کارشناس مسائل سیاست خارجی گفت: ایران نباید در قبال برگزاری نشست های ضد ایرانی رویکردی منفعلانه اتخاذ کند.

مخاطره امنیت نفتی اتحادیه اروپا باید در دستور کار قرار گیردبه گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، چندی پیش اعلام شد که قرار است نشستی با محوریت ضد ایرانی در لهستان و تحت مدیریت آمریکا برگزار شود. "مایک پمپئو" وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که این کنفرانس قرار است به میزبانی لهستان و در هفته آخر بهمن ماه در کشور لهستان برگزار شود.

در راستای بررسی جزئیات این نشست و چرایی برگزاری چنین همایشی در لهستان گفت‌وگویی با عباس مقتدایی کارشناس مسائل سیاست خارجی انجام شده که در ادامه آمده است.

عباس مقتدایی کارشناس مسائل سیاست خارجی  درگفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اعلام خبر برگزاری همایش ضد ایرانی در لهستان  اظهار کرد: برگزاری کنفرانس‌هایی در این سطح که درواقع نوعی همگرایی و اتحاد ضد ایرانی را دنبال می کند بیش از هرچیز نشان دهنده عمق کینه و دشمنی نظام سلطه با ساختار رو به پیشرفت نظام جمهوری اسلامی ایران است.

وی ادامه داد: اگرچه که در سال‌های اخیر همواره شاهد برگزاری چنین کنفرانس‌ها و رویکردهایی از این دست بر ضد جمهوری اسلامی ایران بودیم و این اقدام تازه‌ای نیست، اما این موضوع که چرا در این مقطع زمانی که اتحادیه اروپا باید از یک سو  به دنبال حفظ برجام بوده و از سو دیگر به دنبال ایجاد راهکار‌هایی برای استقلال خود از آمریکا باشد، شاهد اعلام خبر برگزاری چنین همایشی در اروپا هستیم و این امر نشان دهنده سلطه آمریکا آن هم در درون خود اتحادیه اروپا است؛ همچنین خبر برگزاری این همایش نشان می‌دهد که اروپا همچنان اسیر سیاست‌های واشنگتن بوده  و دنباله روی یک قدرت بزرگ‌تر است.

مقتدایی برگزاری همایش ضد ایرانی در لهستان را نمایانگر دست برتر جمهوری اسلامی ایران در منطقه دانست و تشریح کرد: برپایی همایش در لهستان گویای نفوذ کشورمان در منطقه و حتی کشور‌های غربی است. همچنین چنین نشستی نشان دهنده شدت استیصال غرب بوده چراکه امروز آنها در تلاش اند تا به ایجاد وحدتی بر ضد ایران دست یابند. از همین‌رو برگزاری برگزاری این همایش و تلاشی که کاخ سفید در راستای برگزار‌ی آن انجام می‌دهد را باید به عنوان یکی از دستاورد‌های مهم قدرت جمهوری اسلامی ایران تلقی کرد.

کارشناس مسائل سیاست خارجی ادامه داد: پس از فروپاشی اتحادیه جماهیر شوروی اروپا کماکان نتوانست به عنوان یک قطب تمام عیار ظهور  کند و حال ایالات متحده آمریکا در تلاش است تا از این فرصت در جهت دستیابی به هدف خود در زمینه مدیریت جهان استفاده کند.

مقتدایی با اشاره به ابعاد دیگر برگزاری همایش لهستان گفت: این همایش از یک سو نشان دهنده همگرایی آمریکا و اروپا برای مقابله با ایران بوده  و از سوی دیگر نشان دهنده افزایش قدرت ایران است. چراکه امروز واشنگتن درحال اعمال بیشترین تحریم‌ها بر ضد ایران بوده و چون به اهداف مورد نظر برنامه ریزی شده  دست نیافته است، به دنبال ایجاد نوعی وحدت میان خود و کشور‌های اروپایی در زمینه مقابله با ایران بوده و همچنین درصدد است تا پیوستن اتحادیه اروپا به این روند را تسریع بخشد.

وی ادامه داد: در همین راستا اگرچه برگزاری نشست ضد ایرانی در لهستان نوعی اقدام خصمانه بر ضد ایران تلقی شده و باید تمام کشو‌های شرکت کننده در آن با واکنش تنبیهی تهران مواجه شوند، هرچند اصل برگزاری چنین همایشی بیان گر قدرت و اثرگذاری جمهوری اسلامی ایران در منطقه است، اما باید تلاش کنیم تا در سطح بین المللی مانع از ایجاد اجماع‌های این چنینی بر ضد تهران شویم.

کارشناس روابط بین الملل در رابطه با واکنشی که تهران باید در برابر برگزاری همایش‌هایی با محوریت ضد ایرانی داشته باشد، عنوان کرد: به نظر می‌رسد که رییس جمهور ایران باید از ابزار نفت در جهت مقابله با تحریکات آمریکا و اروپا بهره بگیرد.

وی ادامه داد: به عقیده من ما نباید از ابزار اثرگذاری مانند نفت  غفلت کنیم. در چنین مواردی ایران باید به سرعت واکنش نشان داده و گذر نفت از خلیج فارس و تنگه هرمز را به عنوان یکی از امتیازات خود به رخ کشور‌های غربی بکشد. همچنین سیاست های ما نباید منفعلانه باشد،

مقتدایی در پایان خاطرنشان کرد: لهستان  یکی از ضعیف ترین اعضا اتحادیه اروپا محسوب می شود که  تحت تاثیر قدرت‌های بزرگی نظیر آمریکا قرار می گیرد و شاید سایر کشور‌های اتحادیه از ترس تیره شدن روابطشان با تهران از زیر برگزاری نشست ضد ایرانی شانه خالی کردند و به نوعی می توان گفت که همواره کشور‌های ضعیف‌تر تحت تاثیر کشور‌های سلطه گر قرار می گیرند و پذیرش برگزاری نشست ضد ایرانی از سوی لهستان هم بیانگر همین امر است.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: لهستان ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار