عارف گفت: امروز برای تولید ثروت از علم باید به فناوری ارزش و بها بدهیم. عارف بیان کرد: باید تلاش کنیم هم عرضی رشته‌های مهارتی و مهندسی

لزوم هم ارز بودن رشته‌های مهندسی و کاربردی/ راه تولید ثروت از علم از راه فناوری استبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا عارف رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در آیین تجلیل از دانش آموختگان دانشگاه جامع علمی کاربردی استان تهران که امروز در تالار وزارت کشور برگزار شد، اظهار کرد: سال ۶۲ دانشگاه‌های بزرگ را مجبور کردیم که دانشجوی کاردانی بگیرند تا بدانند این رشته‌های علمی کاربردی اهمیت دارند اما متاسفانه این سیاست با شکست مواجه شد، زیرا اساتید دانشگاه‌ها توانایی این که بتوانند در دوره‌های کاردانی عملکردی خوب داشته باشند، را ندارند.

عارف بیان کرد: در سال ۶۸ رفتار گروه و دانشگاه‌ها را در حوزه مهندسی بازنگری کردیم و مشاهده شد بخشی از مسیر کار اشتباه بوده است و احساس کردیم نمی‌توان پاسخ نیاز‌های صنعت را داد، به همین دلیل یک گروه مستقل علمی کاربردی ایجاد شد، همچنین باید از تمام ظرفیت‌ها و امکانات کشور استفاده کرد و در همین راستا در سال ۷۰ شورای ستاد راهبردی ایجاد شد.

وی افزود: در آن زمان تشکیل دانشگاه علمی کاربردی توسط مرحوم حجت الاسلام رفسنجانی مطرح شد و دانشگاه در سال ۷۱ به تصویب شورای گسترش رسید.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اظهار کرد: وقتی دانشگاه تاسیس شد بحث جدی ادامه تحصیل دانشجویان مطرح شد که به سه دسته ناپیوسته کاردانی، کاردانی به کارشناسی و کارشناسی ارشد رسیدیم. برای ایجاد انگیزه در فارع التحصیلان بحث مدرسین در phd ایجاد شد.

باید هم عرضی رشته‌های مهندسی و رشته‌های کاربردی رعایت شود

وی گفت: باید تلاش کنیم هم عرضی رشته‌های مهندسی و رشته‌های کاربردی رعایت شود حتی به نفع رشته‌های مهارتی باید تصمیم گیری کنیم؛ امروز برای برنامه‌های توسعه و پیشرفت و حتی چالش‌های صنعت همه رشته‌های علمی کاربردی و مهندسی عملی است و آن‌ها را نیاز داریم. ما قصد نداریم به رشته‌های نظری کم بها بدهیم، ولی صنعت امروز و بخش خدمات و حتی گرفتاری‌های اداری و اگر بخواهیم کلی‌تر طرح کنیم، یکی از بحث‌های جدی ما در اجرای ۵ برنامه گذشته، بحث بهره وری بوده است.

وی افزود: شاخص بهره وری یک وضعیت نامناسب و نامطلوبی را دارد و وقتی به طور جدی به مسئله بهره وری بپردازیم به همین جا ختم می‌شود که ما خلا داشتن متخصصین مهارتی در کنار دانش، نمی‌خواهیم به دانش کم بها بدهیم، را حس می‌کنیم.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: خوشبختانه برای حفظ این جایگاه تقریبا اسناد بالا دستی نظام، به‌طور خاص سیاست‌های کلی و برنامه‌های توسعه‌ای را داریم. یکی از سیاست‌های مهم که امروزه همه جا مطرح است سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی است اولویت اقتصاد را پذیرفتیم و سیاست کلی اقتصاد هم مترقی‌ترین سیاست‌ها برای پویایی اقتصاد، پایداری اقتصاد در رشد بالای هفت درصد و بعضا هشت درصد که ما در برنامه سند چشم انداز به اتکای امکانات داخلی داریم.

عارف گفت: بیشتر بحث پایدار سازی و مقاوم سازی اقتصاد است در رابطه با آسیب‌ها چالش‌هایی که گاهی درونی و گاهی عموما از بیرون به ما تحمیل می‌شود که امروز مشخصا می‌بینیم تحریم‌های ظالمانه غیر اخلاقی و غیر منطقی که آمریکا بر ما تحمیل کرد.

وی بیان کرد: در بخش ۲ سیاست‌های کلی اشتغال، افزایش نیروی انسانی ماهر و متخصص متناسب با بازار کار و توامان کردن آموزش و مهارت مطرح شده است. متاسفانه ما در دانشگاه‌های کلاسیکمان نمی‌توانیم آموزش و مهارت را توام کنیم منابع مورد نیاز تجهیزات و امکانات مورد نیاز را امکان ندارد در دانشگاه‌های کلاسیک مثل دانشگاه تهران توام کرد باید این‌ها توام شوند تا ما به برنامه هایمان برسیم.

رشته‌های مهارتی، زیر بنای رشد فناوری

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: در سیاست‌های علم و فناوری توجه شده است، زیرا زیر بنای رشد فناوری را رشته‌های مهارتی می‌دانیم اگرچه در توسعه علم هم قطعا ضعیف هستیم، اما در این قضیه ۲ اولویت فناوری داریم و بنابراین است که علم تولید شده را به ثروت تبدیل کنیم. راه تولید ثروت از علم، از طریق فناوری است و امروز قطعا اولویت نظام علمی کشور توسعه فناوری است.

عارف اظهار کرد: امروز خوشبختانه عملکرد دانشگاه خوب است و بیش از یک میلیون و ۶۹۰ هزار فارغ التحصیل دارد. کاری بسیار ارزشمند است علی رغم مشکلات و مسائلی که در جامعه آموزش علمی کاربردی با آن رو به رو هستیم.

وی گفت: اقداماتی ارزشمند که رئیس دانشگاه تحت عنوان اصلاح ساختار و با رویکرد ارتقای جایگاه علمی و مهارتی دانشگاه انجام داده رویکردی بسیار دقیق است.

چالش مدیریتی، یکی از چالش‌های عصر امروز

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اگر علت عدم موفقیت برنامه‌های گذشته به خصوص در صنعت را بررسی کنیم علت کمبود نیرو‌های کاردان و کارشناس مهارتی است. اگر می‌توانستیم مشاغل را متناسب با وظایف و مسئولیت‌های لازم آشنا کنیم نظام اداری ما این و ضعیت را نداشت و دانشگاه علمی کاربردی باید یکی از اولویت هایش را بحث جدی نظام اداری یا نظام مدیریتی قرار دهد، زیرا یکی از چالش‌های امروز ما چالش مدیریتی است.

عارف بیان کرد: در آستانه ورود به دهه پنجم انقلاب هستیم و مردم چهار دهه با انقلابشان و حضورشان همراهی کردند، باید یک تحول اساسی در نظام اداری ایجاد شود. ابزار این کار یک نظام علمی کاردانی و مهارتی است و ما مشکلی که در چیدمان داریم شایسته سالاری در همه رده‌های مدیریتی است و هنگام انتخاب عملا شایسته سالاری را به دلیل اینکه نیرو‌های کاردان و شایسته‌ای که لازم باشد پست را بگیرد به اجبار کنار می‌گذاریم.

وی در خطاب به رئیس دانشگاه گفت: من آمادگی نه تنها مجلس را بلکه به نیابت از دولت، آمادگی دولت و همه نهاد‌های حاکمیتی دولت را برای ارتقای جایگاه دانشگاه اعلام می‌کنم شما طرح هایتان را به ما بدهید ما در کمیسیون آموزش مجلس با دعوت از دولت و نمایندگان شورای عالی انقلاب فرهنگی یک طرح جامع را برای ارتقای جایگاه و دادن سهم و نقش بیشتر به دانشگاه در آموزش عالی اعلام می‌کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار