سیاری گفت: خانواده‌ها به هیچ عنوان نباید شیر خشک کودک خود را از بازار آزاد و یا سوپرمارکت‌ها تهیه کنند.

برخی با عنوان طب اسلامی نمک دریا را به خورد مردم می‌دهند/ تبلیغات دروغین علیه واکسیناسیون کودکانبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، علی‌اکبر سیاری معاون سابق بهداشت وزارت بهداشت و رئیس انجمن تغذیه کودکان ایران در چهاردهمین کنگره تغذیه کودکان و نوجوانان ایران که در انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی ایران برگزار شد، اظهار کرد: روزی ۲۰ درصد کودکان به دلیل سوءتغذیه دچار کوتاه قدی بودند و خوشبختانه در رفع سوء تغذیه دستاوردهایی بزرگ داشتیم که این مسئله ناشی از فعالیت انجمن‌های علمی دانشگاه‌ها، افزایش سواد اطلاع‌رسانی رسانه‌ها و بهبود بهداشت محیط و ارتقای سواد مادران بوده است.

معاون سابق بهداشت وزارت بهداشت گفت: برخی تحت عنوان طب اسلامی نمک دریا را که خطرات بسیاری به دنبال دارند به خورد مردم می‌دهند.

وی اظهار کرد: نمک یددار از عقب ماندگی ذهنی جلوگیری می‌کند اما فلزاتی سنگین دارد که خطرات بسیاری برای سلامت مردم و به‌ویژه کودکان به دنبال دارد و ما به عنوان جامعه علمی تغذیه کشور نباید در برابر این اظهارات نادرست بی تفاوت باشیم.

با عنوان طب اسلامی مواد غذایی ناسالم را به خورد مردم ندهید

سیاری اظهار کرد: یکی از نقش‌های مهم انجمن‌های علمی این است که با خرافات، ساده اندیشی و سوء استفاده ابزاری مقابله کنند و نگذاریم مواد غذایی ناسالم مانند نمک دریا را با عنوان طب اسلامی به خورد مردم بدهند. این افرادی که فارغ التحصیلان حوزه هستند به مردم می‌گویند نان صنعتی نخورید، از مرغ استفاده نکنید و به کودکان خود واکسن نزنید.

معاون سابق وزارت بهداشت گفت: در سال ۶۰ سالی ۱۰ هزار نوزاد به دلیل کزاز نوزادی فوت می‌کردند اما امروز سال‌هاست که یک مورد گزارش مرگ از کزاز نوزادی نداریم و این نتیجه خدمات بهداشتی در کشور بوده است.

رئیس انجمن تغذیه کودکان ایران یادآوری کرد: بسیاری از بیماری‌ها چون کزاز نوزادی را به دلیل پوشش افتخارآمیز ۹۵ درصدی واکسیناسیون در کشور شاهد نیستیم زمانی بود که کودکان بسیاری به دلیل سرخک جان خود را از دست می‌دادند اما اکنون مورد ناشی از مرگ بر اثر سرخک نداریم.

 شیر مادر در ۶ ماهه اول به تنهایی برای نوزاد کفایت می‌کند

سیاری در ارتباط با موضوع شیر مادر اظهار داشت: مصرف این شیر برای نوزادان بسیار توصیه می‌شود چرا که حاوی آنتی‌بادی‌های فراوان بوده و استریل است و باور‌های غلطی در این زمینه وجود دارد که فرهنگسازی می‌تواند در این راستا مؤثر واقع شود.

وی افزود:‌مادران مبتلا به سل، هپاتیت، اچ‌آی‌وی و مصرف کننده برخی دارو‌ها ممنوعیت مطلق شیردهی دارند و به طور کلی در ۶ ماهه اول پس از زایمان شیر مادر به تنهایی برای نوزاد کفایت می‌کند.

رئیس کنگره تغذیه کودکان ایران گفت: بهترین معیار مناسب بودن شیر مادر برای کودک وزن‌گیری آن است و کودک در ۴ ماهه اول باید روزانه ۲۰ تا ۳۰ گرم وزن اضافه کند، همچنین میزان ادرار کودک باید ۶ بار حداقل در روز باشد.

سیاری با اشاره به اینکه رژیم غذایی در دوران شیردهی به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود، گفت:‌ مصرف شیر مادر سبب پیشگیری از بیماری‌های مختلفی در کودک می‌شود و آن را در مقابل بسیاری از بیماری‌ها واکسینه می‌کند.

وی در ارتباط با شیر خشک گفت:‌ همه شیر خشک‌ها که در داروخانه‌ها داشته استاندارد لازم را دارند و مورد تائید وزارت بهداشت قرار دارند.

معاون سابق وزارت بهداشت تاکید کرد: خانواده‌ها به هیچ عنوان نباید شیر خشک کودک خود را از بازار آزاد و یا سوپرمارکت‌ها تهیه کنند چرا که این مسئله خطر ابتلا به بیماری برای کودک را به همراه دارد و شیرخشک قاچاق محسوب می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار