استفاده از نوعی گونه جانوری نادر سبب شده است تا دانشمندان از گونه‌های شبیه سازی شده میمون‌ها استفاده کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، دانشمندان چینی از تولد پنج میمون شبیه سازی شده از نژاد (macaques) با انجام ویرایش ژن‌ها خبر دادند؛ محققان چینی در نظر دارند از این شیوه برای آزمایش دارو‌ها و ابداع راهکار‌های درمانی جدید در مقابله با بیماری‌های انسان‌ استفاده کنند.

چندی پیش نیز دانشمندان چینی اعلام کردند که موفق به دستکاری ژنتیکی جنین انسان و به دنیا آمدن ۲ نوزاد دختر به نام‌های نانا و لولا با حذف برخی ژن‌های خطرناک دربدن آن‌ها شده‌اند که انتقاد‌اتی گسترده در مجامع علمی جهان به همراه داشته است.

این میمون‌ها روز چهارشنبه با دستکاری ژن‌هایی که سبب ابتلا به بیماری‌های روانی می‌شوند به دنیا آمده‌اند.

با وجود آنکه انجام چنین آزمایش‌هایی در آینده زمینه ساز ساخت دارو‌های موفق برای کنترل و درمان بیماری‌ها می‌شود، اما کارشناسان این نوع آزمایش‌ها را اخلاقی ندانسته و آن را قانونی نمی‌دانند.

در آخرین پژوهش تیمی از موسسه علوم اعصاب آکامدی علوم چین (the Chinese Academy of Sciences) با استفاده از ابزار ویرایش ژن به نام (CRISPR / Cas۹) موفق به حذف نوعی ژن شناخته شده به نام BMAL۱ از بدن جنین‌های سالم شده‌اند. نتایج این تحقیق در مجله (the National Science Review) منتشر شده است.

تمام ۵ میمون شبیه سازی شده دارای ژن‌هایی یکسان هستند که دچارجهش شده‌اند.

نبود ژن BMAL۱ با اثر بر عملکرد ساعت بیولوژیک حیوان‌ سبب ایجاد طیفی وسیع از بیماری‌ها از جمله مشکل‌های خواب، بیش فعالی، اختلال‌های هورمونی، افسردگی و حتی اسکیزوفرنی می‌شود.

چینی‌ها جزو معدود کشور‌های دنیا دارای فناوری شبیه سازی حیوان‌ها هستند، آزمایش اخیر به وسیله کارشناسان برروی بیش از ۳۰۰ جنین میمون انجام شد که تنها پنج جنین میمون زنده ماندند و با این نقص ژنتیکی به دنیا آمدند.

کارشناسان هدف از انجام این آزمایش را کاهش عارضه‌های جانبی دارو‌ها برروی انسان‌ها و موفقیت درعلم داروسازی معرفی کرده‌اند. به گفته محققان، هنگامی که داروی جدیدی تولید می‌شود به انجام آزمایش‌های فراوانی روی حیوان‌ها برای ارزیابی عملکرد و عوارض جانبی آن نیاز است و انجام آزمایش روی حیوان قابلیت اطمینان از روش‌های درمانی را افزایش می‌دهد.

با استفاده از شبیه سازی میمون‌ها دانشمندان می‌توانند دوز‌های مختلف یک دارو را برروی آن‌ها آزمایش و نتیجه‌های به دست آمده را بررسی کنند.

محققان چینی در دفاع از آزمایش خود اعلام کرده‌اند این کار را با هدف جلوگیری از کاهش و انقراض نسل میمون ماکاک (macaque) انجام گرفته است که گونه‌ای در معرض خطر انقراض هستند و اکنون درب سیاری از کشور‌های جهان در تحقیقات زیستی و پزشکی مورد استفاده قرار می گیرند.

منبع: scmp