به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سال ۱۳۸۷ بود که سایپا از خودروی (به اصطلاح) ملی خود به نام تیبا رونمایی کرد. خودروی تیبا ظاهر جذابی نداشت و از نظر کیفیت تولید و عملکرد هم گزینه ضعیفی بود، اما در هر صورت به دلیل شرایط خاص بازار ایران و نوسانات قیمت توانست خریداران را قانع کند و فروش خوبی داشته باشد. مدتی بعد سایپا سعی کرد تا ضعفهای تیبا در طراحی و مسائل فنی حل کند و نتیجه این تلاشها تیبا ۲ بود که اولین نسخه فیسلیفت تیبا به نظر میرسید.
مدتی بعد سایپا تصمیم گرفت نسخه فیسلیفت شده جدیدی از تیبا عرضه کند. این خودرو که ابتدا ۲۳۲ نام داشت نهایتا ساینا نام گرفت و بر اساس پلتفورم تیبا ساخته شده بود. بعدها نیز سایپا با رونمایی از خودروی ساینا اتوماتیک تلاش کرد مشکلات و کمبود تجهیزات مدلهای قبلی را برطرف کند.
ساینا اتوماتیک در طراحی ظاهری تفاوتی با نمونه دستی خود ندارد. به طور کلی میتوان این خودرو را همان تیبا دانست با این تفاوت که تغییراتی در بخش جلو و عقب خودرو داشته است. طراحی سپرها پهن و اسپرت هستند، شبرنگ بر روی سپر عقب اضافه شده است و آینههای بغل کشیدهتر شدهاند. به اعتقاد کارشناسان، چرخهای استفاده شده بر روی این خودرو همچنان کوچک و نامتوازن بوده و در کنترل خودرو در پیجهای تند، تاثیر منفی میگذارد.
این قسمت نسبت به طراحی بیرونی، تغییرات بیشتری را در مقایسه با خودروی تیبا داشته است، البته به نسبت مدل قبلی ساینا، طراحی اتاق تغییر خاصی نداشته، ولی امکانات و تجهیزات بیشتری به آن افزوده شده است.
مواد استفاده شده در طراحی داخلی این خودرو همچنان پلاستیک خشک است و از کیفیت پایینی دارد. در صورت قرار گرفتن خودرو زیر نور مستقیم خورشید، بوی بسیار بدی اتاق داخلی خودرو را فرا خواهد گرفت. اما میتوان بهطور کلی اینگونه گفت که با اضافه شدن ادوات جدید همچون مانیتور و برخی موارد دیگر و کلاس این خودرو که با نام یک اتومبیل اقتصادی از سوی سایپا ارائه شده است، نمیتوان انتظار بالایی راجع به کیفیت و ادوات داخلی از این خودرو داشت.
موتور استفاده شده در ساینا اتوماتیک، دقیق مشابه با تیبا بوده و حجم آن ۱۵۰۳ سیسی است. این موتور توانایی تولید حداکثر توان ۸۷ اسب بخار و گشتاور خروجی ۱۲۸ نیوتن متر را دارد که تمام این توان تولیدی توسط یک گیربکس اتوماتیک CVT به محور جلو خودرو انتقال میباید. این گیربکس توسط شرکت پانچ بلژیک طراحی شده است.
این خودرو برای رسیدن به سرعت صدکیلومتر بر ساعت از صفر مطلق، زمانی در حدود ۱۳.۹ الی ۱۴.۹ ثانیه احتیاج دارد و حداکثر سرعت آن نیز ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت است.مصرف سوخت ساینا اتوماتیک در مسیرهای شهری و پرترافیک برابر با ۸.۶ الی ۹ و در مسیرهای خارج شهری و اتوبان برابر با ۵.۹ الی ۶.۳ خواهد بود که بهطور کلی، ساینا اتوماتیک مصرفی برابر با ۷.۲ الی ۷.۵ لیتر بنزین را در سیکل ترکیبی در هر صدکیلومتر خواهد داشت. استاندارد آلایندگی این خودرو نیز یورو ۴ اعلام شده است.
ساینا اتوماتیک در دو نمونه لاکچری و معمولی عرضه میشود عمده امکانات مدل لاکچری بصورت زیر است: فرمان برقی، کروز کنترل، محدود کننده سرعت، سیستم استارت دکمهای، سیستم ورود به خودرو بدون سوئیچ، سیستم تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک، نمایشگر لمسی ۷ اینچی مجهز به Bluetooth، سیستم پایش فشار باد تایرها TPMS))، سیستم هشدار سرقت با بوق خودرو VAS))، چراغهای همراهی تا درب منزل، سنسور پارک دنده عقب، کامپیوتر سفری، کانسپت جدید دستگیرهها (آسان بازشو)، نمایش دمای محیط بیرون، نشانگر وضعیت دنده، AUX دارای ورودی و خروجی USB جهت شارژ موبایل، مسیریاب (Navigation)، ۲ بلندگو در جلو و ۲ بلندگو در عقب، سیستم ترمز ABS و EBD، سیستم کنترل صوتی روی فرمان، صندلی عقب مجهز به نگهدارنده صندلی کودک Iso-Fix))، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، طراحی شده بر مبنای استاندارد محافظت از عابر پیاده، قفل مرکزی، سیستم ضد سرقت، سیستم هشدار نبستن کمربند راننده SBR))، قفل ایمنی کودک برای درها، گرمکن شیشه عقب، آینههای جانبی با قابلیت تنظیم برقی، چراغهای جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع، قفل شدن اتوماتیک دربها در سرعت بالای ۱۰ کیلومتر بر ساعت، باز شدن اتوماتیک دربها هنگام تصادف و شیشههای دودی عقب اشاره کرد.
انتهای پیام/