عبدالحمید قره داغی گفت:در دورانی که برای تولید فیزیکی کتاب مشکل داریم، عرصه برای تولید کتاب الکترونیک باز است.

آغاز جشن انتشار صدمین کتاب صوتی سوره مهربه گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، جشن انتشار صدمین کتاب صوتی سوره مهر، صبح امروز در حوزه هنری با حضور عبدالحمید قره داغی مدیرعامل انتشارات سوره مهر، علی کاشفی پور مدیر حوزه هنری دیجیتال، امین نادری مدیر سوره مهر الکترونیک، میرطاهر مظلومی گوینده برگزار شد.

 عبدالحمید قره داغی مدیرعامل انتشارات سوره مهر در این مراسم با اشاره به اینکه در ۲ سالی که افتخار همکاری با انتشارات سوره مهر را داشتم، دوستان سوره مهر الکترونیک پرتلاش ظاهر شدند، گفت: دوستان در سوره مهر الکترونیک، جوان، مبتکر و خلاق بودند و تا حد زیادی به اهداف زیادی که ترسیم کرده بودند، رسیدند.

وی افزود: در سال ۹۵ حدود ۱۰ یا ۱۲ محصول صوتی در سوره مهر داشتیم که امکان عرضه آن وجود داشت که طی دو سال به ۱۰۰ عدد رسیدند.

 مدیرعامل انتشارات سوره مهر بیان کرد: آنها در کنار کمیت آثار به کیفیت هم توجه کردند. رتبه گرفتن سوره مهر الکترونیک در برخی جشنواره‌ها نشان می‌دهد آثار کیفیت خوبی دارد و برنامه ریزی آن‌ها به گونه‌ای بود که توانستند آثارشان را به آثاری قابل عرضه تبدیل کنند از این رو امیدوارم بتوانیم با کمک و همیاری دوستان سوره مهر الکترونیک، تعداد این آثار را افزایش دهیم.

وی افزود: در شرایطی که تولید فیزیکی کتاب مشکلاتی دارد،عرصه برای کتاب الکترونیک باز است.

امین نادری مدیر سوره مهر الکترونیک در ادامه برنامه با اشاره به استراتژی های سوره مهر از جمله دسترسی آسان مخاطب به کتاب، قیمت ارزان و گسترده جهانی کتاب ها اظهار داشت: وقتی به استراتژی های سوره مهر فکر می کنم گزینه ای جز الکترونیک صوتی باقی نمی ماند.

وی با بیان اینکه از سال ۹۳ تولید کتاب صوتی پایه ریزی شد،بیان کرد: در ابتدا از ۵ عنوان کتاب و ظرفیت شاعران و گویندگان انتشارات سوره مهر استفاده کردیم بعد از آن با کمک رادیو نمایش، تعداد عناوین را افزایش دادیم و در آن روز کسب و کار نشر در ایران و جهان را بررسی دقیقی کردیم.

نادری با اشاره به تغییراتی که در ذائقه مخاطب کتاب ایجاد شده است، بیان کرد: میزان استفاده از دستگاه‌های هوشمند محتوا و زیرساخت‌های اینترنتی کشور نشان می‌دهد مردم محتوای مورد نیاز را از جای دیگری می‌گیرند.

وی با بیان اینکه ما به عنوان ناشر محتوا شناخته شده ایم و در زمینه تولید کتاب‌های صوتی فعالیت کردیم،گفت: این هدف را در تولید کتاب‌های صوتی دنبال کردیم تا محتوای مناسبی برای تغییرات در زیر ساخت اینترنتی ایجاد شده به خانواده‌ها بدهیم. در این سال‌ها سعی کردیم در تولید کتاب‌های الکترونیک به خودمان تکیه کنیم.

نادری با بیان اینکه این کتاب‌ها می‌توانند تعداد مخاطب‌های قابل قبولی پیدا کنند، گفت: نخواستیم با بخش خصوصی دراین حوزه رقابت کنیم و سعی کردیم محتوایمان را در سوره مهر در اختیار تولید کنندگان کتاب الکترونیک بگذاریم و با این شیوه از آن‌ها حمایت کنیم. سوره مهر از ابتدا به دنبال رشد بسته‌های کتاب‌های صوتی بود و در این راه از تمام ظرفیت‌های رسانه‌ای استفاده کرد.

وی بیان کرد: قبل از تولید کتاب‌های صوتی کار پژوهشی در این زمینه انجام دادیم و پس از آن مدل‌ها را به محصول تبدیل و محصولات را در بازار عرضه کردیم. حداقل ۲۵ کتاب صوتی در نوار و ۲۵ کتاب صوتی در آوا نامه در دست تولید داریم.

علی کاشفی پور مدیر حوزه هنری دیجیتال در این مراسم با اشاره به اینکه هشت سال پیش توفیق پیدا کردم به طور جدی در حوزه هنری باشم، گفت: سوره مهر الکترونیک یکی از مکان های جذاب در حوزه هنری بود.

وی با بیان اینکه سوره مهر در آن سال‌ها یک مدل موفقیت در زمینه انتشار کتاب بود و نگاهی نوآورانه به عرصه کتاب برایم جذاب بود، گفت: سوره مهر الکترونیک یکی از نمونه‌های موفق نوآوری در سازمان‌های دولتی و کسب و کار بود. مدل سوره مهر الکترونیک نشان می‌دهد نوآوری بسته یا نوآوری که بخواهد در یک سازمان اتفاق بیفتد کار را مشکل می‌کند. در آن سال‌ها مفاهیمی مانند کتاب صوتی، کتاب الکترونیک شوخی بود اما دوستان سوره مهر الکترونیک به این مفاهیم به طور جدی پرداختند.

کاشفی پور بیان کرد: در سال‌های ۹۴ و ۹۵ شتاب در تولید کتاب‌های صوتی داشتیم و متوجه شدیم سوره مهر الکترونیک چه طور از محدودیت‌های سازمانی عقب می‌افتد این تغییر وضعیت را تا حدودی در همان سال‌ها دیدیم و در سال‌های اخیر شاهد بودیم که جایگاه و نقش خود را در زمینه کتاب‌های صوتی تنظیم و تعریف می‌کنند. 

افزایش فروش سه برابری کتاب های صوتی

محمد صدوقی مدیر اپلیکیشن طاقچه با اشاره به میزان فروش کتاب‌های صوتی بیان کرد: میزان فروش کتاب‌های صوتی از سال ۹۶ تا کنون نزدیک به سه برابر افزایش یافته است این نشان می‌دهد که شیب علاقه مردم به سمت کتاب‌های صوتی بیشتر از کتاب‌های الکترونیک است. در کشور ما تعداد کتاب‌های صوتی که تولید شده کمتر از کتاب‌های خوب است.

وی با اشاره به مهمترین مسائل در تولید کتاب صوتی افزود: معتقدم مهمترین مسئله در زمینه تولید کتاب‌های صوتی بحث تبلیغ این کتاب هاست علاوه بر آن باید تولیداتمان را در زمینه کتاب‌های صوتی افزایش دهیم. در حال حاضر با یک روش کتاب‌های صوتی تولید می‌شود درحالی که تولید این نوع کتاب در جهان روش‌های متعددی دارد.

در این مراسم صادق زنگنه مدیر گروه فرهنگ رادیو نمایش با اشاره به بازخورد‌های خوبی که از پخش کتاب‌های صوتی در این رادیو گرفتند، گفت: قبل از اینکه کتاب‌های صوتی را در رادیو نمایش پخش کنیم چند نمونه آن را گوش کردم. فکر نمی‌کردم پخش کتاب‌های صوتی در رادیو نمایش تا این حد بازخورد خوبی داشته باشد. در طول یک سال و نیم گذشته ۲۵ هزار بازخورد در زمینه پخش کتاب‌های صوتی داشتیم.

پخش ۷۳ عنوان کتاب صوتی در رادیو نمایش

وی با اشاره به مدل‌های مختلف تولید کتاب صوتی در دنیا و استانداردترین مدل آن اظهار داشت: استاندارد‌ترین مدل تولید کتاب‌های صوتی همین مدلی است که سوره مهر الکترونیک برای تولید کتاب هایش استفاده می‌کند. در حال حاضر حدود ۷۳ عنوان کتاب صوتی سوره مهر الکترونیک را در رادیو نمایش پخش می کنیم و امیدوارم تعداد آن به ۱۰۰ کتاب صوتی تولید شده در این انتشارات برسد.

میر طاهر مظلومی بازیگر با اشاره به اینکه در مراکز دانش بنیان حتی یک اتاق هم به حوزه فرهنگ اختصاص نمی دهند، گفت: وقتی به میزان سرانه مطالعه در کشور نگاه می کنیم به اهمیت تولید و پخش کتاب های صوتی پی می بریم. تولید کننده کتاب صوتی باید به طور کامل گوینده را بشناسد از این رو شاید بودجه ای که برای تولید آن تعریف کردند پایین باشد و باید بودجه ویژه ای به تولید کتاب صوتی اختصاص دهند.

وی با اشاره به اینکه گوینده باید هنگام خواندن کتاب، حالش خوب باشد تا نتیجه خوبی به دست بیاید، بیان کرد: ضبط کتاب «آبنبات هل دار» سی روز طول کشید. من در زمانی که حالم بد بود کار ضبط را انجام نمی دادم، چون آقای صدیقی کتاب را خوب نوشته بود.

مظلومی با بیان اینکه کتاب صوتی برای نابینایان ایجاد شد،گفت:داستان مردان جنگی به کتاب صوتی، تبدیل شده است اما هرچقدر نویسندگان ما درباره همت ها و باکری ها بنویسند باز هم کم است و نمی توانند اصل قصه را بگویند.

فاطمه محمدی مدیر اپلیکیشن کتاب نوین گویا با اشاره به اینکه در سال ۸۵ که کار خود را در زمینه تولید کتاب‌های صوتی آغاز کردم فکر نمی‌کردم مردم از آن استقبال کنند، تصریح کرد: پلت فرم‌هایی که در فضای مجازی وجود دارد سبب شد کتاب‌های گویا به راحتی در دسترس مردم قرار بگیرد.

سهم تولید کتاب‌های الکترونیک زیر ۵ درصد است

محمد محمدپور مدیر اپلیکیشن دانی با اشاره به اینکه بیش از ۳۵۰ هزار عنوان کتاب تولید شده و سهم کتاب‌های الکترونیک زیر ۵ درصد و کتاب‌های صوتی ۱۰ درصد است، گفت: میزان تولید کتاب‌های صوتی رشد داشته، اما میان مردم جانیفتاده است کسانی که در این زمینه فعالیت می‌کنند برای آسیب شناسی جلسه ای نداشتند و  هرکس تنها به فکر توسعه خودش بوده و برای توسعه بازار فکری نکرده است.

محمد پور گفت:با یک تحول در حوزه فضای مجازی روبه‌رو هستیم، اما فعالیت هایمان با این تحولات سنخیتی ندارد. در حوزه کتاب‌های صوتی ۵ هزار میلیارد تومان گردش مالی داشتیم که حدود سی درصد آن به جیب دولت رفت از آنجا که بخش خصوصی در حوزه تولید کتاب‌های صوتی با موانعی رو به رو است به سمت تولید این کتاب‌ها نرفتند.

انتهای پیام/

 

 

 

 

برچسب ها: ادبیات ، بازار نشر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار