معاون تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان قزوین گفت: در چهل سال گذشته تولید محصولات زراعی در استان بیش از یک و نیم برابر رشد داشته است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ،  مجید اسماعیلی معاون تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان گفت: میزان تولید محصولات زراعی در سال ۵۷ حدود یک میلیون تن بوده که این میزان امسال به بیش از دو میلیون ۶۰۰ هزار تن رسیده است.

به گفته اسماعیلی؛ بهره وری آب در تولید محصولات استراتژیک همچون گندم قبل از انقلاب ۳ دهم بوده که در سال زراعی ۹۷ این میزان به ۸۵ صدم رسیده است.

وی، اجرای طرح‌های به نژادی ارقام زراعی و کاربرد بذور اصلاح شده، سیستم‌های نوین آبیاری، افزایش سطح آگاهی کشاورزان، بهینه سازی سیستم مکانیزاسیون کشاورزی، تدوین برنامه‌های الگوی کشت و بهره‌وری آب را از عوامل افزایش بهره وری آب و تولید در محصولات زراعی برشمرد.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان گفت: تولید محصولات کشاورزی، چون گندم، ذرت، جو، کلزا و برنج با بکارگیری روش‌های مناسب کاشت، داشت و برداشت افزایش داشته است.

اسماعیلی افزود: در سال‌های اخیر با سیاست‌هایی مانند کاهش سطح کشت محصولات پر آب با افزایش سطح کشت محصولات زراعی دیم در مناطق مستعد استان، بهبود بهره‌وری آب و افزایش پایداری تولید (افزایش عملکرد در واحد سطح) را داشته ایم به طوری که با وجود کاهش ۳۴ درصدی در سطح کشت گندم آبی از ۷۰ هزار به ۴۶ هزار هکتار، در این محصول شاهد افزایش ۱۸ درصدی تولید هستیم.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان قزوین در ادامه به روند تولید محصولات باغی طی چهل سال گذشته اشاره کرد و گفت: تولید محصولات باغی بارور استان درمقایسه با اوایل انقلاب رشد قابل ملاحضه‌ای داشته است، بطوریکه تولید محصولات باغی از ۳۱۰ هزار تن در سال ۵۷ به بیش از ۶۴۷ هزار تن در سال ۹۷ رسیده است.

به گفته وی ، محصولات عمده و شاخص که در سیر صعودی خوبی طی این سال‌ها داشته تولید محصولاتی همچون زیتون، انگور، پسته، بادام، گیلاس، گردو و زغال اخته است.

اسماعیلی بهره مندی باغداران از روش نوین باغداری، توسعه باغ در اراضی شیبدار، محصولات استراتژیک همچون زیتون، انگور و پسته و طرح‌هایی همچون داربستی کردن باغات و سیستم‌های نوین آبیاری ذکر کرد.

انتهای پیام/ک

افزایش تولید محصولات باغی طی چهل سال

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.