شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد سفر مشاور امنیت ملی آمریکا به ترکیه نتوانست تنش در روابط دو کشور را کاهش دهد.

الجزیره: بولتون هم نتوانست مرهمی بر زخم روابط آمریکا و ترکیه شودبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، یک مقام بلندپایه آمریکایی تاکید کرد جان بولتون، مشاور امنیت ملی این کشور، به همتای ترکیه‌ای خود در آنکارا اعلام کرد واشنگتن با هر نوع برخورد بد نیروهای ترکیه‌ای با متحدان کُرد واشنگتن در سوریه مخالفت خواهد کرد.

خبرنگار شبکه الجزیره در آنکارا گفت: جان بولتون پس از آنکه با سیلی از انتقادات تند در آنکارا روبه‌رو شد و نتوانست با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه دیدار کند، پایتخت این کشور را ترک کرد. هدف از این سفر، کاهش تنش در روابط دو طرف بود، اما خشم ترکیه از موضع آمریکا و تناقض‌گویی این کشور درباره عقب نشینی از سوریه و حمایت از نیروهای کُرد در سوریه, بر این سفر سایه افکنده بود. اردوغان با اشاره به سخنان قبلی دونالد ترامپ درباره اصرار بر عقب نشینی از سوریه تاکید کرد ترکیه به زودی برای نابودی گروه های تروریستی در سوریه وارد عمل خواهد شد. در حالی که طرف آمریکایی از آنکارا خواست برای عملیات نظامی در شرق فرات، هماهنگی کامل با این کشور داشته باشد و شرایط مورد نظر واشنگتن را برآورده کند، ترکیه خواستار پایبندی آمریکا به وعده هایش درباره منبج شد و از این کشور خواست سلاح ها را از یگان‌های کُرد جمع آوری کند و بین ملت کُرد و حزب کارگران کردستان تمایز قائل شود و همچنین از ترکیه به عنوان یک متحد حمایت کند.

در ادامه این گزارش آمده است: روابط بین آنکارا و واشنگتن در مرحله حساسی قرار دارد که اختلاف در آن محدود به اوضاع شمال سوریه نیست، بلکه اختلافات دیگری هم مانند ماجرای فتح الله گولن و خریدهای تسلیحاتی ترکیه مطرح است که در سفر بولتون درباره آنها هم گفتگو شد. بنابر اعلام دو کشور، گفتگوها بین دو طرف ادامه خواهد داشت. مهمترین مسئله در این باره اوضاع میدانی شمال سوریه و پیامدهای عقب نشینی نیروهای آمریکایی است که آنکارا را بیشتر از دیگر مسائل نگران کرده است. زیرا یگان های کُرد با حمایت نیروهای آمریکایی همچنان در حال تقویت مواضع خود در منبج و شرق فرات هستند.

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، ترکیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار