رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: سرشماری زمستانی پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر با شمارش بالغ بر ۳۹ گونه انواع پرندگان در تالاب‌های مهاباد به اتمام رسید.

فاروق سخنور رئیس اداره‌ی حفاظت محیط زیست مهاباد با اعلام اتمام سرشماری زمستانی پرندگان آبزی و کنار آبزی در تالاب‌های مهاباد، خصوصاً پناهگاه حیات وحش تالاب بین المللی کانی برازان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، گفت:  هر سال با شروع فصل زمستان در اواسط دی ماه با حضور کارشناسان استانی و شهرستانی عملیات سرشماری زمستانی به منظور آگاهی از وضعیت جمعیت پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر و بومی با استفاده از تلسکوپ و دوربین‌های چشمی انجام می‌شود.

سخنور گفت: این برنامه به مدت ۳ روز و در بیش از ۸ سایت شامل تالاب‌های بین المللی قوپی بابا علی و کانی برازن، قره قشلاق، یوسفکند، رودخانه و سد مهاباد همچنین در تالاب‌های سواحل جنوبی پارک ملی دریاچه ارومیه شامل تالاب‌های گروس، داشخانه و قوپی قازان در محدوده شهرستان مهاباد انجام شد.

وی افزود: برنامه‌های سرشماری برای آگاهی از تنوع و تعداد پرندگان در زیستگاه‌ها انجام و اطلاعات و نتایج حاصل از سرشماری به اداره کل ارسال و آمار و اطلاعات بلندمدت پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر، به عنوان پایه و اساس بررسی اندازه و روند تغییرات جمعیتی در تدوین برنامه‌های حفاظتی و مدیریتی جمعیت‌های پرندگان مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

وی تاکید کرد: در برنامه امسال ۳۹ گونه انواع پرندگان و در جمعیتی بالغ بر ۵۰ هزار بال پرنده مشاهده و سرشماری گردید که شامل گونه‌های مانند پلیکان سفید، غاز خاکستری، باکلان کوچک، اردک‌های سرسبز، نوک پهن، سرحنایی، تاجدار، خوتکا است.

شایان ذکر است که پناهگاه حیات وحش تالاب کانی برازان با وسعت ۹۲۷ هکتار با داشتن بیشترین فراوانی و غنای گونه‌ای در بین تالاب‌های مهاباد از زیستگاه‌های مهم پرندگان مهاجر زمستان گذر و مهاجر در شمال غربی کشور است.

انتهای پیام / س خ

سرشماری پرندگان آبزی و کنار آبزی شهرستان مهاباد به اتمام رسید

برچسب ها: محیط زیست ، حیات وحش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.