گروه‌های درگیر یمنی به منظور اجرای بخش از توافق‌نامه‌ای که در مذاکرات صلح سازمان ملل بدست آمد امروز در اردن برای تبادل اسرا گفتگو می‌کنند.

آغاز گفتگوهای گروه‌های درگیر یمنی در اردن برای تبادل اسرابه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از هاآرتص، دو منبع در سازمان ملل اعلام کردند گروه‌های درگیر یمنی به منظور اجرای بخشی از توافق‌نامه‌ای که در مذاکرات صلح سازمان ملل بدست آمده است امروز در پایتخت اردن گفتگو‌های خود را آغاز کردند.

نیرو‌های انصارالله و عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی یمن وارد امان، پایتخت اردن، شدند. آن‌ها در خصوص اجرای بخشی از توافقی که در مذاکرات صلح در ماه دسامبر سال گذشته میلادی در سوئد حاصل شد برای تبادل هزارن اسیر از دو طرف گفتگو می‌کنند.

برخی کشور‌های غربی که برای نیرو‌های دولت مستعفی یمن سلاح فراهم می‌کنند هر دو طرف درگیر را تحت فشار قرار دادند تا بر سر گام‌های اعتمادساز توافق کنند و راه برای یک آتش‌بس گسترده‌تر و روند سیاسی برای پایان دادن به جنگ هموار شود. جنگی که تاکنون بیش از ده‌ها هزار نفر را به کشتن داده و چندین نفر را آواره کرده است.

توافق تبادل اسرا بخشی از اقدامات در راستای اعتمادسازی است و بخش دیگر آن شامل برنامه خروج از شهر بندری الحدیده بود، شهری که شریان زندگی میلیون‌ها نفر از مردمی است که با قحطی روبرو هستند. طبق توافق باید این شهر تحت کنترل نیروی موقت قرار گیرد.

دو طرف لیستی حدود ۱۵ هزار نفری از اسرا را ارائه کردند و نمایندگان گفتند تبادل اسرا از طریق فرودگاه شهر صنعا در شمال یمن که در دست نیرو‌های انصارالله و همچنین فرودگاه شهر سیئون در جنوب این کشور که تحت کنترل نیروی دولت مستعفی است، صورت خواهد گرفت.

سازمان ملل و کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ بر روند تبادل اسرا نظارت خواهند کرد. بنابر گفته کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، انجام این عملیات مستلزم آن است که نیرو‌های دولت مستعفی امنیت آسمان را برای پرواز هواپیما‌ها تضمین کنند.

انتهای پیام/

برچسب ها: یمن ، سازمان ملل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار