امروز روز یاد آوری رشادت دانش آموزان دیروز و به صحنه آمدن دانش آموزان امروز است.

روز ۱۳ آبان روز شهادت دانش آموزان انقلاب اسلامی و خروش دانش آموزان امروزبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان ،‏۱۳ آبان در تقویم ایران روزی است که یادآور سه واقعه مهم تاریخی شد؛ کشتار بی‌رحمانه دانش‌آموزان در ۱۳ آبان ۱۳۵۷ تبعید امام خمینی (ره) به ترکیه ‏در ۱۳ آبان ۱۳۴۳و در روز ۱۳ آبان ۱۳۵۸، ‏دانشجویان مسلمان پیرو خط امام، لانه جاسوسی آمریکا را در تهران تسخیر کردند و جاسوسان ‏آمریکایی را به گروگان گرفتند، بدین ترتیب، مبارزه ضدآمریکایی مردم ایران، ابعاد جدیدتری پیدا ‏کرد‎. ‎

همه روز‌های ایران زمین دفتری نانوشته از وقایع کوچک و بزرگ فراوانی است که در دل تاریخ رقم خورده اند و مایه عزت و سرافزاری و افتخار این مردمان بوده و هستند. نوجوانان و جوانان دانش آموز در طول هشت سال دفاع مقدس نقش برجسته‌ای در پیشبرد اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی ایفا کردند و با طلایه داری جبهه‌ها و تقدیم بیش از ۳۶ هزار شهید و هزاران مجروح و آزاده در هشت سال جنگ تحمیلی دین خود را به اسلام و انقلاب ادا کردند.

شهید «محمدحسین فهمیده» در شانزدهم اردیبهشت ماه ۱۳۴۶ در روستای سراجه قم متولد شد. او دوران ابتدایی و دو سال اول مقطع راهنمایی را در قم گذراند سپس طی سفر خانواده به کرج در این شهرستان به ادامه تحصیل پرداخت.

شهید فهمیده در روز هشتم آبان ۵۹ در زمانی که خرمشهر مورد محاصره رژیم بعث عراق بود، برای جلوگیری از پیشروی تانک‌های عراقی به شهر و قتل عام نیرو‌های مقاومت، با نارنجکی در دست از لابه لای سفیر گلوله‌های دشمن خود را به تانک دشمن می رساند و با استفاده از نارنجک، تانک دشمن را منفجر می‌کند که در اثر این انفجار محل عبور دیگر تانک‌ها بسته می‌شود و خود نیز به شهادت می‌رسد.

امام خمینی (ره) در جمله‌ای درباره این شهید فرمودند «رهبر ما آن طفل دوازده ساله‌ای است که با قلب کوچک خود که ارزشش از صد‌ها زبان و قلم ما بزرگتر است، خود را زیر تانک دشمن انداخت و آن را منهدم و خود نیز شربت شهادت نوشید.»

رهبر معظم انقلاب نیز در وصف او بیان کردند «زنده نگهداشتن یاد و حادثه شهادت دانش آموز بسیجی، شهید فهمیده از اصالت‌های دفاع مقدس است و بروز چنین حوادثی که از تربیت صحیح و اصالت‌های خانوادگی است، صرفا در محیط‌های اسلامی جلوه گری و نور افشانی می‌کند.»

واقعه ۱۳ آبان به دل‌های مؤمنان قوت بخشید و غروری مقدس و حماسه آفرین را در آنان زنده کرد. پرتوی تابناک از انوار الهی بر آنان تابانید و درس‌هایی بزرگ از شهادت، رشادت و دلیری به آنان آموخت.

در سیزدهم آبان، مردم سرافراز ایران به همه مستضعفان جهان نشان داد که دیوار ستم، شکستنی است و این درس هرساله تکرار می‌شود

انتهای پیام/ا

امروز روز یاد آوری رشادت دانش آموزان دیروز و به صحنه آمدن دانش آموزان امروز است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.