استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: بازگشایی زودهنگام دریچه‌های سد زاینده رود سبب اختلال در تقسیم آب می‌شود.

اختلال در تقسیم آب با بازگشایی زود هنگام دریچه‌های سدبه گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، اقبال عباسی استاندار چهارمحال و بختیاری درخصوص سهمیه بندی آب زاینده رود گفت: معدل آورد آب این رودخانه در سی سال گذشته بیش از دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب بود که این معدل در ۱۰ سال اخیر به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب و در سال‌های اخیر به حدود ۴۰۰ میلیون متر مکعب کاهش یافته است.

وی با اشاره به سهمیه ۳۰۰ میلیون متر مکعبی آب آشامیدنی از رودخانه زاینده رود افزود: پس از اختصاص آب آشامیدنی، حدود ۱۰۰ میلیون متر مکعب برای کشاورزی، صنعت و خدمات باقی می‌ماند که نگران کننده است.

عباسی اضافه کرد: ۵۰۰ هزار نفر از مردم شهرستان‌های بن، سامان و شهرکرد از طریق باغات و کشاورزی امرار معاش می‌کنند که با نبود آب، کسب و کار آنان به مخاطره می‌افتد.

وی همچنین به سهم ۱۰ درصدی چهارمحال و بختیاری از زاینده رود اشاره کرد و گفت: به تازگی تصمیم گرفته‎اند با باز کردن دریچه‌های سد زاینده رود، آب را برای کشت بهاره به شرق اصفهان آبرسانی کنند که با توجه به مساعد نبودن ذخیره سازی آب دریاچه سد، عجله در بازگشایی دریچه ها، باعث اختلال در تقسیم آب می‌شود.

عباسی تأکید کرد: برای بازگشایی دریچه‌های سد، بایستی تا رسیدن آب دریاچه به حد نرمال صبر کرد تا کمبودی در حوزه آب بخش کشاورزی بوجود نیاید.

وی افزود: با توجه به بارش‌های مناسب در بالا دست سد زاینده رود، امکان بهتر شدن وضعیت آب پشت این سد وجود دارد.

زاینده‌رود بزرگترین رودخانه فلات مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی به ویژه زردکوه بختیاری سرچشمه گرفته و در کویر مرکزی ایران حدود ۲۰۰ کیلومتر به سمت شرق پیش می‌رود و در نهایت به تالاب گاوخونی می‌ریزد.

سد زاینده‌رود بر روی این رودخانه ساخته شده است که در سال ۱۳۴۹ آبگیری شد.

این سد مخزنی و قوسی، در فاصله ۵۵ کیلومتری غرب شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری و ۱۱۰ کیلومتری غرب اصفهان قرار دارد.

بیشینه حجم مخزن سد زاینده رود، یک میلیارد و ۴۷۰ میلیون متر مکعب و حجم مفید آن یک میلیارد و ۹۰ میلیون مترمکعب و همچنین مساحت دریاچهٔ سد، ۵۴ کیلومتر مربع در تراز حداکثر است.

انتهای پیام/ز

سهم ۱۰ درصدی چهارمحال و بختیاری از زاینده رود

برچسب ها: استانداری ، بحران آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار