استاندار قزوین گفت: ارتقا کیفیت آموزش‌های پیش از ازدواج به استحکام بنیان خانواده کمک می‌کند.

تاکید استاندار قزوین بر ارتقا کیفیت آموزش‌های پیش از ازدواجبه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ، عبدالمحمد زاهدی استاندار قزوین در نشست شورای راهبردی جمعیت استان گفت: ارتقا کیفیت آموزش‌های پیش از ازدواج به استحکام بنیان خانواده کمک شایانی می‌کند و در این زمینه برای برنامه ریزی هرچه بهتر در حوزه جمعیت، باید این آموزش‌ها با جدیت بیشتری تقویت شود.

زاهدی افزود: نمودار‌های جمعیتی در کشور و قزوین آینده خوبی را نشان نمی‌دهند و براین اساس در دهه‌های آینده جمعیت سالمندی از جوانان پیشی می‌گیرد.

وی اضافه کرد: در سال ۱۴۲۰ متولدین دهه ۶۰ شمسی که از فراوان‌ترین گروه‌های سنی هستند حداقل ۶۰ سال خواهند داشت و این وضعیت خوبی نیست.

زاهدی ادامه داد: برای افزایش نرخ جمعیت کشور باید همه امکانات به طور متناسب رشد یابد و همه دستگاه‌ها اقدامات لازم را پیش بینی و اجرا کنند.

وی با اشاره به موضوع بارداری‌های ناخواسته که نتیجه و خروجی ناآگاهی جامعه است، بیان داشت: مهم‌ترین مساله در این خصوص، نا آگاهی جامعه است به طوری که اگر آگاهی و دانش خانواده‌ها بالا باشد شاهد بارداری‌های ناخواسته و هر مساله برنامه ریزی نشده دیگر نخواهیم بود.

وی در ادامه افزود: به نظر می‌رسد برای رسیدن به تصمیمات بهتر درباره سیاست‌های جمعیتی، برگزاری نشست‌های تخصصی و کارشناسی با حضور صاحب‌نظران و نخبگانی خارج از دستگاه‌ها مفید و موثر باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هم در این نشست با اشاره به اینکه قبلا ۱۰ درصد زوج‌های کشور نابارور بودند گفت: هم اکنون درصد ناباروری بین ۱۵ تا ۲۰ درصد است.

منوچهر مهرام با بیان اینکه ۲۰ سال پیش ۷ و ۴ دهم درصد جمعیت سالمند بوده است گفت: امروز این رقم به ۹ و دو دهم درصد رسیده که نگران کننده است.

وی اضافه کرد: بر اساس پیش بینی سازمان جهانی بهداشت، در سال ۲۰۵۰ بالغ بر ۳۰ درصد جمعیت جهان سالمند می‌شوند.

مهرام با بیان اینکه امید به زندگی و ناباروری افزایش یافته و در عین حال شاخص مردمی کاهش پیدا کرده است گفت: این موارد در آمایش جمعیت تاثیر می‌گذارد لذا باید برای آینده سالمندان برنامه ریزی متفاوت داشت.

وی با بیان اینکه باید همه چیز متناسب با هم رشد کند اضافه کرد: وقتی مردم را به افزایش فرزند آوری تشویق می‌کنیم باید توسعه اقتصادی، کشاورزی، صنعت، آموزش و بهداشت را هم مدنظر قرار دهیم.

مدیرکل ثبت احوال استان هم در این نشست گفت: هم اکنون جمعیت کودکان صفر تا ۱۴ سال در قزوین ۲۳ درصد، ۱۵ تا ۲۹ سال ۲۵ درصد، ۳۰ تا ۶۴ سال ۴۶ درصد و کهنسالان نیز ۶ درصد است.

وفایی گفت: ۹۹ هزار و ۳۰۲ نفر طی سال‌های ۹۷- ۹۰ به جمعیت استان اضافه شده اند، یعنی در این دوران سالیانه ۱۴ هزار و ۱۸۶ نفر افزایش جمعیت داشته ایم.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم با بیان اینکه جمعیت فعال استان بر اساس آمار سال ۹۵، بیش از ۳۰ هزار نفر است گفت: جمعیت شاغل استان ۳۸۷ هزار و ۷۴ نفر و جمعیت بیکار بیش از ۵۸ هزار نفر بیکار است.

مسعود بابایی با بیان اینکه نرخ مشارکت اقتصادی بیش از  ۴۰ درصد است گفت: ۱۳ هزار و ۱۱۰ نفر در کاریابی‌ها ثبت نام کرده اند که بیش از ۱۰ هزار نفر، مرد هستند.

وی با بیان اینکه بیش از ۱۰ هزار نفر از کارجویان فاقد مهارت هستند گفت: نرخ به کارگیری افراد زیر دیپلم بیشتر از لیسانس است که این نشان دهنده ضرورت آموزش هدفمند است.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه نرخ حوادث ناشی از کار در ایران از هر هزار نفر ۳/۲ درصد است گفت: این نرخ در کشور‌های اروپایی از هر ۱۰۰ هزار نفر ۲/۳ درصد است و ۷ درصد تولید ناخالص ملی صرف حوادث ناشی از کار می‌شود.

به گفته بابایی در استان ۸ هزار و ۸۳۰ نفر ساعت آموزش کارگری و ۲ هزار نفر ساعت هم آموزش برای کارفرمایان برگزار شده که این آموزش‌ها موجب کاهش ۱۲ و نیم درصدی حوادث ناشی از کار شده است.

جمعیت استان قزوین حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر است که یک و شش دهم درصد از جمعیت کل کشور را تشکیل می‌دهد.

انتهای پیام/ک

نشست شورای راهبردی جمعیت استان قزوین

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.