عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: علم و فناوری باعث ارتقاء سطح سواد سلامت جامعه به‌خصوص در بین جوانان شده است.

کاربرد تکنولوژی در ارتقاء سواد سلامت مردمشهاب‌الدین رحمتی‌زاده عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: کاربرد It و تکنولوژی در حوزه سلامت امروزه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا خدمات تکنولوژی و پیشرفت علم در حوزه بهداشت و درمان باعث ارتقاء سطح سواد سلامت مردم و به‌خصوص جوانان می‌شود.

وی با اشاره به اینکه امروزه اینترنت و فناوری از پیشرفتی قابل توجه برخوردار است، افزود: با توجه به رشد چشمگیر تکنولوژی و سطح سواد،‌ سلامت الکترونیکی جامعه نسبت به قبل اهمیتی بیشتر پیدا کرده است و افراد برای رفع نیازشان با دسترسی به اینترنت و جست‌وجوی مطالب مورد دلخواه به سرعت به خواسته‌هایشان می‌رسند.

رحمتی‌زاده تأکید کرد: ۸۵ درصد از افراد جوامع پیش از آن که به پزشک مراجعه کنند مشکل خود را در فضای مجازی جست‌وجو کرده و در صورت پیدا نکردن محتوا به متخصصان ذی‌ربط مراجعه می‌کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار کرد: فناوری اطلاعات باعث شناسایی و مطرح کردن موضوعات مختلف و ارتقاء کیفیت سلامت افراد می‌شود به‌طوری که امروزه کاربرد IT و تکنولوژی در اجرای پرونده الکترونیک سلامت از اهمیتی خاص برخوردار است و ذخیره‌سازی اطلاعات خدمات بهداشتی درمانی و پزشک خانواده از طریق تکنولوژی IT انجام می‌شود.

وی ادامه داد: با استفاده از اطلاعات نرم افزار‌های مختلف تشخیص و درمان نوزادان از دوران جنینی تا مرگ  انجام می‌شود و اینگونه دیتا‌ها جهت تصمیم‌گیری کمکی بزرگ به پزشکان می‌کند، همچنین امروزه سیستمی تحت عنوان تصمیم‌یار بالینی به پزشک در زمینه تشخیص و درمان بیماری مشورت می‌دهد.

کاربرد موثر تکنولوژی در ارتقاء سلامت

رحمتی‌زاده اظهار کرد: امروزه کاربرد تکنولوژی در حوزه سلامت به قدری بر همگان ثابت شده است که ربات‌های هوشمند کار عمل‌های جراحی را در اتاق‌های عمل انجام می‌دهند و همین مسئله باعث کاهش خطا‌های پزشکی در آینده خواهد شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اضافه کرد: در حوزه معرفی داروی مناسب، استفاده از نرم‌افزار‌های نوشته شده کمک حال پزشکان است و به همین دلیل کشورمان باید همگام با دنیا در علم تکنولوژی و حوزه IT پیشرفت داشته باشد، زیرا در غیر این صورت در آینده‌ای نزدیک با مشکلاتی مختلف روبرو می‌شود.

وی افزود: ارائه خدمات بهداشتی درمانی مناسب به مردم از طریق اطلاع رسانی بهتر انجام می‌شود به همین دلیل انواع اپلیکیشن‌های موبایل در حوزه سلامت از بروز بیماری‌های غیرواگیر در افراد پیشگیری خواهد کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار