روزنامه وال استریت ژورنال در مطلبی از نقش دولت آمریکا در بحران سیاسی ونزوئلا و کودتای نافرجام علیه رئیس‌جمهور این کشور پرده برداشت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه وال استریت ژورنال فاش کرد طرح مخفی دولت آمریکا برای پیشنهاد کمک به خوآن گوایدو، رهبر مخالفان ونزوئلا، از پیش تعیین شده و کاملا هماهنگ شده بود. 

به نوشته این روزنامه آمریکایی، شب قبل از روزی که خوآن گوایدو خود را «رئیس جمهور موقت ونزوئلا» خواند، وی تماسی تلفنی با مایک پنس، معاون رئیس جمهور آمریکا، داشت. پنس در این تماس تلفنی تاکید کرد اگر او (گوایدو) بتواند زمام امور را از نیکلاس مادورو (رئیس‌جمهور ونزوئلا) بگیرد، از حمایت آمریکا برخوردار خواهد بود.

این گفتگوی تلفنی که شب هنگام و دیروقت صورت گرفت، موجب تسریع طرحی شد که چند هفته پیش از آن به صورت مخفی همراه با برگزاری مذاکراتی با مقامات آمریکایی، متحدان، قانونگذاران و شخصیت‌های مهم ونزوئلا از جمله خود گوایدو تدوین شده بود.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، تقریبا بلافاصله همانطور که پنس قول داده بود، با صدور بیانیه‌ای گوایدو را به عنوان رهبر قانونی کشور به رسمیت شناخت. اندکی بعد، کشور‌های کانادا، برزیل، آرژانتین، کلمبیا، شیلی، پرو و چند کشور دیگر، مواضع مشابهی اتخاذ کردند.

در عین حال، مادورو که از کناره‌گیری خودداری کرده است، تقریبا با همان سرعت با ابراز حمایت ترکیه، روسیه، مکزیک و بولیوی روبرو شد که این موضوع موجب بوجود آمدن رویارویی بین‌المللی بر سر آینده ونزوئلا شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار