رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس گفت: برای سال ۱۳۹۸ هیچ راهی جز شفافیت بودجه‌ای نداریم.


چه کسی بر بودجه ۵۳ هزار میلیارد تومانی شرکت ملی نفت نظارت دارد؟/هیچ راهی جز شفافیت بودجه‌ای نداریمبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حمیدرضا حاجی بابایی در صحن علنی امروز چهار‌شنبه (۱۹ دی ماه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود، گفت: درود خدا بر ملت ایران که با تمام مشکلات، عاقلانه و عادلانه مشکلات را تحمل کرده‌‎اند و همه کاستی‌‎های مدیریتی و سوء مدیریتی را به خاطر اصل نظام تحمل می‌کنند.

وی افزود: لایحه بودجه سال ۹۸ در مجلس است، اگر به یاد داشته باشید دو سال قبل در همین مجلس بین بنده و نماینده دولت بحثی بود که درآمد ما از هدفمندی یارانه‌ها ۳۱ هزار میلیارد تومان است یا ۸۷ هزار میلیارد تومان؛ به همین دلیل رئیس مجلس دیوان محاسبات را به عنوان حاکم بین این دو نظر قرار داد که دیوان محاسبات هیچ یک از این دو رقم را نپذیرفت و رقم ۳۶ هزار میلیارد تومان را تأیید کرد.

نماینده مردم همدان و فامنین  تصریح کرد: به این ترتیب بود که سال گذشته رقم ۱۱۰ هزار میلیارد تومان در بودجه مصوب شد؛ این بار نیز در بودجه برای سال آینده رقمی معادل ۱۴۲ هزار میلیارد تومان در تبصره ۱۴ بودجه دیده شد و این یک نمونه کار کردن در مجلس است که شفافیت باعث شد این درآمد‌ها در بودجه آورده شود.

وی افزود: اگر یادتان باشد سال‌ها نماینده‎های دولت در تلویزیون عنوان می‌کرد که ما پولی برای یارانه دادن نداریم چرا که ۳۱ هزار میلیارد تومان می‌‎گیریم و ۴۲ هزار میلیارد تومان می‎پردازیم، اما چرا این روز‌ها دیگر حرفی نمی‎زنند، بخاطر اینکه ما نمایندگان در یک مورد اراده و شفاف سازی کردیم.

حاجی بابایی گفت: برای سال ۱۳۹۸ هیچ راهی جز شفافیت بودجه‌ای نداریم، در طول دهه‌های گذشته چه کسی ۱۴.۵ درصد فروش نفت که به دلار در اختیار شرکت ملی نفت قرار گرفته را محاسبه کرده است؛ با دلار ۸ هزار تومان در سال آینده در شرایط تحریمی، ۶.۶ میلیارد دلار در اختیار شرکت نفت قرار خواهد گرفت که رقمی معادل ۵۳ هزار میلیارد تومان می‎شود.

وی ادامه داد: این رقم باید را باید در حساب‌‎ها بیاوریم و در عین حمایت از کارگران زحمتکش عسلویه باید در این زمینه باید شفاف‌سازی صورت گیرد. این در حالی است که برای یک میلیون فرهنگی در سقف دوم بودجه یعنی روی هوا ۲ هزار میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته‌اند؛ درحالیکه اگر آن رقم ۵۳ هزار میلیارد تومان بررسی شود حداقل ۱۰ هزار میلیارد تومان از آن می‌‎توان برای حل مشکل بازنشستگان مظلوم در نظر گرفت.

رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی تصریح کرد: مجلس می‌‎تواند این رویه غلط در بودجه را اصلاح کند و باید از کمیسیون آموزش و تحقیقات و فراکسیون فرهنگیان که خصوصی سازی آموزش و پرورش که سیاه‌ترین نگاه به آموزش و پرورش در بودجه ۹۸ است را حذف کرد، تقدیر کنیم و در این راستا لازم است تلفیق نیز به این حذف رأی دهد.

وی بیان کرد: سال آینده باید بودجه اعتمادساز و آرامش بخش باشد، هرآنچه در این نظام وجود دارد باید خرج مردم شود ما کشور و بودجه را برای مردم می‌خواهیم.

حاجی بابایی تاکید کرد: مردم تشنه عدالت بوده و از این وضعیت کشور و مجلس راضی نیستند، باید کاری کنیم این رضایت امسال در بین مردم ایجاد شود و راه آن نیز ورود به حساب‌‎های شرکت‌‎های دولتی مانند شرکت ملی نفت و شرکت ملی گاز و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی است تا درآمد‌های آن‌ها را نیز مانند تبصره ۱۴ در بودجه بگنجانیم.

نماینده همدان در پایان خاطر نشان کرد: خواهش می‌کنیم در بودجه سال ۹۸ به اعتمادسازی برای مردم، شفافیت و جلوگیری از حقوق‌های نجومی توجه شود تا آرامش به جامعه بازگردد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار