افزایش جمعیت و توسعه صنعت در مازندران، سبب نیاز بیشتر به برق و ضرورت ساخت نیروگاه‌های مقیاس کوچک در استان شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، روند مصرف انرژی با توجه به افزایش جمعیت و استفاده گسترده مردم از فن‌آوری‌های جدید مانند دستگاه‌های سرمایشی و گرمایشی، در سال‌های اخیر بسیار سریع و برای برخی‌ها نگران کننده بود عاملی که سبب شد مصرف برق با افزایش چشمگیری روبه‌رو شود که نیروگاه‌ها در برخی مواقع قادر به تامین برق مصرفی کشور نباشند.

وزارت نیرو برای  عبور از بحران احتمالی انرژی در آینده طرح احداث و توسعه نیروگاه‌های کوچک برق را آغاز کرد نیروگاه‌هایی که می‌شود آن را در قطعات کوچک با حمل و نقل زمینی به هر نقطه از کشور منتقل کرد.

نیروگاه‌های کوچک و تحولی بزرگ

نیروگاه‌های کوچک و تحولی بزرگ

نیروگاه‌های کوچک برق دوستدار محیط زیست

مازندران با افزایش ۱۵ درصدی مصرف برق که ۲ تا سه برابر بیشتراز متوسط کشوری است یکی از استان‌های مورد توجه برای ساخت نیروگاه‌های مقیاس کوچک جهت تامین انرژی است.

افضلی مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای مازندران و گلستان درباره ضرورت اجرای طرح ساخت نیروگاه‌های مقیاس کوچک می‌گوید: دستورالعمل احداث نیروگاه‌های تولید پراکنده مقیاس کوچک با حداکثر ظرفیت ۲۹ مگاوات در سال ۸۷ به این شرکت ابلاغ شد.

وی با بیان اینکه ۱۶ واحد نیروگاهی به ظرفیت ۱۲۱ مگاوات در ۷ سال گذشته وارد مدار شد، افزود: راندمان این نیروگاه‌ها بیش از ۴۸ درصد است و از لحاظ زیست محیطی هم بسیار پاک و آلایندگی آن‌ها نسبت به نیروگاه‌های بزرگ کمتر است.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای مازندران و گلستان می‌گوید: با توجه به اینکه این نیروگاه‌ها برق را در محل مصرف، تولید می‌کنند کاهش ۱۱ مگاواتی تلفات در شبکه برق از دیگر مزایای آن است.

افضلی با بیان اینکه سرمایه گذاران بخش خصوصی کشورمان همگام با وزارت نیرو تاکنون ۴۸۸ میلیارد تومان برای ساخت این نیروگاه‌ها سرمایه گذرای کردند، گفت: وزارت نیرو هر کیلو وات برق تولیدی این نیروگاه‌ها را ۱۰۰ تومان تضمینی از سرمایه گذارن خریداری می‌کند.

وی سرمایه گذاری در ساخت نیروگاه‌ها را به صرفه دانست و گفت: برای ساخت یک نیروگاه ۲۵ مگاواتی ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه می‌شود و با نرخ بازگشت سرمایه ۳۸ درصد در یک بازه زمانی ۳ ساله اصل سرمایه گذاری به صاحب طرح باز می‌گردد.

نیروگاه‌های کوچک و تحولی بزرگ

ساخت نیروگاه جاذبه جدید اقتصادی

حمایت‌های دولت در تامین رایگان سوخت برای نیروگاه‌ها و خرید تضمینی برق، به همراه امکان کسب درآمد از مهمترین مزیت‌های سرمایه گذاری در حوزه تولید انرژی است، مزیت جدید که به جاذبه قوی برای سرمایه گذاران بخش خصوصی و شرکت‌های خارجی در مازندران تبدیل شده است.

باقری مدیر تولید نیروگاه برق می‌گوید: اولین نیروگاه کوچک مازندران با ظرفیت ۲۵ مگاوات سال ۹۳  در شیرگاه به بهره برداری رسید و میزان سود و بازگشت سرمایه باعث شد نیروگاه دوم را نیز درساری ساخته و فروردین ماه امسال وارد مدار شود.

وی گفت: نیروگاه مقیاس کوچک شهرک صنعتی بابل نیز سال آینده وارد مدار خواهد شد.

نیروگاه‌های کوچک و تحولی بزرگ

نیروگاه‌های کوچک و تحولی بزرگ

استقبال سرمایه‌گذاران خارجی از نیروگاه‌های کوچک تولید برق

مازندران سرشار از جاذبه‌های سرمایه گذاری برای شرکت‌های خارجی است و یکی از این جاذبه‌ها ساخت نیروگاه‌های مقیاس کوچک است که شرکت‌های خارجی را برای همکاری مشترک با ایران به کشورمان کشانده است.

مرادی قائم مقام شرکت برق منطقه‌ای مازندران و گلستان گفت: ۸۰۳ مگاوات پروانه برای ساخت نیروگاه تاکنون در استان صادر شده که علاوه بر ۱۶ واحد نیروگاهی که وارد مدار شدند ۱۱ واحد نیروگاهی نیز تا تابستان ۹۸ وارد مدار خواهند شد.

وی افزود: سرمایه گذارانی از  کشور‌های آلمان و چین در شهرستان‌های محمود آباد و بابلسر اقدام به سرمایه گذاری کردند که نیروگاه محمود آباد به اتمام رسید و کار ساخت نیروگاه بابلسر نیز رو به پایان است.

قائم مقام برق منطقه‌ای مازندران و گلستان  با بیان اینکه از ۱۱ نیروگاهی که تا سال آینده در مازندران بهره برداری می‌شود ۲ نیروگاه را سرمایه گذاران خارجی خواهند ساخت، گفت: شرکت سرمایه گذاری از کشور کانادا اقدام به خرید زمین در شهرستان آمل و بابل کرده است که انشالله بعد از طی پروسه اداری شاهد احداث نیروگاه در این دو شهرستان هم خواهیم بود.

نیروگاه‌های کوچک و تحولی بزرگ

نیروگاه‌های کوچک و تحولی بزرگ

جک مهندس شرکت چینی با اشاره به وجود متخصصان بومی در مازندران گفت: شرکت چینی سعی بر این داشته تا نیرو‌ها و متخصصان بومی مازندران و تجهیزات ایرانی در ساخت نیروگاه بهره ببرد.

نیروگاه‌های کوچک و تحولی بزرگ

سخی فر نماینده سرمایه گذار آلمانی نیز در این باره می‌گوید: شرکت آلمانی سال‌های اخیر در برخی کشور‌های آسیایی، آفریقایی و اروپایی نیروگاه تولید پراکنده ساخت و مازندران را بستری آماده برای سرمایه گذاری در این زمینه دید.

وی گفت: مرحله اول ساخت این نیروگاه آغاز شد و باتوجه به مساعد بودن شرایط اقتصادی مرحله دوم این پروژه نیز اجرایی خواهد شد.

نیروگاه‌های کوچک و تحولی بزرگ

ذاکری فر مدیر طرح تولید برق منطقه‌ای مازندران و گلستان با اشاره به اینکه خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های خصوصی در قانون برنامه ششم توسعه  کشور دیده شده، گفت: اگر آیین نامه اجرایی مربوطه در شورای اقتصاد هرچه سریع‌تر به تصویب برسد سرمایه گذاران خارجی دیگری نیز برای سرمایه گذاری در استان رغبت و تمایل دارند.

نیروگاه‌های کوچک و تحولی بزرگ

امنیت اقتصادی و شرایط مناسب برای سرمایه گذاری سبب شده است روند سرمایه گذاری در بخش انرژی مازندران سال هیا اخیر شدت بگیرد بگونه‌ای که قرار است تا سال ۱۴۰۳ برای تامین هزار مگاوات برق ۴۰ نیروگاه ۲۵ مگاواتی توسط بخش خصوصی در مازندران ساخته شود.

نیروگاه‌های کوچک و تحولی بزرگ

نیروگاه‌های کوچک و تحولی بزرگ

سارا فرهمندراد

انتهای پیام/ م

برچسب ها: دهه فجر ، وزارت نیرو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار