میزان فضا‌های ورزشی قبل از انقلاب اسلامی محدود به ۲ مکان ورزشی بود، اما اکنون بعد از چهل سال این تعداد به ۱۸ مکان فعال و ۸ مکان در حال احداث است رسیده که در ماه‌های آتی به بهره برداری می‌رسد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، در تاریخ جهان انقلاب‌های فراوانی به وقوع پیوسته و ضبط شده است، اما تعداد انقلاب هایی که تاثیر و دگرگونی عمیق و همه جانبه بر جامعه خود گذاشته باشد یعنی به اصطلاح همه ارکان جامعه را زیر و رو کرده باشد بسیار اندک است. انقلاب اسلامی ایران از انقلاب‌هایی است که با پیروزی آن ارزش‌های عمده همگی دچار تغییر شد و جامعه با اهدافی نو حرکت خود را به سوی بالندگی ادامه داد . به عبارت دیگر پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در بهمن ۵۷ و روی کار آمدن یک حکومت مردمی در بخش‌های مختلف کشور تغییراتی اساسی شکل گرفت.

تحولات ۴۰ ساله در بخش ورزش کشور

از جمله بخش‌هایی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی تغییر وتحولات در آن به صورت چشمگیری دیده شد بخش ورزش است. ورزش در میان مردم هم  کمی و هم کیفی به صورت بسیار حرفه ای‌ گسترش یافت و سرانه فضا‌های ورزشی افزایش پیدا کرد. از سال ۵۷ به رغم سال‌های جنگ و مقاومت تلاش‌ها برای افزایش امکانات ورزشی وتوسعه ورزش به ویژه دربعد قهرمانی ودرخشیدن در میادین بین المللی بیشتر شد.

بر اساس اعلام تازه‌ ترین آمار اعلامی وزارت ورزش وجوانان " سرانه فضای ورزشی در ایران از سال ۱۳۵۸ که تنها ۲ سانتی متر بود، به مقدار ۷۶ سانتی متر در سال ۱۳۹۶ رسیده است؛ همچنین تعداد روستا‌هایی که زمین ورزشی دارند، طی این مدت از ۱۲ روستا به ۲۲۰۰ روستا افزایش پیدا کرد.  تعداد سالن‌های ورزشی در روستا‌ها در سال ۱۳۵۸ تنها ۵ مورد بود، اما هم اکنون بیش از ۴۰۰ روستا دارای سالن ورزشی هستند.

چهل سال ورزش، چهل سال افتخار

در حال حاضر این وزارتخانه ۸ هزار مکان ورزشی، نیرو‌های مسلح حدود ۷ تا ۸ هزار فضای ورزشی، وزرات تعاون، کار و رفاه اجتماعی حدود ۴۰۰ مجتمع ورزشی و وزارت آموزش و پرورش ۳ هزار فضا و اماکن ورزشی در اختیار دارند علاوه بر این ها، شهرداری‌های سراسر کشور اماکن ورزشی بسیاری را احداث و بهره برداری کرده اند .

رشته‌های مدال آور ایران در المپیک قبل از انقلاب تنها کشتی آزاد و وزنه برداری بود؛ منتها پس از انقلاب رشته‌های دیگری نظیر تکواندو، دو و میدانی و کشتی فرنگی نیز به رشته‌های مدال آور اضافه شدند.

ورزش در آذربایجان غربی

آذربایجان‌غربی در زمینه سرانه فضای ورزشی کشور رتبه بیست و ششم را در اختیار دارد.

چمن گلی مدیرکل ورزش و جوانان آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد،گفت : در حال حاضر (نیمه دوم سال ۹۷) سرانه ورزشی در این استان در مجموع به ۵۷ سانتی‌متر می‌رسد که در بخش سالن‌های سرپوشیده ۱۵ سانتی متر و در سالن‌های روباز ۴۲ سانتی متر است همچنین در مجموع ۶۴۱ مکان ورزشی و ۵۹۶ باشگاه خصوصی در سطح آذربایجان غربی وجود دارد که مردم در آن‌ها به فعالیت‌های ورزشی می‌پردازند. از ۳۹۳ مکان ورزشی متعلق به اداره کل ورزش و جوانان آذربایجان غربی، ۱۲۶ مکان ورزشی در روستا‌ها و ۲۶۷ مکان ورزشی در مناطق شهری واقع است.

وی بابیان اینکه ۶۵۴ هیات ورزشی در ۱۷ شهرستان این استان فعال است و ۹۰ هزار ورزشکار در این هیات‌ها به فعالیت‌های ورزشی می‌پردازند اضافه کرد: تعداد سالن‌های ورزشی در ارومیه ۸۲، اشنویه ۱۴، بوکان ۱۹، پلدشت ۱۱، پیرانشهر ۱۷، تکاب ۱۷، چالدران هفت، چایپاره ۱۶، خوی ۳۹، سردشت ۱۳، سلماس ۲۵، شاهین‌دژ ۱۶، شوط ۱۰، ماکو ۱۶، مهاباد ۲۵، میاندوآب ۳۸ و نقده ۲۸ است.

با احتساب  آمار ارایه شده می‌توان گفت  شهر‌های ارومیه، پلدشت، نقده و چایپاره بهترین وضعیت را از نظر سرانه ورزشی در استان دارند و مهاباد در این زمینه رتبه پنجم را دارد.

اما درباره تعداد ورزشکاران آذربایجانغربی کیومرث پور ایراندوست معاون ورزشی مدیر کل ورزش و جوانان آذربایجان غربی با اشاره به اینکه اطلاع دقیقی از تعداد ورزشکاران استان در سال‌های قبل از انقلاب وجود ندارد به خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، گفت: هم اکنون (نیمه دوم سال ۹۷) ۸۲ هزار ورزشکار سازمان یافته در این استان فعالیت می‌کنندکه ۲۴ هزار و ۵۱ نفرزن و ۵۷ هزار و ۹۸۳ نفر ورزشکار مرد هستند.

و اما ورزش در مهاباد

امکانات ورزشی قبل از انقلاب کم بود. شهرستان‌ها آن زمان از نعمت امکانات ورزشی یا کمتر برخوردار بودند یا اصلا برخوردار نبودند یا اگر هم داشتند محدود به مراکز استان‌ها بود. مثلا در شهرستان مهاباد قبل از انقلاب طبق آمار‌های موجود فقط یک میدان فوتبال خاکی (مشهور به میدان آبیاری احداث در سال ۵۱) و یک مجموعه کوچک وبسیار محدود ورزشی به نام کاخ جوانان وجودداشت که عموم مردم نمی‌توانستند از ان استفاده کنند به عبارت دیگر ورزش در آن زمان به سبب نبود امکانات، گستردگی نداشت. با این کمبود امکانات، ورزش قهرمانی به مخیله کسی خطور نمی‌کرد هرچند که ورزشکاران بومی خوبی در رشته‌های مختلف از جمله فوتبال وبسکتبال وپینگ پنگ نام وآوازه منطقه‌ای در غرب کشور داشتند.

 رئیس تربیت بدنی شهرستان مهاباد، درباره وضعیت ورزش این شهرستان و تحولات صورت گرفته در چهل سال بعد از انقلاب اسلامی در ورزش مهاباد در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، میگوید: انقلاب که پیروز شد ورزش مهاباد وارد دوران متفاوت و جدیدی شد که هرچه بر عمر انقلاب اسلامی افزوده می‌شود به رغم جنگ و نا امنی‌ها امکانات ورزشی و فرصت‌های ورزشی بیشتری برای مردم به ویژه جوانان در همه رده‌های سنی به وجود می‌آمد.

وی ادامه داد:  در حال حاضر سالن سرپوشیده ۲۰۰۰ نفری، سالن کشتی، سالن تنیس روی میز، سالن وزنه‌برداری، سالن ژیمناستیک و سالن رزمی و ۵ سالن چند منظوره در نقاط مختلف شهر بخشی از امکانات فراهم شده برای مردم مهاباد در امر ورزش پس از پیروزی انقلاب اسلامی است.

وی که از قهرمانان کشتی مهاباد در سطح استانی و کشوری بوده درباره وضعیت ورزش مهاباد قبل از انقلاب اسلامی گفت: تمرینات و مسابقات ورزشی مهاباد در سالن کلوپ ورزشی (خانه معلم فعلی) جنب اداره دخانیات و ورزشگاه تختی محل اداره ورزش و جوانان و استادیوم ورزشی* ۲۵ شهریور* استادیوم آزادی فعلی شامل زمین فوتبال خاکی و پیست دو میدانی (خاکه کک) و یک باب باشگاه ورزشی  و محوطه مدارس برگزار می‌شد.

 قادر دانشیار دیگر پیشکسوت اداره کل  ورزش شهرستان  مهاباد که قبل از انقلاب هم سال‌ها رئیس اداره تربیت بدنی وقت بود ، درباره تفاوت وضعیت ورزش مهاباد در دو عصر قبل و بعد از انقلاب اسلامی به خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، گفت: در سال ۱۳۰۶ پس از تشکیل و سازماندهی اداره تربیت بدنی وقت در زیر مجموعه اداره معارف، ۱۴ سال طول کشید تا در مهاباد بخش ورزش شهرستان شکل اولیه پیدا کند.

وی ادامه داد: در سال ۱۳۲۰ (کمی زودتر یادیرتر) ورزش و فعالیت‌های مربوط به آن در اداره فرهنگ مهاباد (آموزش و پرورش) با فعال شدن دایره تربیت بدنی آغاز شد؛ ضمن اینکه بازی‌های متنوع بومی محلی کماکان در روستا‌ها و کوی و برزن‌های شهر معمول و متداول بود، حدودا در دهه دوم ۱۳۰۰ در برخی دبستان‌ها به وسیله دو نفر از مربیان ارمنی (میسیوپیره) و (میسیو کنگرلو) بازی‌های دبستانی و حرکات صف جمع آغازشد.

 دانشیار افزود: دوران ورزش مهاباد با تلاش‌های شادروان عزیز جبلی که از ورزشکاران شایسته رشته فوتبال و مدیر و مسئول باشگاه ورزش فوتبال ورزش و جوانان مهاباد  بود وارد مرحله سازماندهی زیر ساخت‌ها و تشکیلات شد.

وی ادامه داد: با این همه آنچه که مشهود بود کم توجهی بخش  دوره قبل انقلاب دولتی و حکومتی بود، ولی تلاش‌های شخصی دلسوزان بود که ورزش نوپا را درمهاباد استوار نگه می‌داشت به همین دلیل علاوه بر فوتبال رشته‌هایی مانند کشتی، وزنه برداری، پینگ پنگ، دو صحرانوردی، والیبال، ژیمناستیک با ابتدایی‌ترین امکانات به مرور زمان آغاز و گسترش یافت.

سال‌های قبل از ۵۷ میزان فضا‌های ورزشی شهرستان مهاباد محدود به دو ورزشگاه خاکی آزادی و تختی برای کل جمعیت 70 هزار نفری شهرستان بود  .

ورزش در مهاباد پس از پیروزی انقلاب اسلامی

بعد انقلاب و با توجه ویژه به ورزش قهرمانی و همگانی هم اکنون ورزشکاران مهابادی در اکثر رشته‌های ورزشی در رقابت‌های کشوری حضور دارند و در رشته‌هایی مانند قایقرانی، وزنه برداری، رزمی، کاراته، والیبال، ژیمناستیک، کونگ فو، تنیس روی میز، ورزش همگانی، روستای بومی محلی و چند رشته دیگر ورزشکاران مهابادی در تیم ملی عضویت دارند.

در این زمینه قرنی مصطفی پور رئیس اداره ورزش وجوانان مهاباد در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، گفت: در مهاباد هم متناسب با وضعیت، گسترش و توسعه اماکن و زیر ساخت‌های ورزشی و تجهیز آن شتاب گرفت، جوانان و نوجوانان شهر و روستای منطقه مهاباد در سطح وسیع تری روی به ورزش آوردند.

این افق وسیع وپردامنه  ورزش قهرمانی و تلاش برای رسیدن به عناوین ورزشی کشوری وپیراهن تیم ملی در رشته‌های مختلف بود.

قرنی مصطفی پور رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان مهاباد امکانات و اماکن ورزشی احداثی در دوران انقلاب اسلامی را در شهرستان مهاباد به شرح تکمیل و نوسازی سالن ژیمناستیک ،سالن تمرین پینگ پنگ،احداث ساختمان ورزش‌های باستانی ،احداث سالن دوبله ورزش‌های رسمی همراه با ساختمان دفتر جنبی،احداث سالن سوله سقف بلند حجاب،احداث سالن سقف بلند موکریان ،احداث خانه کشتی احداث خانه وزنه برداری ،احداث مهمانسرا،احداث استخر سرپوشیده آبشار،احداث ساختمان اداری واحداث ساختمان تیر اندازی  برشمرد و اضافه کرد:سوله سقف بلند مسابقاتی با ظرفیت ۲۰۰۰ تماشاچی،آغاز اجرای طرح بزرگ تجدید بنا و توسعه آزادی با ظرفیت ۸۰۰۰ نفر،احداث پیست دو و میدانی که به زودی به تارتان مجهز خواهد شد.

همچنین احداث زمین فوتبال در اکثر روستا‌های پرجمعیت،احداث سالن سوله در اکثر روستا‌های پرجمعیت،احداث استادیوم و سالن سقف بلند در بخش خلیفان،احداث استادیوم با زمین چمن مصنوعی و سالن سقف بلند در شهر گوک تپه،بازسازی بخش فوتبال مجموعه ورزشی آزادی (شامل تبدیل زمین به چمن مصنوعی، افزایش ظرفیت جایگاه تماشاگران تجهیز رختکن‌ها و احداث بخش اداری هیات فوتبال از دیگر  رزومه های کاری  خوبی است که به وضوح تفاوت‌های ۴۰ ساله انقلاب اسلامی را با دوران قبل از خود نشان می‌دهد و این یکی از ثمرات انقلاب اسلامی در کشور است.

مهمترین موفقیت‌های ورزشی ۴۰ ساله بعد از انقلاب

مهمترین موفقیت‌های ورزشی، ورزشکاران مهابادی بعد از انقلاب حضور در رقابت‌های کشوری بین المللی آسیایی، جهانی و حتی المپیک بوده است.

قرنی مصطفی پور در این زمینه گفت: ورزشکاران مهابادی در رشته‌های وزنه برداری والیبال، کونگ فو، کاراته، رزمی، قایقرانی، کوهنوردی تنیس روی میز، بدمینتون، در مسابقات مهم داخلی و برون مرزی حضور داشته اند.

در سال‌های دهه ۶۰ کاظم پنجوی در رشته وزنه برداری در مسابقات المپیک و آسیایی حضور یافت و دارنده مقام سوم آسیا شد.

حضور برادران وزنه بردار خوش آتیه احمد و شاهین احمد نژاد در عرصه‌های مختلف از جمله مسابقات آسیایی و جهانی وزنه برداری و کسب مقام‌های دوم و سوم بودند.

حضور فرهاد پیروت پور در تیم ملی والیبال کشورمان وحضور در عرصه‌های مختلف از جمله مسابقات بین المللی کشور‌های اسلامی در کشور مالزی، که تیم ایران اول شد وآقای پیروت پور عنوان فنی‌ترین بازیکن این مسابقات را به خود اختصاص داد.

ورزشکاران مهابادی طی سال‌های گذشته به تناوب در اکثر رشته‌های ورزشی از جمله قایقرانی، کوهنوردی، والیبال، وزنه برداری و مجموع رشته‌های رزمی و ترامپولین و تنیس روی میز در عضویت تیم ملی بوده اند.

علاوه بر این در بخش تیمی هم شهرستان مهاباد دارنده موقعیت‌ها و موفقیت‌هایی  از قبیل حضور تیم‌های والیبال آقایان و بانوان در لیگ دسته یک کشور  و حضور بسکتبال وفوتبال وهندبال در لیگ دسته ۲ کشور است.

هیئت ورزشی فعال در مهاباد

تعداد هیئت‌های ورزشی قبل از انقلاب شاید به تعداد انگشتان یک دست هم نرسیده بود، اما در حال حاضر با ۴۵ هیات ورزشی فعال و ۱۱ هزار ورزشکار سازمان یافته، همواره در مسابقات استانی و کشوری حضورداریم که از این تعداد ورزشکار سازمان یافته تاکنون ۲۵ نفر به اردوی تیم‌های ملی کشورمان راه یافته اند.

سرانه فضای ورزشی مهاباد

رئیس اداره ورزش وجوانان مهاباد در این زمینه در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، گفت:سرانه فضای ورزشی مهاباد ۴۹ سانتی متر است که ۶ سانتی متر آن پوشیده و بقیه روباز است. از لحاظ سرانه فضای ورزشی در جایگاه ۱۴ استان قرار داریم.

وی با اعلام اینکه برای سال ۹۷ بیست و هشت میلیارد تومان برای توسعه فضای ورزشی مهاباد اختصاص یافت که از این میزان ۱۶ میلیارد تومان برای بازسازی و تکمیل استادیوم آزادی این شهرستان هزینه شده است ادامه داد: احداث تالار جوانان با اعتبار یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان، سالن ورزشی جدید با اعتبار دو میلیارد و ۴۰۰میلیون تومان، سالن ورزشی شهر خلیفان با اعتبار یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان، سالن کشتی ومجموعه ورزشی شامل میدان چمن مصنوعی، جایگاه ویژه وسالن شهر گوک تپه با اعتبار ۵ میلیارد تومان به همراه چند پروژه ورزشی کوچک روباز از دیگر طرح‌های اجرایی در شهرستان مهاباد است.

مصطفی پور در جواب این پرسش که در این شهرستان چند سالن ورزشی وجود دارد اینگونه توضیح داد: ۴ سالن سقف بلند چند منظوره ۲۰۰۰ نفری، اتحاد، حجاب، کوثر، سالن‌های تخصصی ژیمناستیک، سالن روستایی کوسه کهریز (رزمی، بوکس و کاراته، جودو، پینگ پنگ، کشتی، وزنه برداری، استخر ((آبشار)) _ زمین فوتبال مجموعه ورزشی آزادی _ زمین تنیس خاکی _ و ۷ زمین فوتبال روستایی؛ از جمله امکانات موجود در این شهرستان است.

نظرمردم و ورزشکاران در باره تفاوت‌های قبل و بعد از انقلاب

احمد نژاد که خود از ورزشکاران قدیمی مهاباد در رشته وزنه برداری است در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، می گوید: دوران قبل از انقلاب اگرچه توجه عموم به ورزش کم بود وکمترمردم به صورت مداوم وهدفمند دنبال ورزش می‌رفتند، اما کمبود امکانات مشهود بود ودوستداران ورزش با وسایل ابتدایی وحتی دست ساز نیاز‌های تمرینی خود را برطرف می‌کردند.

وی ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی کم کم بر امکانات ورزش افزوده شد والان ورزشکاران زیادی درمناطق دور از مرکز وشهرستانی درصحنه‌های ورزشی کشور نقش آفرینی می‌کنند با این همه نباید از نظر دور داشت که هنوز نیاز‌ها و امکانات ورزشی زیادی باید فراهم شود تا استعداد جوانان ایرانی بیشتر خود را نشان دهد.

بخش ورزش بانوان

برای بانوان قبل از انقلاب هیچ امکانات ورزشی در نظر گرفته نشده بود و تنها در تایمی مشخص (البته چند ساعت محدود در هفته) بانوان می‌توانستند از سالن و امکانات استفاده کنند، اما بعد از انقلاب حضور بانوان نه تنها در اماکن ورزشی بیشتر شد بلکه درمسابقات شهری، استانی وکشوری حضور یافتند. حاصل گسترش امکانات حضور خوب بانوان در مسابقات مختلف ورزشی از جمله تنیس روی میز، والیبال، بدمینتون، تکواندو، ووشو، کاراته وفوتسال است.

گولان بابایی یکی از بانوان مهاباد به نام  که حدود ۶۰ سال دارد و برای پیاده روی صبحگاهی به پارک ملت مهاباد امده است در باره ورزش کردن در دو دوره مورد بحث  در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، می‌گوید: در سال‌های دهه ۵۰ ورزش حتی ورزش‌های همگانی بین ۲ درصد زنان هم رواج نداشت، اما پیروزی انقلاب اسلامی نگرش‌ها را تغییر داد وزنان راحت‌تر به صحنه‌های ورزش رفت وآمد کردند آلان ماشالله در مسابقات مختلف چه به صورت تیمی وچه به صورت انفرادی حضورمی یابند وامثال منهم در سطح شهر می‌توانیم ازامکانات ورزش همگانی بهره‌مند شویم.

خانم ابراهیمی که معلم بازنشسته است اینگونه به خاطرات دوران جوانی خود رجوع می کند او به خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، گفت: قبل وحتی اوایل انقلاب هیچ فضای ورزشی به بانوان داده نشده بودفقط یک جایگاه به صورت مختلط که هم آقایان و هم خانوم‌ها از آن استفاده می‌کردند سالن کاخ جوانان نام داشت، ولی بعد از انقلاب کم کم حضور بانوان در عرصه‌های ورزشی پر رنگ‌تر شد.

کمبود سرانه ورزشی بانوان در سطح شهرستان

خانم باباطاهری رئیس هیئت بانوان شهرستان مهاباد درباره وضعیت ورزش بانوان مهاباد در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، گفت: هرچند میزان حضور بانوان درصحنه‌های ورزشی شهرستان قابل قیاس با چهل سال قبل نیست و در شرایط کنونی دسترسی بانوان به امکانات ومکان‌های ورزشی آسان است، اما بازهم کمبود‌های زیادی به چشم می‌آید.

خانم باباطاهری با اعلام اینکه فعالیت‌های ورزشی بانوان درحال حاضردر ۲۳ هیات سازماندهی شده است ، گفت: زنان مهابادی در رشته‌های مختلف ورزشی چه تیمی مثل فوتسال، والیبال یا بسکتبال وچه انفرادی مثل ورزش‌های رزمی، پینگ پنگ وژیمناستیک درعرصه‌های استانی وکشوری صاحب عناوین هستند این درحالی است که تنها یک سالن در اختیار بانوان مهابادی برای ورزش وتمرین است.

به گفته وی فعالیت بانوان در بخش آمادگی حسمانی و ورزش‌های همگانی پررنگتر است به طوری که علاوه بر پارک‌های عمومی، بانوان به حدود ۸۰ باشگاه خصوصی مراجعه می کنند. با همه این کمبود‌ها ومحدودیت‌ها اغلب سالهابانوان مهابادی مقام‌های استانی را به دست می‌آورند و در جایگاه اول استانی قرار می‌گیرند.

شاهو محمدی نگین درخشان این روز‌ها وسال‌های ورزش مهاباد

در ادامه این گزارش حیف است یادی نکنیم از نگین درخشان این روز‌های ورزش مهاباد وآنهم کسی نیست جز شاهو محمدی نوجوانی با یک کروموزوم اضافی وتوانایی‌های خاص،شاهو از برخی ناتوانی‌های جسمی رنج می برد، اما با اراده وپشتکار خودوخانواده اش پی در پی رکورد‌های جالب توجه‌ای راخلق می‌کند.

چهل سال ورزش، چهل سال افتخار

رضایی مسئول ثبت رکورد‌های ورزشی فدراسیون ورزش همگانی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، گفت: این فدراسیون رکورد شاهو را در شنا (پیمودن مسافت ۲ هزار و ۴۸۳ متری در مدت یک ساعت) در مسابقات کشوری ارومیه را علاوه بر ثبت رکورد ملی ایران برای ثبت در کتاب گینس برگزیده است.

شاهو مدال طلا و نقره المپیک ویژه ایرانیان را نیز در کارنامه ورزشی خود دارد و در رشته قایق سواری کایاک هم فعالیت می‌کند.

کلام پایانی

با انقلاب اسلامی که "انفجار نور "بود ایران در مسیر توسعه وپویایی افتاده است. گرچه به دنبال هرتغییر وتحولی بنیادی دریک جامعه وقفه‌ای در رفاه وآسایش کلی آن جامعه پیش می‌آید، اما حرکت چهل ساله انقلاب اسلامی نشان داده روز‌های طلایی وچشم انداز سند توسعه درخشش خودرا آغاز کرده وهر روز این درخشش پررنگتر خواهد بود ورزش کشور حتی در مناطق دور از مرکز ویا کمتر برخوردار هم از این قاعده مستثنی نیست.

انتهای پیام / س خ

گزارش از سپیده خشمن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.