب را سامان نداده و شهر‌های پرشماری که می‌توانند هنر را زینت و افتخار خود بدانند و بدان شهره شوند با کمبود زیرساخت‌های تخصصی مواجه هستند. در نظام آموزش هنر نیز روالی مشابه پیش آمده، دانشگاه‌ها، آموزشگاه‌ها، بدون  سودای اشتغال و ابتکار و بدون نیم نگاهی برای پرورش مخاطبان آگاه و شایق، به افزایش شمار هنرجویان اقدام کرده اند. حتی رویداد‌های نمایشی و جشنواره‌های متعدد به تعداد افزایش یافتند و امروز به بیش از هفتاد جشنواره رسیده‌اند.

حسینی ادامه داد: هنر مسئول، متعهد، اندیشمند و جذاب تئاتر در انقلاب اسلامی ایران، چونان چراغی پرفروغ و فانوسی راه‌بر، بر آرمان‌های بلند و عدالت‌خواهی و جور ستیزی تاکید کرده و همچنان و همیشه به زبان بلورین هنر و بیان رسایی در سودای انسان است.  تئاتر امروز ایران به حتم سرمایه سترگی است.

 شهرام کرمی، مدیرکل هنر‌های نمایشی در ادامه گفت: روند تئاتر پس از انقلاب اسلامی به این شکل بود که تئاتر از سال ۶۰ تا ۶۸ بازتاب صرف شرایط جامعه و جنبش‌های مردمی شد، پس از پایان جنگ از سال ۶۸ تا ۷۱ دوران شکوفایی و طلایی تئاتر بود و این سال‌ها خاستگاه حرکت‌های نوینی، چون جشنواره آیینی سنتی، جشنواره عروسکی و گسترش انجمن بوده است.

وی ادامه داد: تئاتر در هر شرایطی هنری زنده و پویاست، هر افت و خیزی در روند پویایی این هنر متکی به رفتار اجتماعی و اوضاع جامعه و روندی رو به توسعه است. اگر بخواهیم دستاورد‌های تئاتر پس از انقلاب اسلامی را بررسی کنیم، می‌توانیم به هفت حوزه اشاره کنیم. سرمایه عظیم مخاطب مردمی که پس از انقلاب ارتباط چندانی با تئاتر نداشته و این هنر تنها مختص گروهی خاص بوده، حضور بیش از ۱۵۰ هزار هنرمند فعال حوزه تئاتر پس از انقلاب اسلامی، دانش‌آموختگان بالای تئاتر که سبب تقویت علمی بدنه تئاتر می‌گردند، گسترش سالن‌های نمایشی، رشد جشنواره‌های معتبر تئاتری در سراسر کشور پس از انقلاب اسلامی و به وجود آمدن ارتباطات بسیار قوی در بخش تئاتر بین‌المللی و تنوع آثار نمایشی است.

مهدی حامدسقایان دبیر این سمینار نیز پژوهش درباره رابطه دوسویه تئاتر و انقلاب اسلامی و تأثیرگذاری آن‌ها بر یکدیگر را دارای اهمیت بالایی دانست.

وی با بیان اینکه مسئولان همیشه بر اهمیت پژوهش تأکید دارند،گفت: متأسفانه در عمل بودجه، حمایت و انگیزه لازم برای انجام پژوهش وجود ندارد. ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی ایران گذشته و هنوز خیلی از هنرمندان و پژوهشگران نمی‌دانند دستاورد‌های تئاتر بعد از انقلاب چه بوده است.

دبیر سمینار علمی پژوهشی «تئاتر پس از انقلاب اسلامی» تأکید کرد: ۵۰ چکیده مقاله برای سمینار تئاتر پس از انقلاب ارائه می‌شود که آمار فوق‌العاده ضعیفی است و باید فکری برای آن شود.

سقایان در بخش پایانی سخنان خود گفت: در این سمینار با نسل جوانی از پژوهشگران مواجه هستیم که اتفاق بسیار خوبی است و در خواست می کنم که این سمینار‌ها ادامه پیدا کند و برگزاری آن‌ها به چند سال بعد موکول نشود.

در این سمینار یک روزه که امروز، شنبه ششم بهمن در تالار کنفرانس تئاتر شهر در حال برگزاری است، ۱۰ پژوهشگر منتخب، مقالات پژوهشی خود را ارائه می‌دهند. این سمینار از ۹ صبح آغاز شده است و تا ساعت ۱۸ ادامه دارد.

در این سمینار پژوهشگرانی، چون بهروز بختیاری، نیلوفر زارع، محمدرضا رسولی، پریسا کیومرثی، آیدا حق‌نژاد، حمیدرضا افشار، سیدحسین رسولی، سیدمحمد مداح حسینی، مرجان پورغلامحسین، میرمحمدرضا حیدری و غلامحسین دولت‌آبادی مقالات خود را ارائه می‌کنند. همچنین در پایان، نشستی موضوعی با عنوان «تئاتر ایران پس از انقلاب اسلامی» با حضور نصرالله قادری، مجید سرسنگی و مهرداد رایانی‌مخصوص برگزار می‌شود. شرکت در این سمینار برای پژوهشگران و علاقمندان آزاد است. این سمینار در ذیل برنامه‌های پیش‌بینی شده در بخش «چهل سالگی انقلاب اسلامی» در سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر برگزار می‌شود که مدیریت آن را رضا صمدپور بر عهده دارد.

سی و هفتمین جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری نادر برهانی‌مرند از ۲۲ بهمن تا چهارم اسفند برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

برچسب ها: تئاتر ، جشنواره فجر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار