به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، طاهر موهبتی مدیرعامل بیمه سلامت در جلسه مدیران عامل بیمه سلامت سراسر کشور اظهار داشت: علی رغم اینکه اعتبارات سال ۹۶ نسبت به سال ۹۲ افزایش پیدا کرد اما سال ۹۵ مصارف نسبت به منابع ۸۰ درصد پیشی گرفته است.
موهبتی گفت: سال ۹۵ بودجه ۴۴۰۰ میلیارد بود که همان سال حدود ۷۰۰۰ میلیارد اوراق چاپ شد و اگر این اوراق چاپ نمیشد حدود ۱۴۰۰ برابر زیان انباشته داشتیم.
وی افزود: یکی از مهمترین چالشها عدم توازن منابع و مصارف است؛ سال گذشته مصوبه در مجلس درباره بیماران خاص دیده شد که منابع آن دیده نشد، ماموریتی که به بیمه سلامت داده شد بیمه ۵ میلیون نفر بود که این رقم به ۱۰ میلیون رسید و هزینههای زیادی به سبد بیمه سلامت تحمیل شد.
وی با بیان اینکه نرخ ۷ درصد حق بیمه قابل قبول نیست گفت: بیمه تامین اجتماعی نرخ حق بیمه ۹ درصد دارد که از این موضوع راضی نیست، از وقتی بیمه سلامت انتقال یافت وضعیت بدهیها ۱۴ ماه بود، اما اکنون وضعیت به نسبت بهتر شده است.
موهبتی بیان کرد: جمعیت صندوق بیمه ایرانیان قبل طرح تحول ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر بود بعد از راهاندازی صندوق بیمه همگانی عدهای که حداقل پرداختی را به صندوق بیمه ایرانیان داشتند به بیمه همگانی مهاجرت کردند.
وی گفت: اکنون کشور با محدودیت منابع مواجه است و باید طوری برنامهریزی کرد که خدشهای به ارائه خدمات به محرومین وارد نشود.
مدیر عامل بیمه سلامت گفت: باید شرایط کنونی کشور درک شود و خوشبختانه قبل از رسیدن تحریم تدابیری برای ایجاد نشدن مشکلات اندیشه شد، علیرغم همه توفیقات در طرح تحول سلامت میتوانستیم در این حوزه بیشتر کمک حال دولت باشیم.
وی افزود: هدفمند کردن یارانه برای محرومین از جمله اقدامات ما بود و افراد نیازمند میتوانند با مراجعه به کمیته امداد به بیمه سلامت معرفی شوند.
مدیرعامل بیمه سلامت افزود: تدوین و اجرای نظام ارزیابی باید سرعت بیشتری بگیرد، خوشبختانه سامانه ۱۶۶۶ راهاندازی شده و مردم از این طریق به با کارشناسان ما در ارتباط هستند.
موهبتی در خصوص برنامه محدودیت مراجعه به مراکز دولتی گفت: فردی که توان مالی مناسبی دارد میتواند به مراکز خصوصی مراجعه کند و این موضوع موجب شد ۴۴ درصد بارمراجعه کم شود.
وی گفت: ۲۰ میلیون بار مراجعه به دفاتر پیشخوان داریم که آنها در ورودی مردم به این سازمان هستند.
مدیرعامل بیمه سلامت گفت: حذف دفترچه و استحقاق سنجی در بیشتر بیمارستانها اجرایی شد و اکنون پیگیر اجرای امضای دیجیتال هستیم، نرمافزار موبایلی برای دریافت خدمات بیمهای، مانیتورینگ هزینهها، ایجاد مرکز ملی تحقیقات بیمه سلامت و بهرهبرداری از مرکز ۱۶۶۶ از جمله اقدامات موثر این سازمان بوده است.
مدیرعامل بیمه سلامت ادامه داد: رفع همپوشانی و یارانه بیمه سلامت نیز از اقدامات خوب این سازمان بوده است، راه اندازی پایگاه خبری بیمه سلامت نیز اثر مفیدی در اطلاع رسانی به مردم داشته است.
وی گفت: حدود ۴۲۹ مورد راهنمای بالینی ابلاغ شده که به این وسیله ۲هزار میلیارد تومان صرفهجویی منابع داشتهایم.
موهبتی ادامه داد: تا امروز ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار رفع همپوشانی با سازمان تامین اجتماعی و ۸۰ هزار رفع همپوشانی با نیروهای مسلح داشتهایم.
انتهای پیام/