خبرگزاری رویترز در مطلبی به بررسی علل بحران در صنعت جت‌های خصوصی در عربستان و کاهش اشتیاق سعودی‌ها برای خرید آن‌ها پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز،  اقدامات سرکوبگرانه محمد بن سلمان، ولیعهد آل سعود در سال 2017 و بازداشت ده ها شاهزاده، تاجر، نویسنده و فعال عربستانی، موجب سقوط صنعت جت‌های خصوصی پادشاهی سعودی به ورطه بحران شده است. این رویه به شدت باعث کاهش سرمایه گذاری خصوصی ثروتمندان سعودی در این بخش شده است.

بر اساس گزارش رویترز،  ده ها فروند جت خصوصی متعلق به افراد و شرکت های چارتر که ارزش آنها بالغ بر صدها میلیون دلار است در گوشه و کنار فرودگاه های شهرهای جده و ریاض سرگردان هستند. برخی از این جت ها که در مالکیت خصوصی میلیاردرهای سعودی بودند، پس از اجرای طرح به اصطلاح مبارزه با فساد اقتصادی بن سلمان و بازداشت تجار و مقامات دولتی، تصاحب شده و پس از بازداشت مالکان آنها، در حال حاضر،  بخشی از دارایی های سلطنتی سعودی محسوب می شود.

تعداد دیگری از این جت های خصوصی متعلق به سعودی هایی است که ممنوع الخروج هستند و یا به منظور جلوگیری از نمایش ثروتشان از سفر با آنها خودداری می کنند. برخی دیگر نیز از بیم جانشان از سفر با جت های خصوصی شان امتناع می ورزند.

به گفته برخی منابع آگاه، شمار این هواپیماها در فرودگاه های بزرگ عربستان بالغ بر 70 فروند هستند که شامل جت های بمباردیه، گالف استریم و هواپیماه ای بوئینگ و ایرباس هستند که معمولا مصارف تجاری دارند ولی در عربستان مصرف خصوصی دارد. همچنین برخلاف هواپیماهای تجاری، جت های خصوصی با شکاف های زمانی ورود و خروج محدود نمی شوند و همین سفر آنها را تسهیل می کند.

تا دسامبر سال 2018 تعداد جت های خصوصی ثبت شده در عربستان 129 فروند گزارش شده که نسبت به سال قبل از آن کاهش داشته است.

برخی منابع معتقدند شاهزادگان سعودی با هواپیماهای تجاری به سایر کشورهای عربی همچون بحرین و امارات سفر می کنند و از آنجا با جت های خصوصی به مقصد مورد نظر خود می روند. تولیدکنندگان هواپیما نیز با انتشار آمارهای جدیدی از کاهش اشتیاق سعودی ها برای خرید جت های خصوصی خبر داده اند.

به نظر می رسد تاثیر سرکوب چهره های شناخته شده سعودی  همزمان با پایین آمدن بهای نفت، اعتماد سرمایه گذاران را مختل کرده و موجب سلب اطمینان از سیاستهای بن سلمان در این کشور شده است. محمد الجدعان، وزیر دارایی عربستان سعودی در ماه گذشته اعلام کرد دولت با اجرای طرح مقابله با فساد بیش از 50 میلیارد ریال عربستان [13.33 میلیارد دلار] ثروت تصاحب کرده است. این در حالی است که گفته می شود هدف دولت عربستان از اجرای این طرح به دست آوردن بیش از 100 میلیارد دلار از محل دارایی های نقدی شاهزادگان سعودی است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار