عضو هیئت مدیره انجمن اوتیسم کاشان گفت: در این شهرستان کار خاصی برای بچه های اوتیسم صورت نگرفته است و برای مشکلات این گروه از بیماران نسبت به شهرهای دیگر عقب‌ماندگی داریم.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،محمود قطبی فرد، عضو هیئت مدیره انجمن اوتیسم کاشان، در نشست با خبرنگاران گفت: بسیاری از پزشکان از درمان بچه های اوتیسم خودداری می کنند و مسوولان هم برای بچه های اوتیسم حمایت‌های تخصصی ندارد.

وی تاکید کرد: بسیاری از اقلام دارویی در بخش بیماری های خاص ثبت نشده است و تحت پوشش هیچ بیمه ای نیست.

به گفته وی، تاکنون ۱۰۰ نفر بیمار اوتیسم در کاشان شناسایی شده و حدود ۵۰ نفر نیز شناسایی نشده اند.

عضو هیئت مدیره انجمن اوتیسم کاشان، با اشاره به اینکه نسبت کودکان اوتیسم، در جهان ۶۵ به یک در جهان است گفت: بسیاری از مردم بیماری اوتیسم را نمی شناسند و علائم آن را نمی‌دانند.

فرصت طلایی شناسایی اوتیسم 12ماهگی تا سه سالگی است

قطبی فرد، تصریح کرد: اگر در فرصت طلایی 12 ماهگی تا سه سالگی اختلالات عصب شناسی تشخیص داده شود، باعث برگشت بیمار به زندگی می شود اما تشخیص با تأخیر سبب می‌شود فرصت های طلایی درمان از بین برود.

وی، در ادامه افزود: اوتیسم، یکی از اختلالات دوران کودکی است که مانع از گسترش ارتباطی فرد می‌شود و علت آن مشخص نشده اما تحقیقات، عملکرد غیر عادی مغز و زمینه‌های ژنتیکی را از جمله ریشه های این بیماری می‌داند.

به گفته وی، نشانه های بیماری اوتیسم، بر اساس ۱۵ رفتار خاص از قبیل بی تفاوتی به اطرافیان و کناره‌گیری از محیط، واکنش به نام خود ندارد و با ناشنوایی اشتباه می شود، ناراحتی شدید از بی نظمی اشیا، نداشتن تماس چشمی با دیگران، نداشتن بازی عملکردی و بی علاقه به بازی های گروهی همراه با تکرار رفتار است که در کودکان عادی دیده نمی‌شود.

علائم بیماری اوتیسم

این فعال اجتماعی، یادآورشد: بیماران اوتیسم علامتهایی دارد مثل اینکه در مقابل خنده دیگران واکنشی ندارد و از نظر تظاهرات چشمی ناتوان هستند، وانمود سازی ندارند و از تماس اجتماعی اجتناب می‌کنند، واکنش به صدای محیط ندارند. فعالیت هدفمند ندارد، از تقلید ناتوان هستند، به دستورات کلامی واکنشی ندارد و برای درک معنا دچار مشکل میشوند.

قطبی فرد، افزود: بیماران اوتیسم از کلمات گوناگون استفاده نمی کنند، بی میل به بغل شدن هستند، از اشارات بدنی و زبان بدن استفاده نمی‌کنند، بی توجه به بازی های جدید هستند و تمرکز حواس لحظه ای ندارند.

وی با تاکید بر اینکه بسیاری از خانواده ها با مشاهده این رفتار در کودکان خود، توجهی نداشته و آن را طبیعی می دانند گفت: هر کدام از آنها نشانه یک عارضه است که عدم شناسایی فرصت طلایی درمان به سختی است و در بزرگسالی قابل درمان نیست.

شایان ذکر است: انجمن اوتیسم کاشان از سال ۱۳۹۰ با هدف خدمت به خانواده‌های دارای بیمار اوتیسم در بخش‌های چهارگانه آموزش، پژوهش، توانبخشی و حمایت‌های مالی و مشاوره ای تاسیس شده است.

 

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.