فرشیدی با اشاره وضعیت آموزش و پرورش قبل و بعد از انقلاب، استقلال را مهم ترین دستاورد کارنامه چهل ساله این تحول عظیم  دانست.

به گزارش خبرنگار  حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، محمود فرشیدی متولد سال ۱۳۳۰ در مشهد و نهمین وزیر آموزش و پروش بعد از انقلاب بود و از سال ۸۴ تا ۸۶ وظیفه سکانداری این وزارتخانه را بر عهده داشت و شعار «مدرسه زندگی» را به عنوان شعار آموزش و پرورش و هدف اصلی تحول بنیادین بر مبنای نگاه رهبر فرزانه انقلاب انتخاب کرد؛ با وی گفتگویی داشتیم تا از کارنامه چهل ساله انقلاب در حوزه آموزش و پروش بیشتر جویا شویم.

فرشیدی درباره دستاورد‌های ۴۰ ساله انقلاب در حوزه آموزش و پرورش اظهار کرد: از مهمترین دستاورد‌های انقلاب برای آموزش و پرورش تغییر مسیر از یک نهاد وابسته به آموزش و پرورش مستقل بود که توانست جدا از روح غرب‌گرایی و آمریکایی فعالیت کند.

وی ادامه داد: اکنون ۴ دهه است که در فضای آزاد جمهوری اسلامی زندگی می‌کنیم و آموزش و پرورشی که از سال ۱۲۸۵ تا کنون وجود داشته است به برکت وجود انقلاب تفکر توده‌ای، فراماسونری و حضور عناصر آمریکایی را به خود دیده است، اما در نهایت با روح ایرانی اسلامی انس گرفت.

برقراری عدالت آموزشی؛ اولویت کارنامه چهل ساله/ انقلاب، روح غربگرایی را از آموزش و پرورش جدا کرد

محتوای کتاب درسی از غربگرایی به تبیین هویت دینی تغییر کرد

وزیر اسبق آموزش و پرورش با اشاره به وضعیت کتاب‌های درسی طی سال‌های قبل و بعد از انقلاب گفت: کتاب درسی بعد از انقلاب از محتوای اسلام ستیزی، بی‌دینی، پول پرستی و غرب زدگی خارج شد و مفاهیم ملی و دینی در محتوای آموزشی دانش آموزان گنجانده شده است.

فرشیدی با اشاره به اینکه سایه آمریکا و تفکرات آمریکایی به شدت بر نظام آموزش و پرورش کشور احاطه داشته است، گفت: بسیاری از رفتار‌های مربوط به کودکان در دوران شاهنشاهی رنج‌آور بود ازجمله آنکه توزیع شیر خشک در بین مردم به گونه‌ای انجام می‌شد که بر مخزن توزیع، عبارت اهدایی مردم آمریکا درج شده بود.

وزیر اسبق آموزش و پرورش ادامه داد: علاوه بر آن نماد‌های اسلامی در کتاب‌های درسی و محتوای آموزشی به حاشیه رفته بود و اگر در کتاب درسی یک بانوی چادری وجود داشت وی را به عنوان خدمتکار یا نیروی خدماتی معرفی می‌کرد.

برقراری عدالت آموزشی؛ اولویت کارنامه چهل ساله/ انقلاب، روح غربگرایی را از آموزش و پرورش جدا کرد

تحول اساسی در الگوهای آموزشی و پرورشی

وی با بیان اینکه پیروزی انقلاب اسلامی الگو‌های آموزشی و پرورشی را به طور کلی متحول کرد، گفت: به یکباره الگوی آموزش و حتی تربیت معلم عوض شد و معلمان بیشترین نقش را در تعلیم و تربیت بر عهده گرفتند که این موضوع در واقع تیر خلاصی به رژیم شاهنشایی محسوب می‌شد.

وزیر اسبق آموزش و پرورش با اشاره به اینکه معلمان در نقش‌های مختلف حضور داشتند، تصریح کرد: نمونه‌های بارز الگو‌های موفق معلمی را می‌توان در سمت‌هایی همچون رئیس جمهور و نخست وزیر مشاهده کرد  و امروز شهیدان رجایی و باهنر الگوی جامعه معلمان هستند و این در حالیست که سال‌های پیش از انقلاب کم‌تر به نقش معلمان توجه می‌شد.

به گفته فرشیدی پیروزی انقلاب نه تنها الگو‌های معلمی بلکه الگو‌های برخورد با دانش‌آموزان را هم تغییر داد و اکنون در سال‌های بعد از انقلاب شاهد موفقیت دانش‌آموزان ایرانی در عرصه‌های مختلف علمی و المپیادی هستیم که در ادامه مسیر همین دانش‌آموزان با خودباوری به تحصیلات عالیه پرداختند و دانشمندانی در عرصه‌های هسته‌ای موشکی و علوم جدید شدند.

وزیر اسبق آموزش و پرورش با اشاره به اینکه نگاه تحقیرآمیز به معلم بعد از انقلاب برداشته شد، گفت: معلم ۳ سال در دانشسرا تحصیل می‌کرد و به وی مدرک تحصیلی دیپلم داده نمی‌شد.

برقراری عدالت آموزشی؛ اولویت کارنامه چهل ساله/ انقلاب، روح غربگرایی را از آموزش و پرورش جدا کرد

نگاه متفاوت سند تحول بنیادین به تربیت معلم

وی سند تحول بنیادین را دستاورد دیگری در آموزش و پرورش دانست که نگاه آن به معلم و به طور کلی آموزش و پرورش به عنوان دستگاهی مولد است.

وزیر اسبق آموزش و پرورش با اشاره به اینکه توجه به عدالت آموزشی از سال ۵۷ به بعد ازجمله اولویت‌های آموزش و پرورش محسوب می‌شد تصریح کرد: در سال‌های اولیه انقلاب نرخ بی سوادی برای جمعیت بالای ۶ سال ۵۲/۵ درصد بود و اکنون این رقم به ۱۲/۴ کاهش پیدا کرده است و تفاوت سواد بین جمعیت روستایی و شهری از ۳۵ درصد به ۱۲/۳ تنزل داشته است.

وی به وضعیت پوشش تحصیلی در مقاطع تحصیلی مختلف قبل و بعد از انقلاب اشاره کرد و گفت: در ابتدای سال ۵۷ پوشش تحصیلی دوره ابتدایی ۶۲ درصد و اکنون به ۹۸ درصد رسیده، همچنین پوشش تحصیلی متوسطه اول از ۳۷/۲ به ۹۲ درصد ارتقا یافت، علاوه بر آن در متوسطه دوم نرخ پوشش از ۱۷/۴ به ۸۴ درصد ارتقا یافته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۷ ۱۹ دی ۱۳۹۷
مگر از اموزش و پرورش هم چیزی مونده حتما تو این کشور زندگی نمیکنی
Iran (Islamic Republic of)
fgh
۱۰:۱۹ ۱۹ دی ۱۳۹۷
کدوم عدالت با این همه سهمیه ایران کشور بی عدالتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۸ ۱۹ دی ۱۳۹۷
شما هنوز مدرسه استاندارد ندارید ( سیستان و بلوچستان . هرمزگان و هزاران شهر و روستا ). چه ربطی به روح غرب گرایی داره . انشاالله این غرب کلا با خاک یکسان بشه