مسؤول بسیج سازندگی استان اصفهان پیشرفت صنایع مادر را به عنوان یکی از تحولات حاصل از انقلاب اسلامی قلمداد کرد و گفت: بسیاری از صنایع بزرگ حال حاضر کشور، قبل از انقلاب در ابعاد بسیار کوچکی وجود داشتند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،احسان‌اله رضاپور مسؤول بسیج سازندگی استان اصفهان در خصوص دستاوردهای اقتصادی انقلاب اسلامی در حوزه صنعت اظهار کرد: انقلاب اسلامی حرکتی تحول‌آفرین در همه حوزه‌ها از جمله حوزه اقتصاد بود و باورها و رویکرد جامعه ایران و حاکمیت آن نسبت به بسیاری از موضوعات از جمله موضوع خودکفایی و پیشرفت را تغییر داد.

مسؤول بسیج سازندگی استان اصفهان خاطرنشان کرد: همین تغییر رویکرد باعث بروز اتفاقات بزرگ در حوزه اقتصاد و به طور در حوزه صنعت شد و آمارها خود گواه عظمت این تحول است.

وی در ادامه، پیشرفت صنایع مادر در کشور را یکی از نمونه‌های این تحول قلمداد کرد و اذعان داشت: بسیاری از صنایعی که اکنون در کشور وجود داشته و نیازهای صنعتی را رفع می‌کنند، قبل از انقلاب در ابعاد بسیار کوچکی وجود داشتند.

رضاپور اعلام داشت: برای مثال، کل ظرفیت تولید سیمان قبل از انقلاب به دو یا سه کارخانه خلاصه می‌شد و عمده نیاز سیمانی کشور از طریق واردات تأمین می‌شد.

وی ادامه داد: در آن زمان، در چابهار بندری وجود نداشت و کشتی‌ها در نزدیکی ساحل چابهار توقف می‌کردند و سیمان مورد نیاز کشور از طریق قایق‌ها و لنج ها جابجا می‌شد که در این میان، حجم بالایی از سیمان‌ها نیز خراب می‌شد.

مسؤول بسیج سازندگی استان اصفهان یادآور شد: اما در حال حاضر ظرفیت تولیدی سیمان کشور به بالای 50 میلیون تن رسیده و کارخانه‌های ایرانی، علاوه بر تأمین نیاز داخلی، به کشورهای منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا را نیز صادرات دارند.

رضاپور متذکر شد: مسأله مهم‌تر، خودکفایی در بحث دانش فنی احداث واحدهای سیمانی است که عدد آن فراتر از 90 درصد رفته و ظرفیت فنی و مهندسی بسیار مناسبی در این حوزه در کشور ایجاد شده است.

وی در ادامه به توسعه صنعت فولاد در سال‌های پس از انقلاب نیز اشاره‌ای داشت و در این خصوص گفت: صنعت فولاد یکی از حوزه‌هایی است که پیشرفت آن در چهار دهه اخیر بسیار چشم‌گیر بوده است و ظرفیت تولید این ماده استراتژیک از 500 هزار تن در سال 57 به بالای 30 میلیون تن رسیده است.

مسؤول بسیج سازندگی استان اصفهان همچنین تصریح کرد: در آن زمان، کلیه تولید فولاد کشور به فولاد خام محدود می‌شد، اما هم اکنون در بالا دست و پایین‌دست صنعت فولاد توسعه قابل توجهی رخ داده و ظرفیت تولید لوله و اسپیرال فولادی در ایران از 17 میلیون تن گذر کرده است.

رضاپور تأکید کرد: خودکفایی در تولید فولاد و توفیق در صادرات این محصول به کشورهای همسایه و همچنین اروپا در حالی رخ داده که در همه این 40 سال، کشور در معرض شدیدترین تحریم‌ها قرار داشته است.

وی ادامه داد: صنعتگران ایرانی توانسته‌اند به حوزه‌های خاص از صنعت فولاد و تولید فولادهای آلیاژی وارد شوند و هم اکنون دو واحد تولیدکننده فولاد آلیاژی در کشور وجود دارند که محصولات آن‌ها به آلمان، ایتالیا و کره جنوبی صادر می‌شود.

رضاپور خاطرنشان کرد: در حوزه انرژی پیشرفت‌های کشور قابل ملاحظه بوده و تنها در موضوع تأمین برق و افزایش ظرفیت‌های نیروگاهی، در حال حاضر ظرفیت تولید برق کشور در حدود 100 هزار مگاوات است و در حالی که قبل از انقلاب تنها 5 درصد روستاهای کشور از نعمت برق بهره‌مند بودند و در حال حاضر 95 کل کشور دارای برق هستند.

مسؤول بسیج سازندگی استان تأکید بر این نکته که تحریم باعث شده روی پای خودمان بایستیم اذعان داشت: این چنین دستاوردهای بزرگی، تحت شرایط تحریمی به دست آمده و همه این فرصت‌ها زاده خودباوری مردم در شرایط تحریم است.

 

انتهای پیام/م

 

صحبتهای مسؤول بسیج سازندگی استان اصفهان  در خصوص دستاوردهای اقتصادی انقلاب اسلامی در حوزه صنعت

برچسب ها: سپاه ، انقلاب اسلامی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.