صفری گفت:متاسفانه دانشگاه‌های زیادی در بخش دولتی و آزاد ایجاد شده است و با یک فاجعه در کمیت و کیفیت آموزش روبرو هستیم.

 تولید دانش افتخار است نه ساخت دانشگاهبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد رضا صفری رئیس نظام دامپزشکی کشور در پنجمین کنگره بین المللی کلینیسین‌های دام‌های بزرگ با اشاره به ضرورت تغییر در دامپزشکی اظهار کرد: در کنار همه چیز‌هایی که در بخش بنیان گذاشته ایم، آموزش مهم‌ترین مورد است.

وی با انتقاد از تاسیس تعداد زیاد دانشگاه‌های دولتی و آزاد افزود: با وجود آنکه تولید دانش افتخار است، اما متاسفانه دانشگاه‌های زیادی در بخش آزاد و دولتی تاسیس شده است.

صفری با اشاره به اینکه با یک فاجعه در کمیت و کیفیت در آموزش روبرو هستیم، بیان کرد: برای بزرگ شدن به حرفه نیاز داریم و باید به سمت تغییر حرکت کنیم تا با سواد شویم. به همین خاطر باید راه حل‌ها را شناخت و با انگیزه و تعامل با یکدیگر به سمت تحقق اهداف حرکت کنیم به طوریکه به دانشجو‌های فارغ التحصیل مهارت را منتقل کنیم.

رئیس سازمان نظام دامپزشکی در پایان تصریح کرد: برگزاری این کنگره یکی از سنگ بناهاست که می‌تواند مسیر را برای ما هموار کند.

کلینیک‌های دام‌های کوچک در کل کشور به ۵۰۰ عدد نمی‌رسد

 صفری در حاشیه پنجمین کنگره بین المللی کلینیسین‌های دام‌های بزرگ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در دوره جدید ریاست سازمان دامپزشکی تعامل نزدیک و سازنده‌ای در سطوح مختلف با نظام دامپزشکی وجود دارد که این امر موجب شده است دستاورد‌های خوبی در این بخش داشته باشیم.

وی درباره آخرین وضع آیین نامه نظارت بهداشتی دامپزشکی افزود: آیین نامه نظارت بهداشتی دامپزشکی باید دستور العملی تهیه کند تا وابستگی مالی به کارفرما قطع شود و هدف از این بند نظارت بر عملکرد مسئولان فنی و بهداشتی است.

صفری با اشاره به اینکه مسیر اجرای این آیین نامه از ابتدا دچار انحراف شده است، بیان کرد: اگرچه همه تصور می‌کنند که هدف از این بند نظارت بر کارفرماست، اما این گونه نیست و هدف تنها نظارت بر عملکرد مسئول فنی است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در ماده ۱۲ این آیین نامه بر ظرفیت و صلاحیت مسئولان فنی و بهداشتی تاکید شده است، گفت: مجموع مراکز اعم از دامداری و کشتارگاه‌ها باید حداقل در دوره شش ماهه مورد تایید ممیزی سازمان دامپزشکی قرار گیرند و چنانچه از ضوابط ابلاغی تخطی صورت نگیرد، با آن‌ها برخورد قانونی می‌شود.

وی ادامه داد: به اعتقاد بنده اگر در دستورالعمل‌های صادره جدیت و باور وجود داشته باشد می‌توانیم حداقل نظارت‌ها را اعمال کنیم، از این رو این دستوالعمل‌ها می‌تواند بخشی از مشکلات را حل کند.

صفری با اشاره به اینکه تمامی مراکز باید مسئول فنی بهداشتی داشته باشند، بیان کرد: وقتی مرغ در فروشگاه سلامت دچار ایراد باشد، از فروشنده، تولیدکننده و تمامی عوامل از مبدا تا سفره باید پاسخگو باشند و چنانچه مسئول فنی و بهداشتی در بروز این مشکلات نقش داشته باشند، باید پاسخگو باشند.

رئیس سازمان نظام دامپزشکی با اشاره به اینکه کلینیک‌های دام کوچک در کل کشور به ۵۰۰ مرکز نمی‌رسد، افزود: با توجه به آنکه کلینیک‌های دام‌های کوچک به واحد‌های مسکونی نزدیک است، از این رو باید ضوابط رعایت شود تا حقوق افراد نقض نشود.

وی با اشاره به اینکه ۹۹ درصد مراکز پزشکی در مناطق مسکونی هستند، اظهار کرد: بیماری انسان به انسان راحت‌تر از انسان به حیوان منتقل می‌شود.

به گفته صفری، طبق قوانین کشور مراکز دامپزشکی و پزشکی می‌توانند در محیط‌های نزدیک مردم باشند.

این مقام مسئول در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اینکه چهارمین دوره انتخابات شورای استان‌ها نخستین بار به صورت الکترونیکی در استان‌ها صورت گرفت، گفت: ۲۳ آذر ماه چهارمین دوره انتخابات شورای استان‌ها را به صورت الکترونیکی انجام دادیم به طوریکه حتی یک برگ هم دستی وارد صندوق نشد.

وی با اشاره به اینکه ۵۴.۴ درصد افراد واجد شرایط رای در این انتخابات شرکت کردند، افزود: براین اساس ۷۰ درصد کسانی که به شورا‌ها راه پیدا کردند از شاغلان بخش خصوصی هستند که این امر اتفاق جالب توجهی بود که در این دوره صورت گرفت.

صفری ادامه داد: در چهارمین دوره انتخابات ۱۹ نفر همکار خانم برای نخستین بار رئیس شورای استان‌ها شدند.

رئیس سازمان نظام دامپزشکی در پایان با اشاره به اینکه توسعه علم و مهارت از جمله رسالت‌های ما در دامپزشکی به شمار می‌رود، تصریح کرد: براین اساس می‌توان به نیاز‌های این بخش پاسخ داد که از این رو برای نخستین بار بیماری شتر و اسب و دام سبک مورد توجه قرار گرفته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار