کارشناس سیاست خارجی گفت: روند حرکت اروپا و آمریکا بیانگر این واقعیت بوده که هر دو به نفع نظام سلطه و به ضرر کشورمان با تاکتیک‌های متفاوت و گاهی متقابل در حال حرکت هستند.

آمریکا و اروپا برای ضربه زدن به ایران در یک مسیر هستندبه گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، چندی پیش خبرگزاری رویترز خبر از لغزش مقامات اروپایی به سمت ترامپ داده و اعلام کرد که این اتحادیه در بسیاری از مسائل نظیر برنامه موشکی ایران با ایالات متحده آمریکا همراهی خواهدکرد.

عباس مقتدایی کارشناس سیاست خارجی در گفت‌و گو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به تحلیل خبرگزاری رویترز مبنی بر تمایل اتحادیه اروپا به سمت ایالات متحده آمریکا در زمینه تحریم‌های ایران اظهار کرد: به نظر می‌رسد که اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا هر کدام بخشی از قطعه پازل و یا نقشه ضربه زدن به جمهوری اسلامی ایران را تکمیل می‌کنند؛ این یک مجموعه به هم پیوسته است که بخشی از آن توسط واشنگتن و بخشی از آن هم توسط کشور‌های اروپایی و هم‌پیمانان این دو مجموعه تکمیل می‌شود؛ درست مصداق بارز اره‌ای که بخشی از آن درمقابل بخشی دیگر قرار گرفته، اما درعین حال هر دو بخش به یکدیگر کمک می‌کنند تا برش را ایجاد کنند؛ بنابر این باید گفت که تمامی این برنامه ها نظیر برجام، SPV و یا FATF همگی به‌دنبال این امر هستند تا زخم‌هایی جدی بر روند رو به پیشرفت جمهوری اسلامی ایران در مسیر نظامی عاری از سلطه ایجاد کنند.

وی ادامه داد: ناگفته نماند که جمهوری اسلامی ایران به جهت اینکه از ابتدا نیز با سلطه‌گران سر سازگاری نداشته، همواره از سوی ساختار‌های مرتبط با نظام سلطه مورد هجمه قرار گرفته است. روند اروپا و آمریکا بیان‌گر این واقعیت بوده که هر دو به نفع نظام سلطه و به ضرر کشورمان  با تاکتیک‌های متفاوت و بعضاً متقابل در حال ایفای نقش هستند. حال نیز که روند پیشرفت جمهوری اسلامی ایران به وضوح مشخص شده، اتحادیه اروپا سعی دارد تا با اهدای امتیازات قطره‌چکانی به ایران بخشی از اقدامات خود را باهدف توقف حرکت تهران در مسیر پیشرفت  پیش ببرد.

کارشناس سیاست خارجی با اشاره به برگزاری اجلاس ضد ایرانی لهستان تشریح کرد: برای مثال برگزاری نشستی تحت عنوان اجلاس لهستان و گذاشتن شرط‌هایی مبنی بر اینکه اگر ایران بخواهد اروپا در این نشست شرکت نکند باید چه اقداماتی را انجام دهد و یا چه اقداماتی را انجام ندهد، نشان می‌دهد که گویا این بازی اروپایی – آمریکایی موجبات سرگرمی بخشی از فعالان عرصه سیاست‌خارجی ما را هم پدید آورده است.

وی افزود: ناگفته نماند که اسیر شدن در بازی‌های بچگانه و ساده آمریکایی و اروپایی یادآور طرح‌ها و نقشه‌هایی است که سابقاً در دوران‌های حکومتی قبلی نظیر قاجار و پهلوی توسط قدرت‌ها و ابرقدرت‌ها اجرا می‌شد و کشور‌های ضعیف‌تر در چمبره این بازی‌ها گرفتار می‌آمدند. اما اکنون دوران اقتدار جمهوری اسلامی هستیم و نباید بخشی از رفتار‌های مجریان و دولت‌مردان ما به گونه‌ای باشد که اسیر نظام سلطه شویم.

کارشناس مسائل سیاست خارجی همچنین با اشاره به صحبت‌های آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد مبنی بر سازنده خواندن نقش ایران در منطقه افزود: عمده این اظهارات  در حد حرف و یا تمجید از ایران بوده و  ثمره‌ای در جهت حمایت از ایران و یا دستیابی کشورمان به منافع خود نداشته است.

مقتدایی در پاسخ به این سوال که آیا موافقت اروپا با تحریم های آمریکا در زمینه های موشکی کشورمان نقض برجام محسوب نمی‌شود یا خیر، گفت: امروز شاهد این امر هستیم که برجام تبدیل به جسدی بر روی زمین مانده شده که دولت ایران باید هرچه سریعتر تکلیف خود را با آن مشخص کند. به‌طور مسلم دولت باید با واقع نگری به این موضوع توجه کند که این جسد نه تنها نتوانسته کمکی به کشورمان کند بلکه تبدیل به باری بر روی دوش ایران شده است که اگر دولت به این موضوع توجه ک،ند به‌طور قطع عملیات ما در مقابل سازمان‌های بین‌ المللی و نظام سلطه با شتاب بیشتری عملیاتی خواهد شد و دست جمهوری اسلامی در باز گشایی گره‌هایی که بر امور مردم خورده، بازتر خواهد شد.

انتهای پیام/

برچسب ها: ایران ، اروپا ه ، spv
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار