فیلم‌های مستند موسیقی همزمان با سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر در خانه سینما اکران می‌شود.

به گزارش حوزه موسیقی  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر، مستند‌هایی با مضمون موسیقی در دو سانس ۱۶:۳۰ و ۱۸:۳۰ با مشارکت خانه سینما برای علاقمندان به نمایش در می‌آید.

اکران فیلم‌های مستند موسیقی، همزمان با سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر

فیلم‌هایی چون «شش قرن و شش سال» اثر مجتبی میرطهماسب، «سمفونی ایرانی» به کارگردانی وحید موسائیان و «دو کمانچه» اثر بهمن کیارستمی، «یک موسیقیدان فرانسوی» در دربار قاجار اثر مهران پورمندان، «آخرین بخشی» ساخته‌ فرشاد فداییان و «بزم رزم» اثر وحید حسینی از مستند‌های این حوزه هستند که در ایام جشنواره موسیقی اکران خواهد شد.

در این بخش مستند‌هایی از شهروز توکل، رضا بهرامی‌نژاد، مینا کشاورز و کامران حیدری، مهدی باقری، مهران زینت‌بخش، محمد احسانی، زینب تبریزی، امید هاشملو و فریده صارمی، مصطفی شیری، عطا مهراد و سیاوش جمالی، کتایون جهانگیری، محمدرضا مهیمن، منوچهر مشیری، وحید زارع‌زاده، محسن نظری و مرجان قنبری مهر نمایش داده می‌شود.

دبیر بخش فیلم‌های مستند موسیقی به عهده ناصر صفاریان مستندساز برجسته کشور خواهد بود.

آسیب شناسی بدیهه سرایی در سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر

مجید کیانی گفت: برنامه‌ای که امسال در نظر دارم پژوهشی به همراه اجرا خواهد بود. موضوع پژوهش در زمینه بدیهه سرایی در موسیقی ایرانی است.

وی درباره اهمیت این بخش از موسیقی ایرانی افزود: بدیهه سرایی اصولا وقتی در یک دستگاه و ردیف تعریف می‌شود به یک شکل است و اگر به صورت آزاد و براساس مُد و مایه آن دستگاه باشد ، نوع دیگری خواهد بود.

کیانی با اشاره به اهمیت جزئیات و تفاوت‌های بدیهه سرایی گفت:برای نشان دادن این تفاوت‌ها نیاز به اجرا است تا حین توضیحات مطلب برای مخاطب به صورت ملموس مشخص شود.چگونگی بدیهه سرایی یکی از شاخص‌های مهم موسیقی ما ایرانی‌هاست که لازم بود در جشنواره موسیقی فجر شرح داده شود.

نویسنده کتاب «هفت دستگاه» ادامه داد: در ادامه نیز از مشکلاتی خواهم گفت که بدیهه‌ سرایی ایرانی امروز با آن دست به گریبان است. در واقع به آسیب شناسی این موضوع خواهم پرداخت تا در هر صورت بتوان راهی برای پیشرفت این سبک از موسیقی کشور پیدا کرد.

وی با بیان اینکه آهنگسازی برای ارکسترهایی که دارای ترکیبی از سازهای ایرانی و غیر ایرانی هستند چندان موفق نبوده است،گفت: آهنگسازی در گروه‌هایی که سازها به صورت ترکیبی از سازهای ایرانی و غیر ایرانی مانند پیانو با سنتور، کمانچه با ویولن و... هستند معمولا نتیجه درخشانی ندارد اما وقتی تنها سازهای ایرانی در یک ارکستر هستند، تجربه نشان داده که کارهای خوبی ارائه می‌شود.

کیانی تاکید کرد: امروزه موسیقی‌های تلفیقی خوبی با کشورهای دیگر داشته‌ایم اما این بدین معنا نیست که به هیچ وجه کارهای خوبی در این زمینه ارائه نشده است.

 گفتنی است سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر از ۲۴ بهمن تا ۳۰ بهمن برگزار می شود

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار