برنامه‌های پنجمین دوره هفته و پویش ملی مبارزه با سرطان، همزمان با سراسر کشور در استان کردستان با شعار «سرطان قابل پیشگیری و درمان است، با خود مراقبتی و امید» در حال برگزاری است.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، فرزام بیدارپور  معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه، کنترل سرطان به عنوان یکی از مسائل اصلی سلامت در دنیا و نیز یکی از سه اولویت اصلی در کشور، مورد توجه متولیان حوزه سلامت است، افزود: در ایران سرطان سومین عامل مرگ و میر بوده و سالیانه بیش از ۸۵ هزار نفر در کشور به این بیماری مبتلا می‌شوند .

 وی افزود: با زندگی سالم، تغذیه صحیح، فعالیت بدنی مناسب و دوری از عوامل سرطان زا می‌توان از ۴۰ درصد موارد سرطان پیشگیری کرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان ایجاد توده یا برآمدگی در پستان یا هر نقطه دیگر از بدن، خال جدید یا هرگونه تغییر واضح در خال‌ها و یا زگیل‌های موجود در بدن، زخم‌های پوستی بهبود نایافته، تغییرات در عادات دفع ادرار و مدفوع، سوء هاضمه مزمن یا اشکال در بلع غذا، کاهش وزن بدون علت مشخص وخونریزی یا ترشحات غیر عادی از نشانه‌های این بیماری است.

وی در زمینه راه‌های درمان سرطان گفت: در حال حاضر شیمی درمانی با دارو‌های گروه هدفمند، جراحی، پرتودرمانی و پیوند سلول‌های بنیادی از جمله روش‌های درمانی است.

رعایت سبک زندگی سالم، دوری از فلزات سمی از قبیل: آرسنیک، آزبستوز، نیکل، بنزن و فرمالدهید، پرهیز از مصرف الکل، قرار نگرفتن طولانی مدت در معرض آفتاب، دخانیات، رعایت الگو‌های صحیح تغذیه ای، عدم استفاده از غذا‌های چرب و نمک، انجام فعالیت‌های فیزیکی و ورزش، کاهش استرس و فشار‌های روحی و انجام معاینات پزشکی مستمر از جمله راه‌های پیشگیری از این بیماری است.

انتهای پیام/م

برگزاری پویش ملی مبارزه با سرطان در کردستان

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.