سخنگوی کمیسیون تلفیق گفت: به دولت اجاره داده شد تا 30 میلیارد دلار فاینانس از کشوهای خارجی علاوه بر سهمیه سال قبل داشته باشد.


۳۰ میلیارد دلار فاینانس جدید برای دولت فراهم شده است/ مجوز کمیسیون تلفیق برای دریافت وام ۵ میلیارد دلاری از روسیهبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدمهدی مفتح سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۸ کل کشور در نشست خبری خود با اشاره به مصوبات این کمیسیون گفت: در جلسه کمیسیون تلفیق به دولت اجازه داده شد که تا ۳۰ میلیارد دلار فاینانس یعنی تامین مالی از کشور‌های خارجی علاوه بر باقی مانده سهمیه سال قبل را انجام دهد، بنابراین ۳۰ میلیارد دلار فاینانس جدید برای دولت فراهم شده است.

وی افزود: د‌ر بند دیگری از مصوبه مذکور مقرر شد که از این ۳۰ میلیارد دلار ۵ میلیارد دلار بر‌ا‌ی اخذ وام از دولت روسیه بر‌ا‌ی اجرای پروژه‌های عمرانی تخصیص پیدا کند و ۵ میلیارد دلار امکان وام گرفتن دولت از دولت روسیه فراهم شو‌د.

مفتح تصریح با بیان اینکه د‌ر رابطه با انتشار اوراق مختلف مشارکت و اوراقی که د‌ر سقف مختلف وجود د‌ارد اظهار کرد:  تصویب شد که شرکت‌های دولتی تا سقف ۴۵ هزار میلیارد ریال اوراق ما‌لی اسلامی با تضمین بازپرداخت اصل و سود توسط خودشان امکان انتشار داشته باشند که به این ترتیب دولت مجاز است تا سقف ۲۹۰ هزار میلیارد ریال اوراق ما‌لی اسلامی تسویه نشده، منتشر شو‌د تا بتواند بدهی‌های خود ر‌ا از این طریق تسویه کند.

وی افزود: همچنین شهرداری‌ها کل کشور و سازمان‌های وابسته با تأیید وزارت کشور مجاز هستند تا سقف ۸۰ هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت با تضمین اصل و سود توسط خود شهرداری‌ها منتشر کنند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق ادامه داد: بر اساس مصوبه دیگر کمیسیون، اسناد خزانه اسلامی با حفظ قدرت خرید و سررسید تا سه سال ۱۳۰ هزار میلیارد ریال اجازه د‌ا‌ده شد که دولت این اسناد را منتشر کند.

مفتح اضاقه کرد: همچنین تا سقف ۲۰ هزار میلیارد ریال اسناد تسویه خزانه جهت تهاتر بدهی‌های قطعی دولت با اشخاص حقیقی و حقوقی با مطالبات آنها انجام شو‌د یعنی افرادی که از دولت مطالبه دارند و از طرف دیگر بدهی به شرکت‌های دولتی دارند تا سقف ۲۰ هزار میلیارد ریال از اسناد خزانه بتوانند تهاتر کنند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: یکی از مکانیزم‌هایی که در چند سال اخیر موثر بوده اوراقی است که با سررسید کمتر از یک سال توسط دولت منتشر می‌شود تا بتواند پرداخت‌هایی که در دولت به پیمانکاران اختصاص می‌یابد استمرار داشته باشد لذا کمیسیون اجازه داد تا دولت برای استمرار پرداخت خزانه داری کل کشور تا ۱۰۰ هزار میلیارد ریال اسناد خزانه با سررسید کمتر از یک سال منتشر کند.

وی افزود: برای تسویه اوراقی که در سال‌های قبل منتشر شده و شرایط آنها به سال ۹۸ می‌رسد کمیسیون اجازه داده تا دولت بتواند ۵ هزار میلیارد ریال اوراق مالی اسلامی منتشر کند، همچنین برای سرمایه گذاری در طرح‌های نفت و گاز با اولویت میانگین مشترک وزارت نفت مجاز است با تصویب شورای اقتصاد اوراق مالی اسلامی را به صورت ریالی یا ارزی در سقف ۳۵ هزار میلیارد ریال منتشر کند.

مفتح تصریح کرد: آنچه دولت می‌تواند از این اوراق در سال ۹۷ استفاده کند باید حداکثر معادل رقمی باشد که در برنامه ششم توسعه پیش بینی شده، دولت مجاز شد تا ۵۰۰ هزار میلیارد ریال از بدهی‌های خود را به سازمان تأمین اجتماعی و صندوق‌های بازنشستگی لشکری و کشوری از این طریق تسویه کند و برای اینکه بتوان بار بدهی دولت را به سازمان تأمین اجتماعی و صندوق‌های بازنشستگی لشکری و کشوری کاهش دهیم، کمیسیون تلفیق مصوب کرد که دولت از طریق حق الامتیاز و حقوق مالکانه و همچنین تأمین خوراک انرژی در واحد‌های تولیدی این سازمان‌ها که در مناطق ویژه اقتصادی ایجاد شده و از طریق واگذاری پروژه‌ها و طرح‌های عمرانی که دولت در دست اجرا دارد و واگذاری خانه‌های سازمانی که بر اساس قوانین دولت باید آنها را به فروش برساند بدهی‌های خود را کاهش و تسویه کند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه بیان کرد: مقرر شد که تا ۲۰۰ میلیارد ریال از بدهی‌های دولت به اشخاص حقیقی، حقوقی اعم از تعاونی یا خصوصی از محل تحویل نفت خام به این اشخاص با قیمت بورس انرژی تسویه شود.

وی ادامه داد: در مصوبه دیگری برای کمک به فضا‌های آموزشی مقرر شد که ۱۰ هزار میلیارد ریال اوراق مالی اسلامی جهت تکمیل و تشخیص فضا‌های آموزشی به سازمان نوسازی مدارس تخصیص یابد همچنین برای کمک به طرح توسعه دانشگاه تهران مقرر شد تا سقف ۱۰ هزار میلیارد ریال از املاک وزارت راه در محدوده شهر تهران به دانشگاه تهران و علوم پزشکی برای تکمیل طرح اختصاص یابد.

مفتح افزود: همچنین قرار شد که در ازای هر مترمکعب فروش آب شرب مبلغ ۲۰۰ ریال از مشترکان آب دریافت شود که این رقم علاوه بر نرخ آب بهای مصرفی است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: از هر واحد مسکونی شهری در ازای گاز دو هزار ریال و در ازای برق هزار ریال دریافت شود و برای واحد‌های تجاری اعم از مصرف گاز یا برق مبلغ ۱۰ هزار ریال دریافت شود و با این منابع پولی واحد‌های مذکور در برابر آتش سوزی و خطرات احتمالی بیمه شوند، لازم به ذکر است که این ارقام برای روستا‌ها ۵۰ درصد ارقام شهری خواهد بود.

وی گفت: قرار شد تا سازمان امور مالیاتی از فروش کالا‌هایی که مصرف آنها موجب پسماند مخرب در محیط زیست می‌شوند عوارض دریافت کند همچنین جهت تأمین منابع مالی برای توسعه صنعت هسته‌ای فناوری‌های نوین کوآنتومی و گداخت‌های هسته‌ای وزارت نیرو موظف شد ۲۰ درصد برق دریافتی از نیروگاه برق اتمی بوشهر را در سبد برق صادراتی قرار دهد و تا رقم ۱۲ هزار میلیارد ریال به این امر تخصیص پیدا کند.

مفتح اضافه کرد: مقرر شد که تمام صاحبان مشاغل پزشکی، دامپزشکی، داروسازی و پیراپزشکی که مجوز فعالیت آنها توسط وزارت بهداشت، نظام پزشکی یا نظام دامپزشکی صادر می‌شود از پایانه‌های فروشگاهی استفاده کنند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: همچنین دولت مجاز شد که در بازارچه‌های مرزی کشور بنزین را با نرخ ترجیحی ارائه کند، همچنین در مصوبه‌ای دیگر مقرر شد تمامی مراکز درمانی که حساب بیمار را صادر می‌کنند ۱۰ درصد از مبلغ دستمزد پزشک را مستقیما به حساب سازمان امور مالیاتی بابت علی الحساب مالیات آن پزشک واریز کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۱ ۲۵ دی ۱۳۹۷
روسیه نمیخواد وام بده پول خودمون رو که واسه نیروگاه اضافه گرفته برگردونه ، وام پیشکشش!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۳ ۲۵ دی ۱۳۹۷
اين 30 ميليارد دلار جيب كي ميره؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۶ ۲۵ دی ۱۳۹۷
دریافت وام خارجی؟
آخرین اخبار