در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

کاتب: تغییر قانون انتخابات مجلس تحولات بزرگی در کشور ایجاد می‌کند/کولیوند:ورود و خروج پولی که بابت تبلیغات صرف می‌شود، باید مشخص باشد

گفتگوی ویژه خبری امشب با موضوع قانون انتخابات مجلس در آستانه تغییر برگزار شد.

ورود و خروج پولی که بابت تبلیغات انتخاباتی صرف می‌شود باید مشخص باشدبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت‌وگوی ویژه خبری امشب (سه شنبه، ۱۸ دی ماه) با موضوع "قانون انتخابات مجلس در آستانه تغییر" با حضور غلامرضا کاتب، رئیس کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، محمد جواد کولیوند، رئیس کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

کاتب رئیس کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس در ابتدای برنامه با اشاره به طرح تغییر قانون انتخابات مجلس، اظهار کرد: این طرح تقریبا از ابتدای مجلس هشتم آغاز شد که در آن دوره تصویب و به شورای نگهبان ارجاع داده شد. در انتهای مجلس هشتم هم ایرادات توسط شورای نگهبان گرفته شد اما متاسفانه فرصتی باقی نماند که این طرح اصلاح و به قانون تبدیل شود.

وی افزود: در دوره مجلس نهم هم همین موضوع اتفاق افتاد و سال آخر این طرح در قالب استانی و شهرستانی تنظیم و در مجلس شورای اسلامی تصویب و به شورای نگهبان ارجاع داده شد و مجدد در انتهای مجلس نهم ایراداتی توسط شورای نگهبان گرفته شد اما متاسفانه این طرح همچنان اصلاح و به قانون تبدیل نشده است. 

رئیس کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس تصریح کرد: خوشبختانه از یک سال گذشته طی جلسات مکرر با فراکسیون‌های مختلف، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، مرکز پژوهش‌های شورای نگهبان و کمیسیون شورا‌ها، بازنگری این طرح را شروع و  تلاش کردیم ایراداتی که شورای نگهبان در ۲ دوره گذاشته لحاظ کردند، برطرف کنیم تا در این دوره با این چالش مواجه نشویم.

کاتب ادامه داد: تلاش شد این طرح در سال سوم مجلس در دستور کار قرار بگیرد تا به سال پایانی مجلس نرسد و فرصت برای اصلاح ایرادات شورای نگهبان وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه جلسات مکرری با حضور کولیوند و حقوقدان‌های شورای نگهبان جهت بررسی طرح  برگزار شده است، گفت: هدف ما این است که در درون کشور یک نگاه ملی حاکم کنیم که این امر مستلزم این است که نگاه ملی در مقامات کشور و خود کانون سیاستگذاری و تصمیم‌گیری یعنی مجلس شورای اسلامی نهادینه شود. تفکر و نگاه ملی ایجاد نشود، نمی‌توانیم از مردم هم انتظار داشته باشیم که این نگاه ملی را عمل کنند.

کاتب با تاکید بر اینکه یکی از چالش‌های بزرگ مجلس درگیری نمایندگان با مسائل محلی و تفکرات منطقه است، بیان کرد: ما اگر بتوانیم این شرایط را به نگاه ملی تبدیل کنیم منجر به قرار گرفتن کشور در مسیر توسعه می‌شود.

رئیس کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس افزود:خوشبختانه یک فوریت این طرح نزدیک به ۴۵ روز گذشته در مجلس تصویب و فردا صبح در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار می‌گیرد.

در ادامه برنامه محمد جواد کولیوند رئیس کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی مجلس با بیان اینکه این طرح تحول جدیدی را در کشور به وجود می‌آورد، گفت: با توجه به سیاست‌های کلی انتخابات ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری بر مبنای این سیاست‌ها و قانون اساسی، حوزه‌های انتخابیه را قانون مشخص می‌کند.

وی با اشاره به برخی تغییرات انتخابات در این طرح ادامه داد: اکنون ۲۰۶ حوزه انتخابیه در کشور داریم که نامزد‌های انتخابات برای نماینده شدن باید حد نصاب لازم را از حوزه خود کسب کنند، اما در روند آینده این حوزه‌ها حفظ می‌شود، ولی ۳۱ استان به عنوان حوزه اصلی تعیین می‌شوند و نامزد‌ها ابتدا باید در حوزه‌های خود حد نصاب آراء را کسب کنند و پس از کسب حدنصاب لازم، آرای آن‌ها در حوزه استانی هم شمارش می‌شود.

کولیوند با بیان اینکه تلاش کردیم نقاط ضعف طرح را برطرف کنیم، افزود: اکنون به علت گرفتاری‌های نمایندگان مجلس در حوزه انتخابیه خودشان، به مسائل ملی کمتر توجه می‌شود.

وی ادامه داد: با وجود گذشت ۲۲ سال از اجرایی شدن شورای شهر، ظرفیت جدیدی برای این شورا‌ها ایجاد نکردیم و آن‌ها هنوز مجلس محلی نشدند. سعی کردیم در این طرح نقاط ضعف و ایراد‌های گذشته به صورتی پوشش داده شود.

کاتب تصریح کرد: این طرح هزینه نامزد‌ها را برای تبلیغات انتخابات پایین می‌آورد همچنین هزینه‌های اجتماعی، قومی و قبیله‌ای را کاهش می‌دهد، زیرا نگاه استانی و ملی است.

وی با اشاره به ایرادات شورای نگهبان طی ۲ دوره گذشته درباره طرح تغییر قانون انتخابات مجلس، عنوان کرد: یک موضوع میزان مشارکت‌ها بود که طبق اسناد و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه مشارکت و شناخت ملت نسبت به نمایندگان خود کاهش پیدا نکند که این ۲ اصل باعث شد که حوزه انتخابیه فرعی را حفظ کنیم و در نتیجه میزان مشارکت کاهش پیدا نکرده و همچنان باعث افزایش رقابت افزایش می‌شود.

کاتب تصریح کرد: در جلساتی که با مقام معظم رهبری داریم ایشان بر چند نکته تاکید دارند، ابتدا حضور منظم نمایندگان در صحن، جلسات و کمیسیون‌ها و دیگری دقت در کیفیت قانون گذاری. 

رئیس کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هزینه‌های اجتماعی در دوران انتخابات مجلس بالاتر از هزینه‌های مالی است، تاکید کرد: در انتخابات ریاست جمهوری هم به دلیل عدم رعایت مسائل اخلاقی باز هم هزینه می‌شود که باید این موضوعات و مسائل پیگیری شود، به این دلیل نظام بر پایه اصول ارزش‌ها و آرمان‌های حضرت امام «ره» و تفکر مقام معظم رهبری است که اگر از این مسیر جدا شویم بزرگترین هزینه را به کشور تحمیل می‌کنیم.

کولیوند خاطر نشان کرد: در حال حاضر حدود ۲۶۵ تا ۲۷۰ حزب در کشور داریم که بیشتر آن‌ها بر روی کاغذ هستند و فقط ۱۵ تا ۱۶ مورد از آن‌ها فعال هستند.

وی با اشاره به اینکه قانون احزاب را در دوره گذشته اصلاح و ملی، استانی و شهرستانی کردیم، تصریح کرد: برای اینکه بخواهیم شایسته سالاری را مبنا قرار دهیم و مسئولیت پذیری احزاب را افزایش دهیم باید اجازه دهیم احزاب، فعالیت و لیست‌های خود را ارائه کنند و در این قانون، این ظرفیت دیده شده است و نمایندگان هم مسئولیت پذیر می‌شوند.

رئیس کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس با اشاره به اینکه در گذشته در انتخابات مجلس شورای اسلامی امکان استفاده از ظرفیت صدا و سیما وجود نداشت، اما اکنون این امکان فراهم شده است گفت: با استفاده از ظرفیت رسانه ملی به عنوان بزرگترین ظرفیت کشور، چهره‌های ملی در انتخابات مجلس می‌توانند خود را به خوبی معرفی کنند لذا انسان‌هایی که نخبه کشور و شناخته شده هستند می‌توانند با استفاده از این ظرفیت خود را با کمترین هزینه معرفی کنند.

کاتب با اشاره به اینکه قانون اساسی از روز تصویب دو وظیفه را بر دوش نمایندگان مجلس گذاشته است که شامل قانونگذاری و نظارت بر اجرا می‌شود الان این دو وظیفه تبدیل به کار فرعی و کار محلی تبدیل به کار اصلی شده است، ادامه داد: در مجلس گذشته افرادی بودند که فقط نگاه ملی داشتند، اما کار محلی انجام نمی‌دادند و پاسخگوی مردم نبودند و مردم می‌گفتند که این نماینده به درد ما نمی‌خورد، چون فقط کار قانونگذاری و نظارت را انجام می‌دهد.

وی با بیان اینکه با تفکرات جدید تحولات بزرگی را باید در نظام جمهوری اسلامی ایران ایجاد کرد، افزود: بعضا در انتخابات افراد مسائلی را مطرح می‌کنند که مغایر اهداف نظام و امنیت ملی است، یک نامزد در دوران انتخابات وعده‌هایی می‌دهد که در حیطه اختیاراتش نیست این مسائل از نکاتی است که ما در برنامه پیشنهادات قرار داده ایم تا در قانون دیده شود لذا باید مانع اقدامات مغایر با امنیت ملی کشور و اقداماتی که مغایر با اهداف نظام است، باشیم.

کاتب با اشاره به اینکه طرح تغییر قانون انتخابات مجلس از فردا در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت، گفت: کمسیون شورا‌ها ظرف کمتر از دو هفته می‌تواند مطالب جامانده را جمع‌بندی کند و لذا قبل از بودجه نیز این طرح در دستور کار قرار می‌گیرد و آن را نهایی می‌کنیم انشاالله قبل از پایان سال آن را نهایی خواهیم کرد.

رئیس کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس تصریح کرد: دولت این طرح را کاملا مطالعه کرده و با آن موافق است و بخشی از خواسته‌های دولت در این طرح تامین شده است لذا اگر دولت کار را شروع کند می‌تواند ظرف سه چهار روز آینده آن را نهایی کند و این لایحه را با طرح مجلس ادغام کرده و به دستور کار علنی رساند.

رئیس کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی مجلس در ادامه برنامه با اشاره به اینکه شور و نشاط انتخابات را باید هدفمند کنیم تا فرد شایسته و کسی که نفعش به نظام و مردم می‌رسد انتخاب شود لذا رقابت‌ها در این زمینه ناسالم است ادامه داد: در مباحث مرتبط با تبلیغات، جرائم و هزینه‌ها که مد نظر شورای نگهبان بود اصلاحاتی انجام شده است.

کولیوند با اشاره به اینکه انتخابات شورا‌ها در ۱۴۹ شهر الکترونیکی برگزار شد، اظهار کرد: بخش اعظم انتخابات به جز اخذ رای و شمارش آرا به صورت مکانیزه انجام می‌شود، کمیته تبلیغات باید قیمت‌های متعارف هزینه هر استان را تعریف کند لذا باید ورود و خروج پولی که بابت تبلیغات صرف می‌شود، مشخص باشد.

وی با بیان اینکه رقابت‌های ناسالم باعث می‌شود که افراد نخبه از عرصه کنار بروند، گفت: این بحث در حوزه‌های انتخابیه و استانی طبیعتا کمرنگ می‌شود یعنی فردی که می‌خواهد در این ِرنج قرار بگیرد باید از خود علم، تجربه و تعهد به نظام داشته باشد و گروه‌ها آن را معرفی کنند، اگر یک فرد به صورت حقیقی ورود پیدا کند هزینه‌های مالی اش قطعا بالا می‌رود، اما اگر کار به صورت مجموعه‌ای باشد، هزینه‌ها پایین می‌آید.

رئیس کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی مجلس با اشاره به اینکه در قانون جدید ظرفیت‌های صدا و سیمای استان، فضای مجازی و رسانه‌ها در نظر گرفته شده تا به صورت عدالت‌محور توزیع شود، گفت: انتخابات مجلس و انتخابات خبرگان رهبری با هم در یک روز و انتخابات ریاست جمهوری و شورا‌ها با هم در یک روز دیگر برگزار می‌شود لذا در انتخابات ریاست جمهوری و شورا‌ها دو هیأت اجرایی داریم.

وی با اشاره به اینکه شورای نگهبان بر سه انتخابات ریاست جمهوری، خبرگان و مجلس شورای اسلامی نظارت دارد، گفت: انتخابات شورا‌های شهر و روستا توسط مجلس نظارت می‌شود، در این طرح هیأت اجرایی را در انتخابات ریاست جمهوری و شورا‌ها یک کاسه کرده و سر صندوق‌ها توسط هیأت اجرایی تعیین می‌شود.

کولیوند با اشاره به اینکه در انتخابات مجلس و خبرگان نیز هیأت اجرایی یک کاسه شده است، عنوان کرد: دولت نظام جامع انتخابات را از طریق وزارت کشور در اختیار دارد، ولی هنوز لایحه به مجلس ارائه نداده است.

انتهای پیام/ 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار