هزاران تن از مردم صربستان در ششمین هفته اعتراضات به سیاست‌های رئیس‌جمهور این کشور شب گذشته به خیابان‌ها آمدند.

به گزارش  گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، تظاهرات هزاران شهروند صرب در اعتراض به سیاست‌های  الکساندر ووچیچ، رئیس‌جمهور صربستان و حزب حاکم او در پارلمان، شب گذشته در مرکز بلگراد، پایتخت این کشور و چند شهر دیگر ادامه یافت و وارد ششمین هفته خود شد.

بر این اساس، بیش از 40 هزار معترض در شهرهای بلگراد، نوی، ساد و نیس شب گذشته به خیابان ها آمدند. معترضان خواستار آزادی رسانه ها، پایان دادن به سرکوب  و بازداشت روزنامه نگاران و چهره های مخالف دولت و شفاف سازی معاهدات مخفی با دولت کوزوو هستند.

اعتراضات به سیاست های ووچیچ از 6 هفته پیش در شهرهای صربستان آغاز شده است و شب گذشته نیز با حضور هزاران نفر در خیابان ها ادامه یافت. اتحادیه صربستان که سازمانی متشکل از 30 گروه و حزب مخالف دولت ووچیچ است، این اعتراضات را سازماندهی می‌کند. تشدید اعتراضات در صربستان موجب نگرانی مقامات دولتی این کشور در آستانه سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه شده است. پوتین قرار است روز پنجشنبه به صربستان سفر کند.

برخی از معترضان با حمل بنرهایی که روی آن تصویر یک پیراهن خونی بود به ماجرای حمله به «بروکو استفانوویچ»، رهبر چپ گرای این کشور در نوامبر گذشته اعتراض داشتند. آنها معتقدند ووچیچ با اظهارت خود علیه منتقدان دولت، موجب تشدید اقدامات سرکوبگرانه شده است.

شهروندان صرب همچنین ووچیچ را متهم کرده اند که با کوزوو به صورت پنهانی وارد مذاکره شده است؛ پیش شرطی که زمینه پیوستن صربستان به اتحادیه اروپا را فراهم می کند.کوزوو که در گذشته بخشی از صربستان بود و در سال ۲۰۰۸ پس از جنگ های خونین استقلال خود را اعلام کرد، در سال ۲۰۱۳ متعهد شد تا تمامی مسائل حل نشده با صربستان برطرف شوند، با این حال پیشرفت کمی در این زمینه حاصل شده است.

رئیس جمهور صربستان پیشتر اعلام کرده بود که آماده برگزاری همه پرسی برای سنجش میزان محبوبیتش میان مردم است. با این حال، مخالفان او خواستار ایجاد شرایط عادی پیش از برگزاری همه پرسی هستند.

اعتراضات مردم صربستان علیه دولت وارد هفته ششم شد+تصاویر

اعتراضات مردم صربستان علیه دولت وارد هفته ششم شد+تصاویر

اعتراضات مردم صربستان علیه دولت وارد هفته ششم شد+تصاویر

اعتراضات مردم صربستان علیه دولت وارد هفته ششم شد+تصاویر

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار