وزیر خارجه آلمان ضمن تاکید بر اهمیت پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌بُرد برای اروپا گفت هنوز شانسی برای حفظ آن وجود دارد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان معتقد است هنوز شانسی برای حفظ پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌بُرد موسوم به «آی‌ان‌اف» وجود دارد.

وی گفت: در این خصوص با همکار روسی خود صحبت کرده ام و به او گفتم برلین از مسکو برای اصلاح نقض این معاهده و خلع سلاح موشک‌های کروزش حمایت می‌کند؛ بنابراین هنوز شانسی برای حفظ پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌بُرد وجود دارد.

ماس در حالی چنین اظهار نظری کرده است که اندکی پیش از آن سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرد واشنگتن از طریق کانال‌های دیپلماتیک به مسکو اطلاع داده است که تصمیم این کشور برای خروج از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌بُرد قابل مذاکره نیست.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در اکتبر سال گذشته مسکو را به نقض این معاهده متهم کرد و بدون تعیین تاریخ دقیقی متعهد شد که از آن خارج می‌شود. واشنگتن اعلام کرده تا ۲ فوریه سال جاری به این توافق پایبند است و سپس به طور کامل از این پیمان خارج می‌شود.

آمریکا مدعی است روسیه با آزمایش موشک ۹ اِم‌۷۲۹ (۹M۷۲۹) مفاد پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌بُرد را نقض کرده است.

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌بُرد در هشتم دسامبر سال ۱۹۸۷ به امضای رونالد ریگان، رئیس‌جمهور وقت آمریکا و میخائیل گورباچف، رهبر وقت اتحاد جماهیر شوروی رسید و یکی از اقدامات اساسی در جهت تنش‌زدایی دوران جنگ سرد بود. این پیمان هر دو کشور را به از بین بردن موشک‌های کروز و بالستیک زمینی با بُرد حدود ۳۰۰ تا ۳ هزار و ۴۰۰ مایل ملزم می‌کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، روسیه ، آلمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار