یک کارشناس روابط بین الملل درباره اظهارات «گوترش» مبنی بر نقش موثر ایران در منطقه گفت: نمی‌توان به این اظهارات امید بست.

سایه سنگین غرب بر عملکرهای سازمان مللبه گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، چندی پیش «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل متحد بر نقش سازنده ایران در منطقه تاکید کرد. این در حالی است کشورهای غربی نظیر آمریکا و اروپا کماکان به فعالیت‌های ضد ایرانی خود ادامه می‌دهند.

محمد مرندی کارشناس روابط بین الملل و سیاست خارجی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اظهارات اخیر آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل مبنی بر نقش سازنده ایران در منطقه درباره جزئیات فضای درونی  و همچنین عملکرد این سازمان اظهار کرد: سازمان ملل به دست آمریکا و متحدینش تاسیس شده و از همین‌رو نیز ساختار این سازمان به‌گونه‌ای است که غربی‌ها بر روی آن تسلط زیادی دارند؛ همچنین به این سبب که مقر اصلی این سازمان در نیویورک واقع شده، فضای درونی این سازمان نیز از آمریکا و سیاست‌هایش تاثیر می‌پذیرد؛ بنابر این باید گفت که سازمان ملل در مسائل مختلف عملکرد مستقلی نداشته و ساختارش به گونه‌ای است که عمده مسائل آن تحت کنترل غرب اداره می‌شود.

وی ادامه داد:  همچنین شورای امنیت سازمان ملل ۵ عضو دائم داشته که سه عضو آن‌ را آمریکا و متحدینش تشکیل می‌دهند. از همین  رو کشوری نظیر ایران که حق وتو و کرسی دائم در آن نداشته و هیچکدام از سازمان‌های مهم بین المللی نیز در تهران مستقر نیستند، به طور طبیعی نمی‌تواند نقش موثری در این سازمان ایفا کند. ناگفته نماند که حتی در انتخاب دبیر کل این سازمان هم ۵ عضو دائم و البته غربی آن باید نظر داده و بدون تایید آنها اتخاب دبیرکل معنایی ندارد.

این کارشناس روابط بین الملل در رابطه با اظهار نظر دبیر کل این سازمان مبنی بر نقش موثر ایران در منطقه با وجود فضای غربی درون این سازمان گفت: البته بیان این مطالب به این معنا نیست که دبیر کل این سازمان به‌طور کامل نقش منفعلی داشته و توانایی اظهار نظر نداشته باشد. برای مثال «خاویر پرز دکوئیار» که در زمان جنگ ایران و عراق سمت دبیر کلی این سازمان را برعهده داشت، یکی از بهترین دبیرکل هایی بوده که تا امروز ایران شاهد آن بوده است. اما در هر حال باید پذیرفت که چندان نمی‌توان به فضای درون سازمان ملل و صحبتهای دبیرکل آن امید بست، چراکه امروز ممکن است دبیر کل این سازمان صحبتی را بیان کند و روز دیگر تحت فشار غرب عملکردی خلاف آن‌ را شاهد باشیم.

وی افزود: برای مثال در جنگ تحمیلی زمانی که ایران از شورای امنیت سازمان ملل درخواستی مبنی برمحکوم کردن جنایات عراق بر ضد کشورمان انجام داد، این سازمان نه‌ تنها به محکوم کردن جنایات عراق در ایران تن نداد، بلکه حتی به فعالیت‌های شیمیایی بغداد بر ضد کشورمان نیز اقرار نکرد و تنها ۷ سال پس از جنگ تحمیلی عراق بر ضد ایران آن‌ هم در حالی‌ که ایران پیروزی های چشمگیری در عملیات هایی نظیر کربلای ۵ و ۸ بدست آورد، ناچارا و تحت فشار آمریکا و سایر کشورهایی که نگران سقوط صدام بودند قطعنامه ۵۹۸ را صادر کرد.

مرندی با تاکید بر تداوم فعالیت ایران در سازمان ملل گفت: در نتیجه باوجود این تجربیات نباید توقع چندانی از این سازمان داشت، زیرا حتی در ماجرای یمن هم شاهد این امر بودیم که با وجود جنایات سعودی‌ها که سال‌هاست گرسنگی را به مردم یمن تحمیل می‌کنند اما کماکان سازمان ملل گامی در جهت محکومیت ریاض برنداشته و تنها یک‌بار اسم عربستان را در لیست سیاه این سازمان قرار داد که آن‌هم تحت فشار غرب ناچار به حذف آن شد.

این کارشناس  روابط بین الملل در پایان تصریح کرد: با وجود تمامی این موارد، باز هم نمی توان گفت که ایران باید از سازمان ملل خارج شده  و یا این سازمان را نادیده بگیرد؛ بلکه هدف این است که با وجود اینکه کشورمان باید در سازمان ملل حضور فعال داشته باشد، اما نباید به این سازمان به عنوان مکانی که عدالت در آن اجرایی می‌شود نگاه کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار