مدیرعامل بورس تهران مطرح کرد؛

رشد ۷۰ درصدی شاخص بورس در سال ۹۷

صحرایی گفت: شاخص کل بورس تهران در ۱۰ ماه امسال از رقم ۹۶ هزار به رقم ۱۶۳ هزار واحد رسید که حاکی از رشد ۷۰ درصدی این شاخص دارد.

رشد ۷۰ درصدی شاخص بورس در سال ۹۷/ افزایش نقدشوندگی بازار سرمایه در دستورکاربه گزارش  بورس، بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، علی صحرایی، مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران در نخستین نشست خبری خود با بیان اینکه ورود بیشتر شرکت‌ها به بازار بورس به شفافیت بازار سرمایه کمک خواهد کرد، اظهار کرد: این روز‌ها شاهد هزاران هزار میلیارد نقدینگی هستیم که بهترین مکان برای چرخیدن آن، بازار سرمایه یا همان بورس است.

وی افزود: هنوز به لحاظ فرهنگی مردم ایران دوست دارند که از طریق مستقیم وارد بازار سرمایه شوند ولی ما نیاز داریم صندوق های منطقه ای داشته و منابع بیشتری از مردم را وارد بازار سرمایه کنیم.

صحرایی گفت: با نمایندگان کمیسیون اقتصادی مجلس جلسه ای برگزار شد که در آن بر لزوم فرهنگ بازده در بازار سرمایه و ارتقای سواد مالی در بورس تأکید شد؛ البته یکی از برنامه‌های اساسی بهبود زیرساخت‌های معاملاتی است و این سامانه معاملات در ایران قدیمی است.

وی تأکید کرد: شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در ۱۰ ماه امسال از رقم ۹۶ هزار و ۲۹۰ واحد به رقم ۱۶۳ هزار واحد رسید که حاکی از رشد ۷۰ درصدی این شاخص دارد.

مدیر عامل بورس تهران، گفت: شاخص هم‌وزن در بورس اوراق بهادار تهران از رقم ۱۷ هزار و ۲۹۱ واحد در ابتدای سال به ۲۸ هزار و ۹۸۵ واحد رسیده که این شاخص هم ۶۸ درصد رشد دارد، بنابراین افزایش مشابه شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران و شاخص هم‌وزن نشان می‌دهد، کلیت بازار سرمایه رشد کرده است.

صحرایی تأکید کرد: افزایش مشابه شاخص هم‌وزن و کل نشانگر توسعه بازار است، بر اساس آمار‌های بین المللی بورس تهران و فرابورس با پایان یافتن نوامبر ۲۰۱۸ رشد حدود ٧٩ درصد را تجربه کرده است.

مدیرعامل بورس تهران گفت: ارزش اسمی بازار سرمایه در ۱۰ ماهه امسال به ١١٢ هزار میلیارد تومان رسیده است که این رقم رشد ٨ درصدی را نشان می‌دهد

وی افزود: نسبت ارزش بازار به ارزش اسمی به ۳.۸ درصد رسیده است، ۳۰ شرکت بزرگ که شمال ۷۱ درصد ارزش کل بازار هستند، ۴۴۵ هزار میلیارد تومان می‌ارزند. در طرف دیگر هم ارزش اسمی بازار بدهی با ۲۹ اوراق مختلف از جمله صکوک و گواهی سپرده به ۱۲۰ هزار میلیارد ریال رسیده است.

مدیر عامل بورس اوراق بهادار تهران گفت: تا کنون ۳۰ شرکت در بورس تهران عرضه اولیه شده اند که امروز شاهد عرضه یک شرکت دیگر در این مکان خواهیم بود، ارزش بازار این ۳۰ شرکت ۱۵۵ هزار میلیارد ریال است.

وی، کل شرکت‌های حاضر در بورس تهران را ۳۲۴ شرکت عنوان و تصریح کرد: ۱۳۷ شرکت در بازار اول و ۱۷۸ شرکت در بازار دوم حضور دارند. ضمن اینکه در بازار بدهی ۳ ورقه درجا معامله شده است که ارزش اسمی آن ۱۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال است.

صحرایی تصریح کرد: امسال صندوق‌های قابل معامله رشد داشته و یک صندوق به آن‌ها اضافه شده است که ارزش اسمی آن ۵۰۰ میلیارد ریال اعلام شده است. اما باید توجه داشت که تامین مالی بورس تهران ۱۵۶ هزار میلیارد ریال بوده که بخش قابل توجهی از آن مربوط به عرضه اولیه است.

وی ادامه داد: بورس تهران در حوزه ابزار‌های جدید فعالیت‌هایی را داشته که بر اساس آن مقررات مربوطه ثبت و مصوبات لازم از شورای صنفی دریافت شده است به نحوی که اوراق فروش تبعی به ارزش ۸ هزار میلیارد تومان تامین مالی شده است. اما مشکلی بین ناشران و سازمان امور مالیاتی وجود دارد که بر مبنای آن از کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درخواست شده تا هزینه این تامین مالی جزء هزینه‌های قابل قبول مالیاتی محاسبه شود.

رشد ۱۲۳ هزار میلیارد ریالی افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی

صحرایی بیان کرد: سرمایه شرکت‌ها به میزان ۱۲۳ هزار میلیارد ریال رشد داشته است که این افزایش سرمایه از محل سود انباشته یا آورده نقدی بوده که نسبت به سال قبل ۹ درصد رشد را نشان می‌دهد. ضمن اینکه حجم معاملات اوراق بهادار ۴۲۹ میلیارد ریال بوده که ۱۲۲ درصد رشد دارد. از سوی دیگر متوسط روزانه کل معاملات بیش از ۲ میلیارد ریال است.

وی ادامه داد: بازار مشتقه، اما شاهد کاهش ۶۴ درصدی در معاملات بوده که این امر به علت کاهش معاملات اوراق تبعی اتفاق افتاده است، معاملات بازار مشتقه از ۵۸۶ میلیارد به ۲۱۳ رسیده است.

مدیر عامل بورس تهران بیان کرد: بازار آتی سبد سهام که از ۲۵ آذرماه جایگزین سبد سهام شاخص شده است.

وی افزود: یکی از مزایای معاملات آتی سبد سهام این است که دیگر نیاز به تجزیه و تحلیل از بین می‌رود و دیگر خاصیت آن خاصیت اهرمی بودن آن است که موجب جذب سرمایه گذار خواهد شد.

صحرایی تصریح کرد: از دیگر مزیت‌های این معامله، پوشش ریسک در بازار سرمایه است که کارگزاران و سرمایه گزاران می‌توانند از آن استفاده کنند. این سبد معاملاتی خاصیت جذب مشتری در زمانی که بازار منفی عمل می‌کند هم هست.

بورس تهران شاهد ۲۶ میلیون معامله در سال است

وی گفت: بورس تهران شاهد ۲۶ دفعه معامله در امسال بوده است که نسبت به سال گذشته ۱۰۸ درصد رشد داشته است. ارزش معاملات هم از ۱۰۹ میلیارد به ۴۳۱ میلیارد ریال رسیده است.

مدیر عامل بورس تهران بیان کرد: موضوع دیگری بسیار حائز اهمیت قلمداد می‌شود، ارزش معاملات بر خط بورس است که حضور مردم در آن به طور مستقیم احساس می‌شود، امسال سهم فروش سهام در معاملات بر خط ۳۳ درصد افزایش داشته است.

وی ادامه داد: رشد کد‌های معاملاتی بیش از ۱۰۷ هزار بوده است. در دوره جدید معاملات توقف نماد‌ها از ۳۶ روز کاری به یک روز کاهش یافته است. ۶ نماد در حال حاضر متوقف شده‌اند که شرکت بورس هم در جمع همین توقف یافته هاست.

صحرایی تاکید کرد: یکی دیگر برنامه‌های هیئت مدیره جدید بورس تهران، گسترش فرهنگ بورس در کشور و همچنین مدارس کشور است، در حال حاضر ۱۵۱ ساعت آموزش در اختیار کارگزارن قرار گرفته است.

امضای تفاهمنامه بین المللی با شانگ‌های

وی با اشاره به امضای تفاهمنامه با شانگ‌های گفت: بورس تهران دارای ۱۲ تفاهمنامه بین المللی با کشورهاست که شانگ‌هایی این رقم را به ۱۳ تفاهم‌نامه می‌رساند.

مدیر عامل بورس تهران تصریح کرد: صدور ۲۱۴ کد معاملاتی خارجی در بورس تهران که با رشد ۱۶ درصدی از دیگر اقدامات این نهاد بشمار می‌آید.

ساختمان جدید بورس در سعادت آباد آماده بهره برداری است

صحرایی در تشریح آخرین وضعیت ساختمان جدید بورس تهران در سعادت آباد گفت: به دنبال دریافت مجوز پایان کار این ساختمان هستیم و چیزی به بهره برداری این ساختمان باقی نمانده است.

وی تاکید کرد: بازار سرمایه باید توانایی ایجاد تعامل بین شفافیت و نقد شوندگی را داشته باشد و ناشران بورس تمام تلاش خود را برای حفظ حداکثری تناسب بین این دو انجام می‌دهند.

مدیر عامل بورس تهران بیان کرد: برداشت ما از سفته بازان یا فعالان بازار به نوعی شتاب دهنده در بازارهاست، اما وقتی آنها از اطلاعات سوءبرداشت می‌کنند تبدیل به دلال می‌شوند.

وی تشریح کرد: بورس تهران در جلسه‌ای که دادستان تهران با مسئولان بورسی داشت حضور نداشته است.

صحرایی بیان کرد: آخرین دستاورد این روز‌های ما، تلاش برای ورود شرکت‌های نوپا و کارآفرین به بورس است، قصد داریم با فرا رسیدن ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی تعداد صنایع حاضر در بورس تهران را به چهل صنعت برسانیم.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۹ ۰۵ بهمن ۱۳۹۷
خوبه
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۲۰:۳۹ ۰۵ بهمن ۱۳۹۷
این بنده ی خدا نگفته که همین امثال چقدر شاخص سقوط کرده ؟
آخرین اخبار