هزاران یونانی امروز در اعتراض به توافق صورت گرفته بر سر تغییر نام مقدونیه در آتن تجمع کردند.

تظاهرات صد‌ها یونانی در اعتراض به توافق تغییر نام مقدونیهبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، ده‌ها هزار یونانی امروز یکشنبه در اعتراض به توافق صورت گرفته بر سر تغییر نام مقدونیه در آتن تجمع کردند. این توافق قرار است هفته آینده در جلسه پارلمان این کشور به رای گذاشته شود.

تظاهرکنندگان در بیرون از ساختمان پارلمان یونان با سر دادن شعارهایی، اعتراض خود را نسبت به این توافق اعلام کردند. پلیس یونان سعی کرد با استفاده از گاز اشک آور تظاهرکنندگان را پراکنده کند. این تظاهرات یکی از بزرگترین تظاهرات صورت گرفته در آتن بر سر توافق مربوط به مقدونیه است.

بسیاری از یونانی‌ها معتقدند نام مقدونیه دلالت بر ادعای ارضی بر منطقه شمالی این کشور با همین نام دارد. از زمان اعلام استقلال مقدونیه از یوگسلاوی در سال ۱۹۹۱، یونان بر سر اسم مقدونیه با همسایه شمالی خود اختلاف داشت. دلیل مخالفت یونان وجود استانی در شمال این کشور به نام مقدونیه بوده و به اعتقاد یونان، اقدام مقدونیه برای انتخاب این نام به نوعی ادعای مالکیت در مورد استان مقدونیه یونان و تحریف تاریخ یونان بوده است. مقدونیه امیدوار است با تغییر نام و حل اختلاف با یونان بر سر این موضوع، راه این کشور برای پیوستن به اتحادیه اروپا و ناتو (پیمان آتلانتیک شمالی) هموار شود.

یونان و مقدونیه سرانجام سال گذشته میلادی به دعوایی ۳۰ ساله بر سر نام مقدونیه پایان دادند و طبق توافقی دو طرفه همسایه شمالی یونان از این پس «جمهوری مقدونیه شمالی» خوانده می‌شود. این توافق باید به تصویب پارلمان هر دو کشور برسد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار